Het is relatief stil rondom automatisering in het voortraject van drukken en printen. Zijn we uitgeautomatiseerd? Hebben we alles onder controle? Staat de innovatie stil, of ontdekken we beperkingen in de keten die niet of nauwelijks te automatiseren zijn?
• Anno 2013 lijken er nog nauwelijks baanbrekende ontwikkelingen te zijn, die de keten ingrijpend lijken te kunnen veranderen
• DRUPA opent pas in het voorjaar van 2016 opnieuw haar deuren
Aan het begin van deze eeuw stonden PDF en color management centraal om de keten in grote mate zowel kwantitatief als kwalitatief te automatiseren. beide technieken ontwikkelen zich nog wel, echter in een meer evoluerend tempo. Er is geen sprake meer van revoluties. Certified PDF normen volgens elkaar in steeds lager tempo op en ook de grenzen van color management lijken daarmee te zijn bereikt.
Job Definition Format
JDF en web-to-print leken de opvolgers te zijn. Rondom JDF (Job Definition Format) horen we eigenlijk nauwelijks nog iets. In 2004 droeg de internationale beurs DRUPA nog de naam JDF DRUPA, de editie daarop volgende zweeg grotendeels rondom dit onderwerp. Pogingen standaarden op te splitsen mislukten en in de praktijk zijn slecht weinig bedrijven in de gehele keten gekoppeld in zowel productie eenheden als koppelingen met de administratie.
Ook op het gebied van web-to-print is het lang niet zo hard gegaan als verwacht. De mogelijkheden variëren van een eenvoudige bestands-upload mogelijkheid (FTP) tot en met volledige ‘in-the-cloud’ creatie en opmaak van al dan niet template gestuurde documenten. Ook hier neigt de kern van de grafische branche zich te beperken tot veelal bestand-uploads voor digitale print omgevingen. Het blijkt dat naarmate de gereedschappen zich meer richting creatie gaan bewegen, de neiging tot automatisering afneemt, daar creatie meer leunt tegen improvisatie, welke zich duidelijk minder laat schikken in protocollen.
Op het gebied van web en mobiel gaan vele ontwikkelingen aan de grafische branche voorbij. Uitgevers en kleine innovatieve bedrijven pakten deze rollen al jaren geleden op. Daar waar crossmediale uitingen in combinatie met print moeten worden gerealiseerd, worden deze gewoon uitbesteed aan de branche die daar goed in is: druk- en printbedrijven. En die branche is er dankzij automatisering wil in geslaagd het geproduceerde volume minder snel te laten dalen dan de kosten. het aantal bedrijven en het aantal werknemers per bedrijf is in de afgelopen decennia met vele tientallen procenten gedaald. Het printvolume begint daar nu pas last van te krijgen, maar vooral als gevolg van economisch andere omstandigheden.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.