Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het eerst onder de 500.000 exemplaren komt. Ook de oplage van het AD daalde. Maar het is niet alleen kommer en kwel in de dagbladwereld, want drie van de vier dagbladen van de Persgroep stegen in oplage: Volkskrant, Trouw en Het Parool. Ook het FD zag de oplage stijgen. Wat vooral opvalt is de stijging van het aantal digitale abonnementen, bij nagenoeg alle kranten, met De Volkskrant als grootste met ww digitale abonnementen (en 24x.000 gedrukte oplage). Wat zijn de gevolgen van de daling van de gedrukte oplage en de groei van de digitale abonnementen voor de krantendrukkerijen?
Met een jaarlijkse daling van 40.000 te drukken kranten is de benodigde perscapaciteit van bijvoorbeeld De Telegraaf snel aan het verminderen. Nog maar tien jaar geleden werd voor de zaterdagkrant uitgegaan van een oplage van bijna 1 miljoen kranten. Daarvoor waren indertijd tien persen noodzakelijk. Inmiddels is de oplage minder dan de helft. Voor de hand ligt om de perscapaciteit verder terug te brengen, bijvoorbeeld door een van beide drukkerijen van De Telegraaf Media Groep te sluiten en aldus de capaciteit te verminderen.
Eenzelfde model kan gelden voor Wegener, waar de oplages van de regionale dagbladen ook alsmaar dalen. Van de huidige vier locaties kunnen Enschede en de drukkerij van zusterbedrijf MGL worden gesloten ten gunste van de drukkerijen in Best en Apeldoorn.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.