• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Is er in het voortraject van drukken en printen nog wat te automatiseren?

Het is relatief stil rondom automatisering in het voortraject van drukken en printen. Zijn we uitgeautomatiseerd? Hebben we alles onder controle? Staat de innovatie stil, of ontdekken we beperkingen in de keten die niet of nauwelijks te automatiseren zijn?

• Anno 2013 lijken er nog nauwelijks baanbrekende ontwikkelingen te zijn, die de keten ingrijpend lijken te kunnen veranderen
• DRUPA opent pas in het voorjaar van 2016 opnieuw haar deuren

Aan het begin van deze eeuw stonden PDF en color management centraal om de keten in grote mate zowel kwantitatief als kwalitatief te automatiseren. beide technieken ontwikkelen zich nog wel, echter in een meer evoluerend tempo. Er is geen sprake meer van revoluties. Certified PDF normen volgens elkaar in steeds lager tempo op en ook de grenzen van color management lijken daarmee te zijn bereikt.

drupa

Job Definition Format

JDF en web-to-print leken de opvolgers te zijn. Rondom JDF (Job Definition Format) horen we eigenlijk nauwelijks nog iets. In 2004 droeg de internationale beurs DRUPA nog de naam JDF DRUPA, de editie daarop volgende zweeg grotendeels rondom dit onderwerp. Pogingen standaarden op te splitsen mislukten en in de praktijk zijn slecht weinig bedrijven in de gehele keten gekoppeld in zowel productie eenheden als koppelingen met de administratie.

Ook op het gebied van web-to-print is het lang niet zo hard gegaan als verwacht. De mogelijkheden variëren van een eenvoudige bestands-upload mogelijkheid (FTP) tot en met volledige ‘in-the-cloud’ creatie en opmaak van al dan niet template gestuurde documenten. Ook hier neigt de kern van de grafische branche zich te beperken tot veelal bestand-uploads voor digitale print omgevingen. Het blijkt dat naarmate de gereedschappen zich meer richting creatie gaan bewegen, de neiging tot automatisering afneemt, daar creatie meer leunt tegen improvisatie, welke zich duidelijk minder laat schikken in protocollen.

iphone-publishOp het gebied van web en mobiel gaan vele ontwikkelingen aan de grafische branche voorbij. Uitgevers en kleine innovatieve bedrijven pakten deze rollen al jaren geleden op. Daar waar crossmediale uitingen in combinatie met print moeten worden gerealiseerd, worden deze gewoon uitbesteed aan de branche die daar goed in is: druk- en printbedrijven. En die branche is er dankzij automatisering wil in geslaagd het geproduceerde volume minder snel te laten dalen dan de kosten. het aantal bedrijven en het aantal werknemers per bedrijf is in de afgelopen decennia met vele tientallen procenten gedaald. Het printvolume begint daar nu pas last van te krijgen, maar vooral als gevolg van economisch andere omstandigheden.

Deel dit artikel…..


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Kansen 3D printen ‘beperkt’ tot voortraject Dat was de uitkomst van de forumdiscussie die het CMBO afgelopen donderdag hield in het Museum voor Communicatie in Den Haag tijdens de thematentoonstelling GO3D....
  2. Printen & drukken vouwkarton; troetelkind drupa’24 VERPAKKINGSMEDIA  –  De wereldhoeveelheid vouwkarton, te verwerken in drupajaar 2024, zal circa 16 miljoen kiloton (*) zijn. Grotendeels in fullcolour te decoreren. Het perspectief is licht stijgend en de acceptatie...
  3. Drukken, mailen of gevonden worden? Meten is weten Dat is de subtitel van het laatste onderzoeksrapport van Richard van Hoorn. Het boekje geeft een duidelijke roadmap rondom de inzet van verschillende mediakanalen in de marketingmix, met speciale aandacht...
  4. Nefli-groep ziet kansen voor procesbeheer bij 3D printen Directeur Jurrijn Laan van de Nefli-groep weet keuzes te maken en schroomt niet om aan de periferie van nieuwe technieken een constructieve bijdrage te leveren. Zo ziet hij voor zijn...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

27 juni 2013 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: automatisering, creatie, drukken, prepress, printen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.