Voormalig topman Wouter van Dijk van Tetterode verwacht de komende jaren een ‘shake out’ van de grafische handelshuizen, maar voorlopig verschuift er weinig in de top 5.

Wouter van Dijk
Nummer één in de Benelux is nog steeds Tetterode/Plantin, maar Wifac zit Tetterode heel dicht op de hielen. En rustig is het ook al niet in Almere. Om te beginnen steeds een nieuwe eigenaar, met als sluitstuk de aankoop door Heidelberg begin dit jaar. Maar ook in de top is het onrustig: vorig jaar moest Hans Huyghe opstappen, daarna tijdelijk opgevolgd door Bo Sorelid. Maar in november 2014 nam Wouter van Dijk het roer weer over, naar later bleek als opstapje voor de overname door Heidelberg. En nu is Van Dijk ook weg. Opgevolgd door een manager van Heidelberg, Wolfgang Roth. Feitelijk is Tetterode/Plantin nu de verkooporganisatie van Heidelberg in de Benelux, met een omzet van 105 miljoen euro en 185 medewerkers, waarvan 70 in Nederland.
2. Wifac

commercieel directeur Kooiman
Handelshuis Wifac is zich aan het ombouwen naar een total systems supplier in de Europese grafische industrie en wereldwijde verpakkingsmarkt. Met de acquisitie vorig jaar van drie Duitse handelshuizen is Wifac nu ook actief in Duitsland. ‘Onze aanpak wijkt sterk af van die in de Duitse markt’, zei commercieel directeur Kooiman onlangs. Hij noemde als voorbeeld het verkopen van CTP-apparatuur. ‘In Nederland verkopen wij niet alleen zo’n apparaat, maar we verzorgen ook de installatie, het onderhoud en de afterservice. Het gemiddelde handelshuis in Duitsland daarentegen verkoopt ook CTP-apparatuur, maar laat verder alles over aan de leverancier.’ Handelshuis Wifac is onderdeel van het Zwitserse WIFAG-Polytype Technologies, en heeft in Nederland, België en Duitsland ongeveer 140 medewerkers, die samen een omzet van bijna 100 miljoen euro realiseren.
3. Manroland Benelux

Werner Moriaux
Op 28 november 2011 ging moederbedrijf manroland (‘we are print’) onder water en werd het bedrijf in twee delen gesplitst. De vellendivisie met inbegrip van manroland Benelux kwam in handen van het Engelse Langley. De nummer drie van de grafische handelshuizen staat onder leiding van Werner Moriaux en telt 120 personen die samen een omzet realiseren van 60 miljoen euro. Moriaux wil dat zijn bedrijf minder afhankelijk wordt van de omzet van drukpersen. ‘Onze portefeuille is veel breder.’ Hij schat dat nog maar 20 procent van de omzet direct gekoppeld is aan de verkoop van drukpersen. In Nederland verkocht zusterorganisatie manroland websystems recent een tweede 96-paginapers aan Em. De Jong.
4. AtéCé Graphics Products

Bert Schelhaas
Het bedrijf van Bert Schelhaas zoekt de expansie vooral in nieuwe productieapparatuur, aldus de zoon van de oprichter. Maar het sterkste punt van het bedrijf uit Uitgeest is toch het zelf produceren en verkopen aan meer dan 60 landen van petrochemicaliën voor de grafische industrie. Opgericht in 1977 groeide AtéCé uit tot een toonaangevend bedrijf met een omzet van iets minder dan 40 miljoen euro en 80 medewerkers. Bijna de helft van de omzet komt uit het buitenland, zegt Schelhaas. ‘We zijn inmiddels eerder een producent dan een grafisch handelshuis.’ En sinds begin 2014 is het bedrijf agent voor de Japanse persenbouwer Komori.
5. Amstel Graphics

Jan Ceelen
Het familiebedrijf van Jan Ceelen zoekt de groei vooral in afwerkingsapparatuur van digitale persen en printers. Amstel Graphics is de nummer vijf van ons land en levert via Hunkeler de afwerking van printfabrikanten als Canon, HP, Kodak, Ricoh, Screen en Xerox. Maar het bedrijf is ook actief in landen als Tsjechië, Slowakije, Roemenië en Bulgarije voor de verkoop van Horizon apparatuur. Bij Amstel Graphics werken 22 personen en de eerste helft van dit jaar was in termen van omzet het op een na beste jaar ooit, aldus Ceelen. De omzet wordt geschat op 9 miljoen euro.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.