De webshops hebben hun plek veroverd in de grafische industrie. Succes is niet meer vanzelfsprekend en dus moeten de websites zich van elkaar onderscheiden. Tijd voor een top 5.
We hebben het graag met z’n allen over de enorme technologische ontwikkelingen die de grafische industrie in de afgelopen 40 jaar doormaakte. Verdriedubbelde arbeidsproductiviteit, black box-drukkerijen en onberispelijke kwaliteit – we hebben het allemaal voor elkaar gekregen. Maar de belangrijkste innovatie van het afgelopen decennium zat toch echt in de manier waarop we drukwerk verkopen, namelijk via internet. Webshops hebben de markt op zijn kop gezet, door elkaar geschud en binnenstebuiten gekeerd.
Met een goedlopende webshop haal je met gemak elke dag meer orders binnen dan de gemiddelde verkoper in een jaar. Veel van die bestellingen zijn weliswaar kleine orders, maar vele kleintjes maken één grote en internet is – in tegenstelling tot een account manager – nou juist perfect voor het verzamelen van die vele kleintjes.
Vorige maand keken we naar de zogenaamde ‘uithangbord-websites’, die als digitale etalage dienen voor drukkerijen die hun waar niet online verkopen. Deze keer kijken we naar de grafische webshops, de wereld van de aantrekkelijke aanbiedingen, supersnelle leveringen en het directe afrekenen. Inmiddels is de concurrentie ook op de digitale snelweg moordend en kunnen de potentiële kopers naar hartelust rondshoppen bij alle concurrenten in het virtuele grafische winkelcentrum.
Daar komt nog bij dat er een nieuwe klantgroep is ontdekt: de (jongere) consument. Ook zij bestellen nu visitekaartjes, flyers en banners en dat doen ze op allerlei mobiele apparaten. Meer dan ooit tevoren is het dus voor webshops van belang dat ze worden gevonden én dat hun website geschikt is voor iPads, iPhones, Samsungs en andere tablets en smartphones.
Printmedianieuws surfde er lustig op los en koos de vijf beste webshops uit. We beginnen uiteraard met nummer vijf en we eindigen met de beste op een.
5. Degoedkoopstedrukkerij.nl

degoedkoopstedrukkerij.nl.
De pantonekleuren springen je tegemoet bij de degoedkoopstedrukkerij.nl. In weerwil van de naam gaat het bij deze webshop niet alleen maar over prijs; er is ook aandacht voor het grafische vak. De website is niet geschikt gemaakt voor de smartphone, maar verder doet hij precies wat hij moet doen. Wat Degoedkoopstedrukkerij.nl laat zien is dat je met weinig middelen veel kunt bereiken. Wie een grafische webshop wil beginnen heeft geen digitale toverkunsten of virtuele poeha nodig.
4. Drukzo.nl

drukzo.nl.
Beeld, beeld en nog eens beeld, drukzo.nl is absoluut niet van plan om de sitebezoeker te overvoeren met informatie – totdat je op een van de plaatjes klikt. De webshop is een mooi voorbeeld van het verkooptrechtermodel waar moderne marketeers zo dol op zijn. Maar niet geschikt voor kleine schermen. Daar ligt een kans.
3. Drukwerkmax.nl

drukwerkmax.nl.
Bij drukwerkmax.nl draait het om de producten. Er zijn geen fotomodellen die iets aanprijzen, de producten prijzen zich zelf aan, en die zijn dan ook mooi in beeld gebracht. De website is goed te gebruiken op de smartphone, maar het is geen typisch een voorbeeld ‘mobile-first’-ontwerp. Een goede webshop voor mensen die weten wat ze willen.
2. Reclameland.nl

reclameland.nl
Die mafkees met dat lange haar, foute kralenketting en gifgroen pak is een gouden greep. Het gaat op deze website over kleur, maar wel met gevoel voor humor. De site navigeert ook lekker en af en toe springt er een venstertje tevoorschijn: als je vragen hebt kun je die direct via de chatbox stellen. Een leuke mevrouw aan de rechterkant van het scherm zit tot ‘s avonds 10 uur klaar om de telefoon aan te nemen.
Teveel klikken op de aanbiedingen is niet zonder gevaar, want je bent steeds geneigd om je digitale winkelwagentje zo vol mogelijk te laden. Maar dat is uiteraard ook de bedoeling. Daarbij wordt het je ook nog eens zo makkelijk mogelijk gemaakt om je positieve ervaringen te delen via social media. De mensen die deze website bouwden en ontwierpen hadden duidelijk plezier in hun werk.
Ook op je smartphone is het prima rondkijken bij reclameland.nl. De menustructuur is helemaal op kleine schermpjes ingericht. Ze hebben letterlijk voor elk type drukwerk een icoontje gemaakt. Dat klinkt als een onbeduidend detail, maar juist dat soort details maken een website aantrekkelijk. Kijk voor de grap eens hoe het verschil tussen straatstickers en vloerstickers dankzij piepkleine iconen meteen duidelijk wordt.
1. Drukwerkdeal.nl

drukwerkdeal.nl.
Vanaf het begin deden ze bij drukwerkdeal.nl alles goed. De namen met de pijltjes die wijzen naar de overal nadrukkelijk aanwezige medewerkers, de filmpjes en blog-items met duidelijke uitleg over het aanleveren van drukwerk en de spetterende huisstijl – het is allemaal bedacht en uitgevoerd door Drukwerkdeal.nl en door talloze andere webshops gekopieerd.
Tijdens het open huis anderhalve week geleden mochten de bezoekers aan de slag met de beta-versie van de nieuwe website van Drukwerkdeal.nl en die zag er veelbelovend uit. We kijken nu dus nog naar een webshop die op zijn laatste benen loopt. Dat is bijvoorbeeld te zien aan het feit dat hij niet geschikt is voor je smartphone. En niet alle onderdelen zijn even duidelijk geïntegreerd. Maar verder: wat een toffe website.
Alle medewerkers staan erop, van de directeur tot en met de receptioniste en de administratieve krachten. Als je op de link onder hun foto klikt bellen ze je terug. Het enthousiasme spat er van af. Zoveel vrolijkheid en persoonlijke aandacht krijg je zelfs bij Bol.com niet. Bij Drukwerkdeal.nl weten ze wat hun sterkste troef is, namelijk datgene waar het in het leven allemaal om draait: de mensen.
Door jarenlang content te plaatsen wist Drukwerkdeal een stevige vaste plaats in de zoekresultaten van Google te behalen. Ook de activiteiten op social media legden de webshop geen windeieren. Inmiddels zorgen de klanten zelf voor de beste reclame via Twitter. Drukwerkdeal was altijd al een trendsetter en we vermoeden dat ze dat straks, met hun nieuwe website, nog wel een tijdje blijven.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.