• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Terug in de tijd: Hell-Chromacom was basis voor moderne beeldverwerking

Het is dit jaar precies 35 jaar geleden dat in Kiel - Noord Duitsland - het Chromacom systeem werd ontwikkeld door Dr. -Ing. Rudolf Hell GmbH. Dat systeem vormde de basis van hetgeen we tegenwoordig met Photoshop, Illustrator en InDesign heel gewoon vinden.

• Hell werd door Linotype overgenomen, en daarna werd de combinatie Linotype-Hell door Heidelberg overgenomen
• Van de oorspronkelijke prepress producten zijn alleen de workflow producten onder de verzamelnaam 'Prinect' blijven bestaan
• In Nederland waren Folitho uit Haarlem, Neflli uit Haarlem, TGI uit Glanerbrug en Neroc uit Amsterdam de eerste klanten, Hell werd vertegenwoordigd door Siemens uit Den Haag

cc2000_4_300.jpg

combiskop werkplek

1979 was slechts 6 jaar verwijderd van het jaar 1985 waarin desktop publishing doorbrak, toen Apple, Adobe en Aldus de combinatie hadden gevonden voor geïntegreerde tekst- beeldopmaak op basis van desktop apparatuur. Het zou nog zeker tot de beginjaren '90 duren voordat de desktop twijfelachtig haar intrede zou doen in de grafische wereld.

Ieder voor zich

In de begin jaren tachtig werd het speelveld van digitale beeldverwerking en pagina opmaak gedomineerd door 4 spelers, Hell (Duitsland), Sctitex (Israël), Crosfield (Engeland) en Dainippon Screen (Japan). In die tijd was er helemaal geen sprake van standaarden, elke ontwikkelaar had zo zijn eigen oplossingen voor beelddataformats, 'opmaaktalen' en rekenmethodieken om tot het eindresultaat te komen. Een uit Israël afkomstige ontwikkelaar Shira deed pogingen de verschillen tussen de systemen te 'beslechten' met een conversie systeem, waarmee data van het ene naar het andere systeem geconverteerd kon worden. Maar in die tijd dus geen PostScript, geen PDF, geen TIFF of EPS.

De basis van het Chromacom systeem werd gevormd door de Combiskop (bruto kosten per werkplek ca. 800.000 gulden!!), een opmaak console met twee aparte computers. De gehele aansturing van het scherm werd verzorgd door een PDP11 van Digital, terwijl de rekenopdrachten werden uitgevoerd door een R30 minicomputer van Siemens. De systeemsoftware stond op een 80MB verwisselbare schijf (Control Data), terwijl de beeld- en opmaakdata werden verspreid over meerdere wisselbare 300MB schijven.

cc2000_5_300.jpg

300MB

 

Getekende lay out

Nee, er was nog geen sprake van een muis en een intuïtief menu systeem. In plaats daarvan kregen alle functies een eigen knop in een speciaal soort toetsenbord. Layouts werden toen nog getekend aangeleverd en werden gedigitaliseerd door middel van een nauwkeurige digitizer.

Van geïntegreerde tekstverwerking was in die tijd nog helemaal geen sprake. Teksten 'uitgeprint' op transparante film afkomstig uit hi-end tekst systemen, zoals Linotype, Berthold, Compugraphic of Scangraphic, werden eerst weer in fijne resulolutie ingescand door peperdure hi-end scanner, zoals Chromagraph DC350 (kosten ca. 1.000.000 gulden).

scanner.gif

hi-end scanner

De programmatuur bestond uit een reeks applicaties, die op de Siemens R10/R30 minicomputers draaiden, die in peperdure geconditioneerde ruimtes moesten worden geplaatst. Het programma SCAN zorgde voor het digitaliseren van beeld vanaf de scanner. Dat gebeurde door mensen die op basis van dia's en foto's, de techniek achter 'Photoshop' als het ware van tevoren wisten in te schatten en door middel van een enorm pallet aan knopjes de juiste bewerkingen op het beeld konden laten uitvoeren tijdens het scanproces.

Beeldmanipulatie

MANI was het beeldmanipulatie programma. Beelden konden op een pagina worden gepositioneerd. De handmatige methode van pagina's maken uit de jaren 70 werd als het ware op digitale wijze gesimuleerd. MANI liet alleen de bewerkingen zien op het beeldscherm van de Combiskop, dus in lage resolutie, waardoor het opmaakproces relatief snel verliep. Beelden konden eveneens in hoge resolutie worden bewerkt voor bijvoorbeeld retouches of het aanbrengen van schaduw.

comb_3_300.jpg

R30 computer van Siemens

Het programma AUTO was in feite de - zeer trage - RIP voor de beeldverwerking. AUTO zorgde voor een zogenaamde 'Endseite', ofwel finale pagina. Maar die pagina bestond alleen nog in de resolutie, genoeg voor beeld, niet voor tekst en lijnwerk. KONTU zorgde voor de uiteindelijke verrekening van al het hoge resolutiemateriaal. Het programma BUSY maakte het mogelijk de bestanden vanaf de 300MB verwisselbare schijven te archiveren op tape. De inhoud van de tapes werd doorgaans in een schrift bijgehouden.

Pas daarna kon het programma RECO worden gebruikt voor het 'uitprinten' van de vier films voor de drukkleuren cyaan, magenta, geel en zwart.
Deze systemen werden in de jaren tachtig vooral gebruikt door gespecialiseerde prepress bedrijven, drukkerijen kregen films aangeleverd van prepress bedrijven en maakten daar handmatig drukplaten van ter voorbereiding van het drukproces.

Via PostScript naar PDF

Pas halverwege de jaren negentig toen PostScript zorgde voor een geïntegreerde tekst- en beeldverwerking van grafische kwaliteit, verdween de markt van hi-end pagina opmaak systemen. In rap tempo vonden diverse overnames plaats, die uiteindelijk allemaal niet echt mochten baten voor het behoud van de hi-end pagina opmaak systemen. Apple, Quark en Adobe namen deze positie over.

Op het gebied van hi-end grafische systemen bestaan tegenwoordig nog vooral workflow management systemen, digitale grootmontage (voor het samenstellen van complete drukvellen) en computer to plate systemen voor de geautomatiseerde vervaardiging van drukplaten. De gespecialiseerde prepress bedrijven van 'toen' zijn daarmee bijna volledig van het toneel verdwenen. Drukkerijen doen nu zelf veel meer aan prepress en ook ontwerp studio's weten tegenwoordig om te gaan met certified PDF, color management en ISO genormeerde profielen voor verschillende drukprocessen. Verreweg de meeste nog bestaande prepress bedrijven zijn zelf veel meer eindproducten gaan leveren door middel van digital printing, groot formaat printen, websites en crossmedia en bieden in veel gevallen ook ontwerp- en studio faciliteiten, al dan niet gecombineerd met een digitale fotografie afdeling. Want ook scannen is in de loop der jaren vrijwel verdwenen.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Apple democratiseerde prepress Vorige week vierde Apple het 30 jarig bestaan van de Macintosh. Op 24 januari 1984 lanceerde Steve Jobs de eerste 'grafische' personal computer. Binnen een half jaar werden er 70.000...
  2. Komori Lithrone basis voor zowel offset als digitaal TOELEVERANCIERS - Marketing manager Peter Minis geeft extra aandacht aan de 'digitaal' strategie van Komori. Deel 4 van de serie 'vellen offset fabrikanten in transitie'...
  3. Bijzondere aandacht nodig voor moderne offsetpersen COLUMN - Het lijkt zo eenvoudig, u investeert in de nieuwste technologie die een lage ecologische voetafdruk heeft en u maakt dus een duurzame keuze. Het bereiken van een lagere...
  4. Frank Romano over de historie van fullcolor scanners COLUMN - De HELL Chromograph CP341 was een high-end scanner in de jaren tachtig, dus zeker niet in de jaren zestig, zoals Frank Romano beweert op de website WhatTheyThink. De...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

9 april 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: bedrijven Tags: Hell, Linotype

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Grafimedia Producenten Onderzoek in 5 vragen 17 juni 2025
  • Kaartje2go opnieuw klantvriendelijkste kaartenwinkel 17 juni 2025
  • BDUmedia is verhuisd naar BDUprint 17 juni 2025
  • NAVO-top belemmert pakketbezorging in delen van Den Haag 17 juni 2025
  • SBI codes op de schop: check uw SBI codes 16 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Campagne KvK: check uw SBI activiteiten codes
  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.