De Duitse drukkerij Jungfer is pas vijf jaar actief in Nederland, maar weet al 13 miljoen euro omzet uit ons land te halen. ‘We drukken hoofdzakelijk folders’, zegt Sebastiaan Baaijens. Hij is mede-eigenaar van rototov printing, het Nederlandse verkoopkantoor voor de Benelux van Druckerei Jungfer. ‘We groeien nog steeds.’
Druckerei Jungfer was tot tien jaar geleden uitgever én drukker, en al 140 jaar een familiebedrijf. Na de overname door de huidige directie werd de dagbladuitgeverij samen met de krantenpers verkocht aan de grote krantenuitgever WAZ. Wat overbleef was een commerciële rotatiedrukkerij, die in de jaren daarna werd uitgebouwd tot een van de grotere druklocaties van Duitsland. In 2013 werd een omzet bereikt van 130 miljoen euro, met 300 medewerkers en zeven rotatiepersen (heatset): drie maal 80-pagina’s, eenmaal 48-pagina’s, twee maal 32-pagina’s en één 16-paginapers. ‘Allemaal geschikt voor het drukken van retailfolders’, zegt Sebastiaan Baaijens (foto). Bijzonder is voorts dat het bedrijf CO2-vrij is. ‘Met een eigen energievoorziening en het hergebruik van de door verbranding vrijgekomen stoffen bij het drogen van de inkt is het bedrijf helemaal selfsupporting op het vlak van de energie.’
Nederlandse markt
Baaijens zegt dat er nauwelijks verschil is in prijs tussen de Nederlandse drukkers en de drukkers in België en Duitsland. Maar dat is niet de enige reden waarom Jungfer succesvol is in Nederland. Ook de bijna monopolypositie van drukkerij Em. De Jong speelt een rol, zegt Baaijens. ‘Mede door de overheersende positie van de drukkerijen van De Jong gunnen opdrachtgevers ons een deel van hun omzet. Dat is goed voor de concurrentie.’ Hij schat het marktaandeel van De Jong in de offsetmarkt wat betreft huis aan huisfolders in ons land op zo’n 75 procent. ‘De rest wordt in ons land verdeeld tussen onze drukkerij, Roto Smeets Group en Thijsen Media Group.’ Maar ook een aantal Belgische rotatiedrukkers hebben een deel van de markt, zegt hij. Deskundigen schatten de totale markt van de huis aan huisverspreide folders op zo’n 500 miljoen euro (offset en diepdruk samen). Bekende Nederlandse orders van Jungfer zijn onder meer KPN, Nederlandse Expert Groep en Seats&Sofas. Volgens Baaijens is de afstand van 400 kilometer naar ‘zijn’ drukkerij geen enkel bezwaar voor het realiseren van zijn omzet. ‘De afstand gaat pas een rolspelen als je in Polen of nog verder naar het oosten wilt drukken, dan zijn de transportkosten vaak te hoog en de doorlooptijden te lang.’
rotopov printing
Baaijens (1979) zit al zijn hele werkzame leven in de drukkerswereld. ‘En toch ben ik een van de jongsten, want bijna iedereen in dit vak is ouder. De meeste jongeren willen helaas niet meer werken in deze tak van sport.’ Hij is begonnen als stagiaire bij Thijsen Media Group. Daarna volgde Thieme (‘dat was geen succes’), gevolgd door de Belgische Mercator Groep. Nu werkt hij vanaf de oprichting vijf jaar geleden bij rototov printing, een joint venture van Jungfer en hemzelf. Zijn aandeel heeft hij enkele jaren geleden vergroot door het uitkopen van mede-oprichter Robin Scheepers. Bij rototov werken nu vier personen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.