• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Kort nieuws o.a. De Groot, IKEA, QIPC, NOM

KORT NIEUWS – Tijdschriften oplagen stabiliseren, slimme zet van de Groot met verkiezingsdrukwerk.nl, het laatste telefoonboek, opvallende IKEA advertentie. Daarnaast korte berichten, bedrijfsnieuws, aankondigingen en evenementen. Onze wekelijks veel gelezen rubriek.

Profiteren van verkiezingen

BEDRIJVEN – Innovatie zit soms in kleine ideeën. Dat blijkt uit de slimme zet van de Groot – grootsgedrukt.nl. Zij zetten in op de komende gemeenteraadsverkiezingen met de website verkiezingsdrukwerk.nl. En natuurlijk gericht op duurzaamheid. Productie van alle mogelijke campagne materialen zoals flyers, folders en stickers of zelfs banners en vlaggen, worden allemaal verantwoord geproduceerd door het druk/printbedrijf uit Goudriaan. En uitsluitend met schadevrije eco-inkten.

Einde van het papieren telefoonboek

BEDRIJVEN – Bijna 140 jaar heeft het papieren telefoonboek dienst gedaan als ‘zoekmachine’ voor telefoonnummers. Uitgever DTG vindt het tijd om het roer om te gooien, nu telefoonnummers massaal online worden gezocht. Op het hoogtepunt werden er maar liefst 7 miljoen exemplaren gedrukt. Sinds 1996 verschijnt de gids online en heeft sindsdien een forse groei doorgemaakt. De uitgever zegt oudere mensen te gaan helpen met het gebruik van de online gids.

IKEA printadvertentie met ‘zwangerschapstest’ op papier

BEDRIJVEN – Het Zweedse bureau Åkestam Holst (Internationaal bureau van het jaar 2017 volgens Adweek) bedacht een heel bijzondere printadvertentie voor Ikea. In het Zweedse vrouwenblad Amelia magazine vraagt Ikea lezers te plassen op een balkje onder de advertentie voor een babybed. Deze pagina werkt namelijk als zwangerschapstest. Åkestam Holst ontwikkelde de advertentie samen met Mercene Labs. Bron: Adformatie

QIPC groei in India

mRC-3D camera met AIMS

BEDRIJVEN – Q.I. Press Controls (QIPC) blijft het goed doen op de Indiase markt. De Nederlandse specialist in meet- en regelapparatuur voor de rotatie offsetmarkt mocht onlangs opnieuw vijf verschillende orders ontvangen vanuit de oostelijk gelegen stad Calcutta. CDC Printers, Sristi Graphic met twee verschillende orders, Darpan Conclave, en NAP Printers. Het in Bhiwandi gevestigde Print Plus plaatste een zesde order. ‘Het is een goed teken dat bestaande klanten tevreden zijn over onze producten en service.’

Print magazines voor vierde kwartaal stabiel, maar digitaal groeit

BRANCHE – Cijfermatig ‘dansen’ de verschillende printmedia segmenten zodanig, dat geen enkele uitspraak een algeheel beeld geeft over alles wat met papiueren media te maken heeft. De NOM Print Monitor becijferde vorige week in haar rapport 2017-IV dat het bereik van printmagazines stabiel blijft. In totaal worden 11,4 miljoen mensen met uiteenlopende magazines bereikt, dat is 80% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De top 5 blijft Kampioen (4,7 miljoen), Libelle (1,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen). Magazines worden niet alleen van papier gelezen, maar hebben een substantiële groep groeiende digitale lezers. Uit het recent gepubliceerde NOM Mediamerken blijkt dat digitaal 40%bereik toe voegt aan het bereik van een gemiddeld magazinemerk. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 17.000 Nederlander van 13 jaar en ouder.

Druk(te) rondom RGB?

PRODUCTIE INNOVATIE – Iedereen met een beetje verstand van kleur kent de kleurmodellen CMYK en RGB, elk met hun specifieke eigenschappen en toepassingsmogelijkheden. We zien steeds vaker meerkleuren systemen, vooral in inkjet en toner omgevingen, waarbij extra ‘kleur-toevoegingen’ het totale kleurengamma doen ‘verbreden’. Het Duitse Siegwerk publiceerde afgelopen week een fors persbericht over drukken in RGB. Natuurlijk zet dat vele geïnteresseerden op scherp. In ons land zou de techniek worden toegepast door Vrijdag Premium Printing. Oordeel zelf.

Los van Papier trapt 2018 in stijl af

Foto: Danto

EVENEMENT – De jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst van de printindustrie heeft nog niets van zijn waarde verloren. Ongeveer 190 bezoekers bezochten het evenement in Utrecht, voornamelijk om elkaar op een ontspannen manier te ontmoeten en te proosten op een succesvol 2018.

Nieuw was de Los van Papier Prent. Deze prent is een afdruk van een kunstwerk dat speciaal werd gemaakt door kunstenares Dinie Nomden. Zij is bekend van haar bijzondere drieluiken, waarmee zij met papier een marmerachtig beeld met een eigen verhaal creëert. Voor iedere gast was een prent beschikbaar. Het originele kunstwerk werden in drie delen verloot. Los van Papier kent geen formele toestanden en ellenlange lezingen. Het gaat er om de mensen die er komen in een vriendelijke ambiance met elkaar te laten praten. Dat was goed te zien. Aanwezigen maakten ter plaatse afspraken, zetten een-tweetjes op en namen echt de tijd voor elkaar. De organisatoren Boy Opmeer en Marjolein Giellis begrijpen heel goed hoe ze een feestje kunnen bouwen.

Nog meer over papier

EVENEMENT – Dit jaar organiseert Kenniscentrum Papier en Karton, in samenwerking met Stichting Papier Recycling Nederland en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken, op 1 februari aanstaande de Masterclass Recycling versus Recyclability. De ochtend, met als thema Recycling, heeft als doelgroep ons eigen Platform Vezelgrondstoffen, gemeentes, inzamelingsbedrijven, oudpapier-herverwerkers en beïnvloeders van beleid en wet- en regelgeving. De middag richt zich juist op Recyclability, en heeft als doelgroep ons Platform Eindproducten, papierverwerkers en beïnvloeders van beleid en wet- en regelgeving. Onder andere PRN, Smurfit Kappa Recycling, TU Darmstadt en het KIDV hebben toegezegd een actieve bijdrage te leveren. Printmedianieuws doet halverwege februari inhoudelijk verslag.

Jongeren laten verschuivingen media gebruik zien

BRANCHE – Eind 2017 voerde MediaTest, in samenwerking met Wayne Parker Kent, een onderzoek uit onder jongeren. Het onderzoek zoomt in op verschillen tussen Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010). Beide groepen hebben een vragenlijst ingevuld over een breed aantal thema’s, waaronder mediagebruik, online privacy en gelijkheid tussen man en vrouw. We delen graag een aantal opvallende resultaten met je!

Uit de resultaten blijkt dat de papieren krant voor beide groepen verleden tijd is. Slechts 1 tot 2% slaat nog een papieren krantje open om te weten wat er aan de hand is in de wereld. Gemiddeld kijken de jongeren ruim 2,5 uur televisie per dag. Daarbij is on demand-televisie zoals Netflix en Videoland verreweg het populairst (Gen Z: 45%; Millennials: 42%). In tegenstelling tot wat veel media roepen, blijkt lineair tv-kijken nog niet uitgestorven onder de jongeren. Hoewel het anno 2017 vaker om flinterdunne flatscreens gaat dan om de goeie ouwe beeldbuis, blijkt 26% van Gen Z en 32% van de Millennials hun totale tv-kijktijd te besteden aan lineaire tv. Er zijn ook verschillen gevonden tussen jongeren in dorpen en jongeren in steden: in dorpen kijkt men meer lineaire tv dan in de stad. Bron: Mediatest

VIGC doet branche breed investeringsonderzoek

BRANCHE – Het Vlaamse VIGC roept bedrijven op om mee te doen aan een onderzoek (doe mee!) naar de investeringsbereidheid binnen de printmediabranche. Deze enquête zal worden gebruikt om inzichten te verwerven over hoe bedrijven zoals de uwe gestructureerd zijn op vlak van groei. De resultaten zullen onder andere gepresenteerd worden op het gratis ‘VIGC trapt af!’ event van maandag 29 januari in het Iers College van Leuven. Infotrends Associate Director Business Development Strategies Karen Kimerer zal tijdens haar presentatie over ‘How to grow your business In 2018’ de eerste resultaten van de enquête toelichten.

Hoe de Volkskrant in 1998 werd gemaakt

BEDRIJVEN – Soms kom je een leuk filmpje tegen uit de recente historie. Zo ook onderstaand filmpje. Het is nog maar net 1998 en kijk hoe we in de afgelopen 20 jaar volop geïnnoveerd hebben in (in dit geval) de krantenproductie. Film is afkomstig van van Guusje Prent. Neem er even de tijd voor.

Lector crossmedia Piet Bakker Hogeschool Utrecht nam afscheid

Piet Bakker

MENSEN – Piet Bakker heeft vorige week afscheid genomen van zijn baan als lector bij de HU, beter bekend als ‘School voor de Journalistiek’. Piet Bakker voorzag de branche vooral van cijfers rondom kranten, nationaal en internationaal. En altijd voorzien van scherpe analyses rondom ontwikkelingen en natuurlijk ook alle online invloeden. Naar de redactie heeft begrepen zal Piet zijn analyses onder eigen ’titel’ blijven voortzetten, dus zullen de cijfers van zijn hand ook hier nog met regelmaat blijven verschijnen.

En verder in het nieuws:

  • Consument wil liever papieren of kartonnen  verpakkingen (bron: Blokboek)
  • Dave Varty, Head of Business Development EMEA Industrial Business Commercial and Industrial Printing Group  bij Ricoh vertelt op Vakdag Print & Sign over inkjet (bron: Graficus)
  • We lezen nog graag van papier

Deel dit artikel…..


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Kort nieuws o.a. DM+, MultiPress, QIPC, Flyeralarm KORT NIEUWS - Dataline installeert MultiPress bij DWCPRINT. Papierprijsverhogingen in Duitsland. DM+ koopt snelste RISO inkjetprinter ter wereld. Vooraankondiging 'Business & Technology Update 2019'. Ook deze week weer 'voor u...
  2. Kort nieuws o.a. EFI, Dataline, QIPC, Amazon, Joos KORT NIEUWS - Topman EFI stapt op. Amazon en Walmart geloven in print. QIPC doet goede zaken in Servië. Dataline partner bij printmedianieuws. CPI koopt JetPress. En Drukkerij Joos breidt...
  3. Kort nieuws o.a. Verhaag, QIPC, Reclameland KORT NIEUWS - De 'vastloper' van van de manroland 708 EV LED heeft de rechtbank bereikt. QIPC maakte een leuke compilatie van een event over technische innovaties in krantendruk. En Reclameland...
  4. Kort nieuws o.a. manroland, Konica Minolta, QIPC KORT NIEUWS - manroland verrast met hybride verpakkingspers. Konica Minolta lanceert Accurio Press C3080. VIGC organiseert Benelux event Online Print. Q.I. Press Controls actief bij Gulf News met geautomatiseerde registercontrole....

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

19 januari 2018 door de redactie Reageer

Categorie: kort nieuws Tags: DE Groot, ikea, Los van Papier, NOM, Piet Bakker, QIPC, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.