OPINIE – Een opvallend boek met maar liefst 200 pagina’s inspiratie in ons vakgebied krijg je niet vaak ‘zomaar’ op je bureau. Ricoh heeft door wat papier met het plezier in je vak doet. Vision Forward ruikt letterlijk naar vakmanschap en dat laat de inhoud ook duidelijk zien.
Het boek straalt uit dat ‘print pakt’, daar waar de gelijknamige KVGO campagne met die titel maar moeizaam van de grond komt. Eigenlijk zou het geweldig zijn geweest als het KVGO logo op de voorkant zou hebben gestaan. De talloze crossmediale cases, interviews en visies zouden de campagne een enorme impuls hebben gegeven. Ricoh was zo vriendelijk om Mr. Print Pakt aan het woord te laten, maar de op zichzelf lezenswaardige column van Alex Kunst begint met wat ‘we moeten’: ‘Grafici en hun klanten moeten weten dat print pakt’. En net dat ‘moeten’ is nou juist wat dit boek zelf niet doet. Op formidabele wijze gaat het over informeren, inspireren en visie uitstralen. Er is van moeten geen sprake en Ricoh heeft zoveel zelfvertrouwen dat het boek de weg der print-marketing zelf wel zal vinden. Zonder moeite is Ricoh overtuigd van het succes.
Ricoh levert mooi vervolg op ‘work live‘ van afgelopen jaar
Gepersonaliseerd
Het zou nog mooier zijn geweest als het KVGO het initiatief van Ricoh eerder had opgemerkt en meteen had gebeld met de vraag of zij zouden kunnen meedoen met bijvoorbeeld gepersonaliseerde uitgaven per lid. Eigen logo voorop het boek en een eigen inleidend verhaal. Zo een 25 stuks per lid, om zelf uit te delen onder hun klanten. En vanzelfsprekend ‘powered by Ricoh’, maar dat zou voor een gemiddelde klant binnen de branche al helemaal niet erg zijn. Een mooi stukje coproductie tussen branche en producent. Misschien een suggestie nu alvast te bellen om in ieder geval volgende jaar mee te kunnen doen. Want na ‘work live’ vorig jaar en nu dus ‘vision forward’ lijkt een jaarlijkse frequentie van speciale uitgaven voor de hand te liggen.
Geproduceerd bij Zalsman op basis van uiteenlopende productietechnieken en papiersoorten
Print doet het goed
Hoe dan ook, het prachtige boek vormt een positieve bijdrage in de promotie van print. In eerdere analyses beschreven we al de bescheidenheid, maar gedegen marketing van Ricoh. Zij weten al veel langer dat print het goed doet, net zoals alle andere printerfabrikanten. Dat segment is springlevend en dat bleek juist ook tijdens DRUPA afgelopen voorjaar. In die zin is de PrintPakt campagne inmiddels een beetje achterhaald. Het bruist van de activiteiten vanuit de talloze ‘web-to-print’ bedrijven, die echter doorgaans geen KVGO lid (meer) zijn.
Apart ‘Sampleboekje’ met aandacht voor diverse papiersoorten
Print doet het goed. Natuurlijk verdwijnen bedrijven en arbeidsplaatsen, maar geheel print producerend Nederland produceert met minder bedrijven en mensen, per drukpers of printer aanzienlijk meer dan tien jaar geleden. Vooral te danken aan workflow management, web-based administratie en web-to-print portals. Met die gegevens hoef je de verdediging niet in. Ricoh doet dat dan ook helemaal niet en het KVGO juist wel.
Geïnteresseerde kunnen gratis een persoonlijk exemplaar van Vision Forward bestellen op: http://inspiratie.ricoh.nl/visionforward