KORT NIEUWS – Tijdschriften oplagen stabiliseren, slimme zet van de Groot met verkiezingsdrukwerk.nl, het laatste telefoonboek, opvallende IKEA advertentie. Daarnaast korte berichten, bedrijfsnieuws, aankondigingen en evenementen. Onze wekelijks veel gelezen rubriek.
Profiteren van verkiezingen
BEDRIJVEN – Innovatie zit soms in kleine ideeën. Dat blijkt uit de slimme zet van de Groot – grootsgedrukt.nl. Zij zetten in op de komende gemeenteraadsverkiezingen met de website verkiezingsdrukwerk.nl. En natuurlijk gericht op duurzaamheid. Productie van alle mogelijke campagne materialen zoals flyers, folders en stickers of zelfs banners en vlaggen, worden allemaal verantwoord geproduceerd door het druk/printbedrijf uit Goudriaan. En uitsluitend met schadevrije eco-inkten.
Einde van het papieren telefoonboek
BEDRIJVEN – Bijna 140 jaar heeft het papieren telefoonboek dienst gedaan als ‘zoekmachine’ voor telefoonnummers. Uitgever DTG vindt het tijd om het roer om te gooien, nu telefoonnummers massaal online worden gezocht. Op het hoogtepunt werden er maar liefst 7 miljoen exemplaren gedrukt. Sinds 1996 verschijnt de gids online en heeft sindsdien een forse groei doorgemaakt. De uitgever zegt oudere mensen te gaan helpen met het gebruik van de online gids.
IKEA printadvertentie met ‘zwangerschapstest’ op papier
BEDRIJVEN – Het Zweedse bureau Åkestam Holst (Internationaal bureau van het jaar 2017 volgens Adweek) bedacht een heel bijzondere printadvertentie voor Ikea. In het Zweedse vrouwenblad Amelia magazine vraagt Ikea lezers te plassen op een balkje onder de advertentie voor een babybed. Deze pagina werkt namelijk als zwangerschapstest. Åkestam Holst ontwikkelde de advertentie samen met Mercene Labs. Bron: Adformatie
QIPC groei in India

mRC-3D camera met AIMS
BEDRIJVEN – Q.I. Press Controls (QIPC) blijft het goed doen op de Indiase markt. De Nederlandse specialist in meet- en regelapparatuur voor de rotatie offsetmarkt mocht onlangs opnieuw vijf verschillende orders ontvangen vanuit de oostelijk gelegen stad Calcutta. CDC Printers, Sristi Graphic met twee verschillende orders, Darpan Conclave, en NAP Printers. Het in Bhiwandi gevestigde Print Plus plaatste een zesde order. ‘Het is een goed teken dat bestaande klanten tevreden zijn over onze producten en service.’
Print magazines voor vierde kwartaal stabiel, maar digitaal groeit
BRANCHE – Cijfermatig ‘dansen’ de verschillende printmedia segmenten zodanig, dat geen enkele uitspraak een algeheel beeld geeft over alles wat met papiueren media te maken heeft. De NOM Print Monitor becijferde vorige week in haar rapport 2017-IV dat het bereik van printmagazines stabiel blijft. In totaal worden 11,4 miljoen mensen met uiteenlopende magazines bereikt, dat is 80% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De top 5 blijft Kampioen (4,7 miljoen), Libelle (1,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen). Magazines worden niet alleen van papier gelezen, maar hebben een substantiële groep groeiende digitale lezers. Uit het recent gepubliceerde NOM Mediamerken blijkt dat digitaal 40%bereik toe voegt aan het bereik van een gemiddeld magazinemerk. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 17.000 Nederlander van 13 jaar en ouder.
Druk(te) rondom RGB?
PRODUCTIE INNOVATIE – Iedereen met een beetje verstand van kleur kent de kleurmodellen CMYK en RGB, elk met hun specifieke eigenschappen en toepassingsmogelijkheden. We zien steeds vaker meerkleuren systemen, vooral in inkjet en toner omgevingen, waarbij extra ‘kleur-toevoegingen’ het totale kleurengamma doen ‘verbreden’. Het Duitse Siegwerk publiceerde afgelopen week een fors persbericht over drukken in RGB. Natuurlijk zet dat vele geïnteresseerden op scherp. In ons land zou de techniek worden toegepast door Vrijdag Premium Printing. Oordeel zelf.
Los van Papier trapt 2018 in stijl af

Foto: Danto
EVENEMENT – De jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst van de printindustrie heeft nog niets van zijn waarde verloren. Ongeveer 190 bezoekers bezochten het evenement in Utrecht, voornamelijk om elkaar op een ontspannen manier te ontmoeten en te proosten op een succesvol 2018.
Nieuw was de Los van Papier Prent. Deze prent is een afdruk van een kunstwerk dat speciaal werd gemaakt door kunstenares Dinie Nomden. Zij is bekend van haar bijzondere drieluiken, waarmee zij met papier een marmerachtig beeld met een eigen verhaal creëert. Voor iedere gast was een prent beschikbaar. Het originele kunstwerk werden in drie delen verloot. Los van Papier kent geen formele toestanden en ellenlange lezingen. Het gaat er om de mensen die er komen in een vriendelijke ambiance met elkaar te laten praten. Dat was goed te zien. Aanwezigen maakten ter plaatse afspraken, zetten een-tweetjes op en namen echt de tijd voor elkaar. De organisatoren Boy Opmeer en Marjolein Giellis begrijpen heel goed hoe ze een feestje kunnen bouwen.
Nog meer over papier
EVENEMENT – Dit jaar organiseert Kenniscentrum Papier en Karton, in samenwerking met Stichting Papier Recycling Nederland en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken, op 1 februari aanstaande de Masterclass Recycling versus Recyclability. De ochtend, met als thema Recycling, heeft als doelgroep ons eigen Platform Vezelgrondstoffen, gemeentes, inzamelingsbedrijven, oudpapier-herverwerkers en beïnvloeders van beleid en wet- en regelgeving. De middag richt zich juist op Recyclability, en heeft als doelgroep ons Platform Eindproducten, papierverwerkers en beïnvloeders van beleid en wet- en regelgeving. Onder andere PRN, Smurfit Kappa Recycling, TU Darmstadt en het KIDV hebben toegezegd een actieve bijdrage te leveren. Printmedianieuws doet halverwege februari inhoudelijk verslag.
Jongeren laten verschuivingen media gebruik zien
BRANCHE – Eind 2017 voerde MediaTest, in samenwerking met Wayne Parker Kent, een onderzoek uit onder jongeren. Het onderzoek zoomt in op verschillen tussen Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010). Beide groepen hebben een vragenlijst ingevuld over een breed aantal thema’s, waaronder mediagebruik, online privacy en gelijkheid tussen man en vrouw. We delen graag een aantal opvallende resultaten met je!
Uit de resultaten blijkt dat de papieren krant voor beide groepen verleden tijd is. Slechts 1 tot 2% slaat nog een papieren krantje open om te weten wat er aan de hand is in de wereld. Gemiddeld kijken de jongeren ruim 2,5 uur televisie per dag. Daarbij is on demand-televisie zoals Netflix en Videoland verreweg het populairst (Gen Z: 45%; Millennials: 42%). In tegenstelling tot wat veel media roepen, blijkt lineair tv-kijken nog niet uitgestorven onder de jongeren. Hoewel het anno 2017 vaker om flinterdunne flatscreens gaat dan om de goeie ouwe beeldbuis, blijkt 26% van Gen Z en 32% van de Millennials hun totale tv-kijktijd te besteden aan lineaire tv. Er zijn ook verschillen gevonden tussen jongeren in dorpen en jongeren in steden: in dorpen kijkt men meer lineaire tv dan in de stad. Bron: Mediatest
VIGC doet branche breed investeringsonderzoek
BRANCHE – Het Vlaamse VIGC roept bedrijven op om mee te doen aan een onderzoek (doe mee!) naar de investeringsbereidheid binnen de printmediabranche. Deze enquête zal worden gebruikt om inzichten te verwerven over hoe bedrijven zoals de uwe gestructureerd zijn op vlak van groei. De resultaten zullen onder andere gepresenteerd worden op het gratis ‘VIGC trapt af!’ event van maandag 29 januari in het Iers College van Leuven. Infotrends Associate Director Business Development Strategies Karen Kimerer zal tijdens haar presentatie over ‘How to grow your business In 2018’ de eerste resultaten van de enquête toelichten.
Hoe de Volkskrant in 1998 werd gemaakt
BEDRIJVEN – Soms kom je een leuk filmpje tegen uit de recente historie. Zo ook onderstaand filmpje. Het is nog maar net 1998 en kijk hoe we in de afgelopen 20 jaar volop geïnnoveerd hebben in (in dit geval) de krantenproductie. Film is afkomstig van van Guusje Prent. Neem er even de tijd voor.
Lector crossmedia Piet Bakker Hogeschool Utrecht nam afscheid

Piet Bakker
MENSEN – Piet Bakker heeft vorige week afscheid genomen van zijn baan als lector bij de HU, beter bekend als ‘School voor de Journalistiek’. Piet Bakker voorzag de branche vooral van cijfers rondom kranten, nationaal en internationaal. En altijd voorzien van scherpe analyses rondom ontwikkelingen en natuurlijk ook alle online invloeden. Naar de redactie heeft begrepen zal Piet zijn analyses onder eigen ’titel’ blijven voortzetten, dus zullen de cijfers van zijn hand ook hier nog met regelmaat blijven verschijnen.
En verder in het nieuws:
- Consument wil liever papieren of kartonnen verpakkingen (bron: Blokboek)
- Dave Varty, Head of Business Development EMEA Industrial Business Commercial and Industrial Printing Group bij Ricoh vertelt op Vakdag Print & Sign over inkjet (bron: Graficus)
- We lezen nog graag van papier
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.