• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Ricoh verrast met ‘Vision Forward’

groeien

OPINIE – Een opvallend boek met maar liefst 200 pagina’s inspiratie in ons vakgebied krijg je niet vaak ‘zomaar’ op je bureau. Ricoh heeft door wat papier met het plezier in je vak doet. Vision Forward ruikt letterlijk naar vakmanschap en dat laat de inhoud ook duidelijk zien.

vison-forwardHet boek straalt uit dat ‘print pakt’, daar waar de gelijknamige KVGO campagne met die titel maar moeizaam van de grond komt. Eigenlijk zou het geweldig zijn geweest als het KVGO logo op de voorkant zou hebben gestaan. De talloze crossmediale cases, interviews en visies zouden de campagne een enorme impuls hebben gegeven. Ricoh was zo vriendelijk om Mr. Print Pakt aan het woord te laten, maar de op zichzelf lezenswaardige column van Alex Kunst begint met wat ‘we moeten’: ‘Grafici en hun klanten moeten weten dat print pakt’. En net dat ‘moeten’ is nou juist wat dit boek zelf niet doet. Op formidabele wijze gaat het over informeren, inspireren en visie uitstralen. Er is van moeten geen sprake en Ricoh heeft zoveel zelfvertrouwen dat het boek de weg der print-marketing zelf wel zal vinden. Zonder moeite is Ricoh overtuigd van het succes.

Ricoh levert mooi vervolg op ‘work live‘ van afgelopen jaar

Gepersonaliseerd

kvgo-widgetHet zou nog mooier zijn geweest als het KVGO het initiatief van Ricoh eerder had opgemerkt en meteen had gebeld met de vraag of zij zouden kunnen meedoen met bijvoorbeeld gepersonaliseerde uitgaven per lid. Eigen logo voorop het boek en een eigen inleidend verhaal. Zo een 25 stuks per lid, om zelf uit te delen onder hun klanten. En vanzelfsprekend ‘powered by Ricoh’, maar dat zou voor een gemiddelde klant binnen de branche al helemaal niet erg zijn. Een mooi stukje coproductie tussen branche en producent. Misschien een suggestie nu alvast te bellen om in ieder geval volgende jaar mee te kunnen doen. Want na ‘work live’ vorig jaar en nu dus ‘vision forward’ lijkt een jaarlijkse frequentie van speciale uitgaven voor de hand te liggen.

Geproduceerd bij Zalsman op basis van uiteenlopende productietechnieken en papiersoorten

Print doet het goed

Hoe dan ook, het prachtige boek vormt een positieve bijdrage in de promotie van print. In eerdere analyses beschreven we al de bescheidenheid, maar gedegen marketing van Ricoh. Zij weten al veel langer dat print het goed doet, net zoals alle andere printerfabrikanten. Dat segment is springlevend en dat bleek juist ook tijdens DRUPA afgelopen voorjaar. In die zin is de PrintPakt campagne inmiddels een beetje achterhaald. Het bruist van de activiteiten vanuit de talloze ‘web-to-print’ bedrijven, die echter doorgaans geen KVGO lid (meer) zijn.

Apart ‘Sampleboekje’ met aandacht voor diverse papiersoorten

Print doet het goed. Natuurlijk verdwijnen bedrijven en arbeidsplaatsen, maar geheel print producerend Nederland produceert met minder bedrijven en mensen, per drukpers of printer aanzienlijk meer dan tien jaar geleden. Vooral te danken aan workflow management, web-based administratie en web-to-print portals. Met die gegevens hoef je de verdediging niet in. Ricoh doet dat dan ook helemaal niet en het KVGO juist wel.

 

Deel dit artikel…..


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. ‘work live’ – fraaie boekproductie van Ricoh Het boek met bovenstaande titel is verbonden aan de website werktrends.nl, vooral als helikopter view bedoeld om boven de dagelijkse technologische ontwikkelingen uit, vooral te kijken naar de invloeden daarvan...
  2. CMBO Web-to-Print Event: ‘The Future of Printing’ EVENEMENT - Donderdag 13 oktober 2016 organiseren CMBO, GOC, KVGO en Scriptworx voor de zesde keer het Web-to-Print event W2P2016, bij hoofdsponsor Ricoh Nederland in ’s-Hertogenbosch. 
Met DRUPA 2016 nog...
  3. Top 5 high-end printerfabrikanten: Ricoh TOELEVERANCIERS - In de serie Top-5 high-end printerfabrikanten analyseren we in deze aflevering Ricoh. Aan tafel Huib Kolen en Sander Sondaal, beiden goed in staat vooral de beleving rondom klant...
  4. Weekendopinie: Ook Ricoh stapt in 3D printen OPINIE - Na HP kondigt deze week ook Ricoh haar eerste stap aan op het gebied van 3D printen. Is het een zoektocht naar een nieuwe markten of is ook...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

29 juli 2016 door Peter Luit 1 Reactie

Categorie: opinie Tags: kvgo, printpakt, Ricoh, Zalsman

Reacties

  1. Huib Kolen zegt

    2 augustus 2016 om 21:35

    Geïnteresseerde kunnen gratis een persoonlijk exemplaar van Vision Forward bestellen op: http://inspiratie.ricoh.nl/visionforward

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Joh. Enschedé kiest voor Ricoh Pro C7500

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.