• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Duitse drukkers momenteel te duur voor Nederlandse tijdschriften’

Inkoopdirecteur Joost Prins koopt jaarlijks voor 30 miljoen euro aan drukwerk in voor de vele tijdschriften van tijdschriftuitgever Sanoma Netherlands. Dat is exclusief het door Sanoma zelf ingekochte papier. ‘De bulk van ons werk wordt gedrukt bij vijf drukkers in Nederland, België en Polen.’

Er wordt fors gereorganiseerd bij Sanoma Media: van de ruim 60 titels blijven er straks nog 17 titels over, ook wel ‘focus-titels’ genoemd. De rest staat in de verkoop of wordt opgeheven of samengevoegd met een van de overgebleven tijdschrifttitels. Verantwoordelijk voor het laten drukken van al deze titels is de afdeling van Joost Prins (foto). Maar dat niet alleen. Prins (1968) is als ‘director procurement’ binnen het Sanoma-concern JoostPrinseindverantwoordelijk voor alle inkoop, met als belangrijkste segmenten drukwerk, papier, postverzending/logistiek en lease auto’s. Sanoma is niet alleen actief in Nederland en Finland, ook onder meer België, Rusland en Polen behoren tot het werkgebied van Prins en zijn afdeling. ‘Veel reizen, dat hoort er bij.’ Printmedianieuws vroeg hem naar zijn methode van werken bij het laten drukken van tijdschriften. Wie krijgt de order?

Vijf vaste drukkers

habo dacostaSinds enkele jaren heeft Sanoma vijf vaste drukkers voor de productie van tijdschriften, die samen de bulk van het werk voor hun rekening nemen: Roto Smeets Group, Habo DaCosta, Pijper Media, RR Donnelley in Polen (Krakow, met 28 rotatiepersen) en het Belgische Corelio Printing. ‘Elk jaar vragen wij een aantal drukkers om mee doen met onze jaarlijkse inschrijving, vooral om de markt goed in de gaten te houden.’ En als een van de vaste drukkers te duur blijkt, dan valt deze af, zegt Prins. Dat is gebeurt met een Duitse drukker, zo blijkt. Want er zit geen Duitse drukker meer bij de vijf ‘preferred suppliers’. ‘Duitse drukkers kunnen niet meer mee met de prijzen die in de Benelux worden gerekend voor het drukken van tijdschriften.’ Behalve de vijf ‘vaste’ drukkers beschikt Sanoma over een netwerk van een stuk of tien andere drukkers, die worden ingeschakeld voor kleinere of specifieke (specialistische) opdrachten, die niet of niet goed genoeg door een van de vijf drukkers kunnen worden verricht.

Criteria

sanomaWie krijgt de order, wat zijn de criteria die Sanoma hanteert bij het geven van de drukorder? Opvallend genoeg begint Prins niet met ‘de prijs’. ‘We gunnen onze drukopdrachten vooral aan bedrijven die goede kwaliteit leveren, zowel druktechnisch als qua leverbetrouwbaarheid.’ Sanoma levert de digitale bestanden van een tijdschrift per editie ‘cover tot cover’ aan, zodat de drukker direct aan de slag kan. ‘Wij leveren efficiënt onze bestanden aan, dan verwachten wij ook van de drukker dat hij voor een efficiënte productie zorgt. Maar ook de prijs is van belang, zo blijkt uit de opmerking van Prins over de Duitse drukkers. En tenslotte moeten de vaste drukkers ook in staat zijn om de vele ‘toeters en bellen’ te kunnen leveren, die soms worden gevraagd bij de productie van een tijdschrift, zoals (spot) UV, een vijfde kleur of banderen.

Diepdruk of offset?

DDSanoma laat nog vier tijdschriften in diepdruk vervaardigen: Libelle, Margriet, Veronica Magazine en Donald Duck. Allemaal tijdschriften met een hoge oplage. Maar die oplagegrens varieert de laatste jaren nog wel eens. ‘Met een oplage van 220.000 exemplaren is Margriet in diepdruk nog steeds goedkoper dan in offset’, zegt Prins. ‘Dat bleek bij het verlengen van het drukcontract vorig jaar.’ De genoemde vier tijdschriften worden in diepdruk vervaardigd op de rotatiepersen van de Roto Smeets Group in Deventer. Voor alle titels koopt Prins ook het papier in. ‘Opgeteld koopt Sanoma tussen de 150.000 en 200.000 ton papier in per jaar voor het laten drukken van al haar tijdschriften en dagbladen.’

Serie ‘opdrachtgevers grafische industrie’

Het interview met Joost Prins is het eerste in een serie gesprekken met grote grafische inkopers, zeg maar de ‘opdrachtgevers van de grafische industrie’. In de maand maart elke week een bijdrage.

Deel dit artikel…..


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘Duitse drukkers zeer actief op Nederlandse markt’ Aan het woord is Piet Jorritsma. Hij adviseert grote retailers bij hun inkoop- en productieproces van vooral papieren folders. Zijn bedrijf heet dan ook ‘PaperChainManagement’. ‘Sinds kort zijn we ook...
  2. Drukkers krijgen te maken met grote sanering bij tijdschriften De kranten staan al weken bol van de te verwachten grote schoonmaak bij uitgevers van tijdschriften. ‘Sanoma maakt zich op voor grote sanering.’, schrijft het Financieele Dagblad vandaag. Tijdschrifttitels worden...
  3. Joost Prins: ‘Printmedianieuws geeft goed beeld van de bedrijfstak’ Prins is binnen Sanoma verantwoordelijk voor (onder meer) de grafische inkoop. Met een jaarbelang van ongeveer 90 miljoen euro (opgeteld meer dan 60 tijdschriften) is hij een belangrijke opdrachtgever van...
  4. ‘Weekblad Margriet mogelijk van diepdruk naar offset’ Met een dalende oplage neemt de kans toe dat weekblad Margriet de stap zet van diepdruk naar offset, zegt Joost Prins, directeur inkoop van uitgever Sanoma. ‘En maandblad Linda groeit...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

4 maart 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: opdrachtgevers Tags: Corelio Printing, Habo DaCosta, Pijper Media, RR Donnelley, RSG

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.