Op het congres van Mediafacts over de toekomst van uitgeven in Utrecht bleek dat er steeds meer kanalen komen om de boodschap over te brengen, maar print blijft daarbij een belangrijk middel. Maandblad Flow gaat met het gedrukte product naar het buitenland.
Op het jaarlijkse uitgeefcongres van het vakblad Mediafacts (‘The Future of Publishing’) in een oude fabriekshal in Utrecht (‘De Fabrique’) was het minder druk dan voorgaande jaren. Topspreker Mario Garcia (foto) vertelde over de wereld van het nieuws met twee snelheden: het snelle werk (‘raw meat’, zonder achtergrond informatie) via alle denkbare platforms, en het langzamere werk, een paar keer per dag, met achtergrondinfo en analyses. En de dagelijkse krant hoort daar bij, zegt Garcia. Op dit moment is hij adviseur van De Telegraaf bij het ontwerpen van een nieuw format, als de grootste krant van Nederland overstapt op het tabloidformaat, ergens in het late najaar.
Flow
Maandblad Flow is een van de succesvolle lanceringen van de laatste jaren. Begonnen in 2008 met zes journalisten en een marketing manager, en inmiddels een gedrukte oplage van 72.000 exemplaren. Bijzonder aan het blad zijn de vele toeters en bellen die elke maand weer in het blad worden verwerkt, van breipatronen tot en met het gebruik van vele soorten papier in één editie. Flow gaat de wijde wereld in, met licenties in Duitsland (inmiddels 13.000 abonnees) en later dit jaar naar Frankrijk en zelfs Japan. Bijzonder is dat ongeveer 80 procent van de Nederlandse inhoud wordt hergebruikt in de buitenlandse edities. Voorafgaand aan deze ontwikkeling was het uitbrengen van een ‘internationale editie’ in het Engels, die in een oplage van 5000 exemplaren in heel Europa is verspreid. ‘Een groot succes’, zo bleek. ‘Print is nog lang niet dood’, aldus de marketing manager van Flow. En Flow werkt nog steeds met dezelfde kleine redactie, aangevuld met 50 freelancers.
Drukkers
Het congres werd gesponsord door een hele reeks bedrijven, waaronder ook een aantal drukkers. Hoofdsponsor was Corelio Printing (Gold partner). In de categorie ‘Silver partner’ waren geen andere drukkers te vinden, die kwamen pas aan bod bij ‘Bronze partner’: daar stond een hele reeks drukkers genoemd, zoals Nieuwsdruk Nederland (de krantendrukkerijen van Wegener), drukkerij Roelofs en Roto Smeets. Ook aanwezig was Senefelder Misset, de drukkerij met de meeste tijdschrifttitels, met de ‘contentstripper’, die redacties in staat stelt om content opnieuw te gebruiken: second life of content.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.