Bencis en branchegenoot Gimv-XL zijn twee internationale private-equity bedrijven, die samen hun zinnen hebben gezet op de overname van Xeikon. Volgens zakenkrant De Tijd gaat er 110 miljoen gepaard met de transactie. Ze nemen daarmee het belang van bijna 66% over van het in Brussel op de beurs genoteerde bedrijf Punch.
• Eerste kwartaal 2013 liet iets betere omzet cijfers zien t.o.v. 2012: van 27,3 naar 27,6 miljoen euro
• Debuut ‘grote’ machines op het gebied van ‘digital printing’ in begin jaren ’90, toenmalige voorspelling: ‘snel einde offset drukken’
• In 2000 nam HP het Israëlische merk Indigo over
• Trillium nieuwste vloeibare toner technologie belangrijkste innovatie van Xeikon
Punch
Punch zegt positief tegenover de overname te staan, alhoewel de werkelijke redenen onvermeld blijven. Punch moet daarnaast nog wel wat lopende zaken ‘overnemen’, zoals de klantenvorderingen van 6 miljoen, veroorzaakt door nog niet (volledig) betaalde Xeikon apparatuur door klanten. Bencis en Gimv-XL denken dat Xeikon buiten Punch op zelfstandige basis beter kan functioneren en verder kan groeien.
De deal is nog niet helemaal rond, de onderhandelingen zijn echter volgens de Belgische zakenkrant wel al in een vergevorderd stadium. Wellicht is de komst van Gimv-XL een extra impuls geweest om de financiering rond te krijgen. Ook worden strenge eisen gesteld aan de cijfers van het eerste half jaar, welke nu worden berekend. Naast nog een aantal betalingen door Punch, is er ook nog wat terug te verdienen, zoals het onroerend goed in Ieper, welke voor 9,2 miljoen euro wordt overgenomen door het nieuwe tweetal.
Xeikon onder verschillende labels
Xeikon heeft in de wereld van ‘digital printing’ roerige tijden meegemaakt. Rondom het jaar 2000 werd de technologie nog verkocht onder verschillende labels, waarvan Agfa Chromapress de bekendste is geweest. Maar ook IBM en MAN-Roland maakten gebruik van de Xeikon technologie. De vercommercialisering van het merk Xeikon zelf ging echter met horten en stoten. De concurrentie, waaronder HP met Indigo, Xerox en Océ, positioneerden zich met een breder aanbod op meer markten. Xeikon ‘bleef zitten’ met kostbare ‘rollen machines’ binnen segmenten waar goedkopere oplossingen een groter marktaandeel opeisten.
Punch in België nam Xeikon over en werd het meer aantrekkelijke verpakkings- en etiketten segment ontwikkeld, waardoor Xeikon zich terugtrok als concurrent voor voornoemde merken. Punch is geen onbekende in de ontwikkeling en levering van grafische apparatuur. Dat was indertijd ook het uitgangspunt om samen met een branchegenoot de markt verder te ontwikkelen. Over de achtergronden van de huidige verkoop wordt niet veel vermeld. Ondanks de melding van Bencis en Gimv-XL het merk verder te willen ontwikkelen, bestaat bij investeringsmaatschappijen en/of private equity bedrijven nooit de zekerheid hoe geduldig zij zijn, om uiteindelijk toch te kunnen cashen.
Beurs promotie filmpje rondom ‘Trillium’
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.