Na vijf verliesgevende jaren heeft Heidelberg weer een kleine plus laten zien. Maar er moet nog veel gebeuren voor een gezonde toekomst, zegt topman Linzbach. ‘We moeten groeien in dienstverlening, de verkoop van materialen en in de digitale wereld.’ En de kosten moeten omlaag.
Heidelberg is de grootste producent van drukpersen ter wereld met een marktaandeel van 40 procent bij vellenpersen. Met een omzet van 2.400 miljoen euro en nu nog maar 12.500 medewerkers in het boekjaar 2013/2014. Heidelberg is opgedeeld in twee grote divisies: Equipment (omzet 1.400 miljoen euro) en Services (950 miljoen euro). Afgelopen jaar was Equipment (zeg maar de fabricage van vellenpersen) nog steeds verliesgevend en maakte Services een flinke winst. Niet zo gek dus dat Heidelberg de omzet van Services wil laten groeien, onder meer door advisering (‘consulting’) toe te voegen aan de technische dienstverlening: Heidelberg gaat klanten helpen met het bereiken van concrete meetbare verbeteringen in het productieproces. Ook moet de omzet van materialen (‘consumables’) bijdragen een beter resultaat. Het zijn teksten die sterk doen denken aan de functie, die grafische handelshuizen op dit moment vervullen. Dus minder afhankelijk zijn van de verkoop van drukpersen en meer inzetten op dienstverlening om de drukpers heen. Wordt Heidelberg een concurrent van de grafische handelshuizen?
Digitaal
Maar Heidelberg zet ook in op ‘machines’: met de overname van Gallus, een producent van smalbaan rotatiepersen voor drukkers van labels, maar ook door de samenwerking met Fujifilm. Dit najaar komt Heidelberg met een nieuw digitaal systeem voor de verpakkingsmarkt (labels), gebaseerd op technologie van Fuji en de know how van Gallus. Met Fuji wordt ook samengewerkt met de verkoop van CtP-apparatuur (foto) en de daarbij behorende platen. Ook op de agenda staat het overstappen op andere business modellen bij de productie van vellenpersen (met mogelijk ‘radicale wijzigingen’), evt. in combinatie met een partner, aldus topman Linzbach. ‘Dat gaan we de komende zes maanden onderzoeken.’ Uiteindelijk moeten al deze voornemens er toe leiden dat Heidelberg ‘leaner’ wordt en meer winst gaat maken. Ook het hoofdkantoor in de stad Heidelberg gaat verhuizen naar Wiesloch, waar de vellenpersen worden gemaakt. Daar komt ook een grote demonstratiedrukkerij te staan, met de nieuwste print technologie.
Marktleider
Een jaar of tien geleden was Heidelberg nog een grafische alleskunner: vellenpersen, nabewerking, maar ook rotatiepersen en met een complete digitale divisie. Met in 2003 nog 22.700 personen in dienst. Maar het bedrijf maakte mega-verliezen, en na de verkoop van de digitale en de rotatiedivisie in 2003 was Heidelberg weer terug bij af, met alleen nog vellenpersen. En nog steeds marktleider, waarbij meer dan 80 procent van de omzet buiten Duitsland wordt gerealiseerd. In Nederland wordt Heidelberg vertegenwoordigd door Tetterode. Met links het oude gebouw van Tetterode/LA in Amsterdam.
Persfabrikanten
Printmedianieuws besteedt de komende tijd extra aandacht aan fabrikanten van drukpersen. Deze week was Heidelberg aan de beurt, de komende weken gevolgd door KBA, manroland web systems, manroland sheetfed, Komori, Goss International en Mitsubishi.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.