Slecht nieuws voor drukkers van tijdschriften, als we de cijfers van Piet Bakker mogen geloven. De daling van de oplage van bijna alle tijdschriften gaat steeds sneller. Bakker is lector aan de Hogeschool Utrecht en hij verzamelt al tien jaar de oplagecijfers van alle tijdschriften. Bekijk de grafieken en oordeel zelf.
Piet Bakker is verbonden aan de Hogeschool Utrecht en staat bekend om zijn feitelijke kennis van de oplageontwikkeling van dagbladen en tijdschriften. Wat hem opvalt is dat de laatste twee jaar het tempo van daling van de oplage van dagbladen en tijdschriften is versneld. ‘Tot voor kort werd deze daling van de oplage teniet gedaan door de jaarlijkse verhoging van het abonnementsgeld, zodat het net leek of er in financieel opzicht geen vuiltje aan de lucht was.’ Maar die tijd is voorbij, zegt hij. ‘Met een jaarlijkse daling van meer dan vijf procent is compensatie met een verhoging van de abonnementsprijs niet meer haalbaar.’ Uitgevers als Sanoma (Libelle, Donald Duck) en Weekbladpers Media (Opzij, Vrij Nederland) gaan saneren om het hoofd boven water te houden, zoveel is wel duidelijk. Nog niet duidelijk is waar de klappen precies gaan vallen. Eerder maakte de ANWB al bekend dat er hard wordt ingegrepen in de uitgeverij.
Roddelbladen
Eerst maar het grootste slachtoffer, de roddelbladen.
Sanoma
De gezamenlijke oplage van de vele tijdschriften van Sanoma daalt ook steeds sneller.
Weekbladpers Media
Ook de oplage bij Weekbladpers Media gaat omlaag.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.