BEDRIJVEN – Op de in het najaar van het vorig jaar gehouden marktplaatsdag van Prindustry presenteerde zich ook de fa. Oblé uit Voorthuizen. Bij die gelegenheid liet dit grafisch bedrijf zien dat er met innovatie nog veel waarde toegevoegd kan worden aan handels- en gebruiksdrukwerk. Printmedianieuws ging eens kijken hoe ze dat in Voorthuizen aanpakken.
Vraag aan directeur Gerhard Veldhuizen (1982) wat typerend is voor zijn grafisch bedrijf zegt hij in eerste instantie: ‘Wij zijn een familiebedrijf met op dit moment 13 medewerkers. Bij Oblé wordt nu nog geproduceerd op drie verschillende locaties.’ Dat Veldhuizen veel vertrouwen heeft in de toekomst, blijkt wel uit het feit dat er vergevorderde plannen zijn om, in een nieuw te bouwen bedrijfspand, de productie op één plaats te concentreren.
Eigenwijs
Het is algemeen bekend dat ondernemers in een familiebedrijf behoorlijk eigenwijs kunnen zijn. Dat is ook wat tijdens het gesprek met Veldhuizen opvalt. In positieve zin dan. Veldhuizen: ‘Ik weet gewoon niet beter of wij hebben ons altijd heel breed op de markt georiënteerd. Bijna iedere dagkijken we waar er kansen en mogelijkheden liggen. Om vervolgens daar heel gericht op te handelen en onze bedrijfsvoering op af te stemmen.’ En wat is dan de relatie met innovatie volgens Veldhuizen? Hij zegt: ’Innovatief vermogen is een speciaal bezit van onze onderneming. We koesteren dat ook. Innovatie is het proces om je nieuwe kennis eigen te maken en middelen vrij te maken om in je bedrijf creatieve ideeën in te voeren en toe te passen. De nieuwe producten of processen voegen waarde toe voor onze klanten. Innovatie heeft er toe geleid dat de dienstverlening en het orderpakket van Oblé zeer uitgebreid is. Met andere woorden: het aanbod van grafische producten is buitengewoon breed en diep. En is volgens Veldhuizen de grafische industrie innovatief? Zijn reactie: ‘Wij zijn aangesloten bij het KVGO en het VKGO. Wanneer ik op bijeenkomsten zo eens om mij heen kijk en het allemaal eens aanhoor, mag er best een tandje bij. Zeker wanneer het gaat om proactief innoveren.
Printen op hout

Menukaart geprint op hout
Veel klanten bestellen wanneer het gaat om gepersonaliseerd drukwerk zelf online met web to print. En over klanten gesproken: Oblé werktvoornamelijk voor resellers. Dat kunnen signbedrijven, reclamebureaus en drukkerijen zijn. Het vervaardigen in druk en print van handels- en gebruiksdrukwerk maakt een groot deel uit van het orderpakket. Maar daar blijft het niet bij. Ook met het vervaardigen van promotioneel drukwerk zoals bijvoorbeeld flyers, posters, displays en banners wordt een substantieel deel van de omzet gerealiseerd. Veldhuizen: ‘Wij hebben een jaar geleden ook geïnvesteerd in een Durst vlakbedprinter. Daar printen we mee op hout. En daar wordt dan bijvoorbeeld vervolgens weer een krat van gemaakt. We zijn zeer succesvol met dit product.’
Sulfaatkarton
Bij Oblé zien ze het uitwisselen van visitekaartjes als onderdeel van een eerste kennismaking. En wie wil er dan niet goed overkomen. Het meest bijzondere is wel dat het kaartje gedrukt wordt op 400 grams sulfaatkarton. Standaard is het formaat van een visitekaartje 85 x 55 mm. Wil de klant een ander formaat dan kan dat ook. En niet te vergeten de verschillende luxe afwerkingen. Ook hierin is er een ruime keuze. Een paar voorbeelden: matvernis, lamineren, UV lak, foliedruk en half of heel rondhoeken. Veldhuizen: ‘Gebruik van dit 400 grams sulfaatkarton adviseren wij ook voor bijvoorbeeld uitnodigingen, menukaarten en presentatiemappen. We maken er zelfs wel verpakkingen mee.’
Kalenders

Gerhard Veldhuizen met een modellenmap
Onder de naam ‘Mooie Kalenders’ ontwerpt en drukt Oblé kalenders in zeer uiteenlopende uitvoeringen. Veldhuizen: ‘Heel bewust hebben wij er voor gekozen om ook hier ook een breed assortiment aan te bieden. Op deze wijze heeft de klant ruime keuzemogelijkheden.’ Hij vervolgt met: ‘Ik durf best te stellen dat het ons tot op heden niet alleen goed lukt om ideeën te bedenken, maar ook in het uitvoeren daarvan.’ Veldhuizen: ‘Onze aanwezigheid op de marktplaatsdag van Prindustry heeft voor ons goed uitgepakt. We hebben nieuwe en interessante contacten kunnen leggen. Dat heeft ons er toe doen besluiten om met een eigen stand ook present te zijn op de binnenkort te houden Graficus Vakdag Print & Sign in Nieuwegein.’
Kopfoto: Visitekaartjes gedrukt op 4oo grams sulfaatkarton
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.