KORT NIEUWS – Goede resultaten boeken. Kranten houden stand met print. VIGC over recycling papier in een circulaire economie, CMBO en FESPA Nederland adviseren over AVG wetgeving. Kalenderwedstrijd 2018 ‘achter de rug’. Onze wekelijkse interpretatie van nieuwsfeiten, persberichten, branche nieuws, evenementen en aankondigingen. In één long-read van 5 minuten volledig op de hoogte.
• Leestijd ca. 5 minuten
Boekenmarkt laat groei in print zien
BRANCHE – De vorige week afgesloten Boekenweek, met het thema Natuur, zorgde voor een omzetstijging van 2,8% aan Nederlandstalige boeken ten opzichte van 2017. De productie bleef nagenoeg gelijk. Boekkopers blijken meer geld uit te willen geven voor fraaie vormgeving en technische producties. Het is het vierde jaar op rij dat de Boekenweek een plus noteert in omzet. Sinds 2015, het eerste jaar na de crisis, steeg de omzet ten opzichte van het voorafgaande jaar met respectievelijk 6,8%, 1,2% en 1,1%. Het eerste kwartaal loopt nog, maar vooralsnog zorgde de Boekenweek voor de hoogste omzet tot nu toe. Voor boekhandels die actief deelnamen aan de campagne gold dat des te meer, zij noteerden een omzetstijging van 3,3% ten opzichte van 2017. Bron: inct
Papieren nieuwsmedia stabiel
Het bereik van de printedities is stabiel (index 99 ten opzichte van de vorige publicatie).
Printbereik vormt nog steeds een solide pijler onder het groeiende lezerspubliek van dagbladen. De groei van de dagbladmerken is vooral afkomstig van online kanalen. Die trekken momenteel dagelijks 3,3 miljoen bezoekers. Het dagelijkse bereik van dagbladmerken via de smartphone is gedurende 2017 met bijna een half miljoen gegroeid tot ruim dagelijks 2 miljoen bezoekers. Bronnen: NOBO 2018 en NDP Nieuwsmedia.
Spotta offensief voor folder
BRANCHE – Terwijl het juridische proces nog volop in gang is, zet verspreider Spotta de aanval in op de toegevoegde waarde van de folder ten opzichte van andere media kanalen, zoals TV reclame. Kwalitatief ‘neuro’onderzoeksbureau ST&T deed uitgebreid neuromarketingonderzoek in opdracht van folderverspreider Spotta met eye tracking software en EEG. Print blijft beter hangen omdat ze in het brein bewuster en actiever worden verwerkt dan tv-reclames. De tv-reclame heeft meer emotionele aantrekkingskracht, maar blijft minder lang ‘hangen’. Tom van Bommel van ST&T Research: ‘We kregen de opdracht van Spotta om te kijken wat mensen vinden van folders in vergelijking tot TV reclame. We deden onderzoek naar hun hersenactiviteit en kijkpatronen. Zo konden we zien hoe het hele folderproces in elkaar steekt en het vergelijken met hoe je print in combinatie met tv-reclame ervaart.’
Aantrekkingskracht van TV groter, maar ‘geheugenactivatie’ sterker bij folder
Excuses Facebook op krantenpapier
BUITENLAND – Het op-en-top digitale bedrijf Facebook koos voor papieren media om de excuses van CEO Mark Zuckenberg wereldkundig te maken. Het duurde allemaal wel wat lang na de wereldwijd uitgelekte rel rondom op straat liggende profielen van vele Facebook gebruikers. Dat het allemaal anders moet gaan worden, is vrijwel dagelijks in de vele analyses te lezen. Wat Zuckenberg heeft betaald voor de pagina grote advertentie werd niet bekend gemaakt. De advertentie was o.a. te zien in The Sunday Telegraph, The Sunday Times, Mail on Sunday, The Observer, Sunday Mirror en Sunday Express en in de Verenigde Staten in The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal.
Wet AVG bij CMBO en Fespa Nederland
EVENEMENTEN – Saskia Lang van Langblok advocaten en Stan Smulders van Chief Security vertellen op 12 april ‘alles’ over de AVG wetgeving, inclusief de denkwijze van hackers, die vooral van invloed is op de techniek aan de achterkant van menig website. De wetgeving uitleggen is een veel voorkomende populair fenomeen in deze periode, maar het gaat uiteindelijk vooral om de techniek die de uitvoerbaarheid van die wet moet ondersteunen. Zaakjes nog niet op orde? Ga dan zeker naar deze bijeenkomst. Gratis voor CMBO en Fespa Nederland leden, niet-leden betalen 75 euro.
Zelf achterliggende techniek bedrijfswebsite controleren kan met SSL check en anti scripting check
Extra herfinanciering voor Heidelberg
TOELEVERANCIERS – Heideberg heeft met haar banken de kredietlijn opgewaardeerd tot 320 miljoen euro met een looptijd tot 2023. Met het geld worden niet alleen een aantal operationele zaken ingevuld, maar o.a. ook het onlangs aangekondigde abonnementen model. CFO Dirk Kaliebe is verheugd over het in Heidelberg gestelde vertrouwen voor de komende middellange termijn. Tegelijkertijd heeft het bedrijf maatregelen genomen om de rentelasten met zo een 20 miljoen te verlagen. Dat kan omdat het nu hogere krediet het mogelijk maakt een aantal leningen vervroegd en tegen lagere rentes af te lossen. Het brede bankconsortium achter de kredietfaciliteit omvat de zes belangrijkste kredietverstrekkers Bank of China, BNP Paribas, Commerzbank, Deutsche Bank, HSBC en LBBW. Het consortium wordt gecompleteerd door DZ Bank, IKB, NIBC en Saar LB.
Kalenderwedstrijd 2018 achter de rug
BRANCHE – De after-party voor ‘ lands mooiste kalenders moest er tot het einde van het eerste kwartaal op wachten. Maar dan heb je ook wat. Met voldoende liefde voor print werden talloze prijzen en aanmoedigingen uitgedeeld op de bijeenkomst van 22 maart jl. Op de website van de organisatie staan talloze verslagen en vooral ook leuke filmpjes van het evenement waar zo een 100 deelnemers op af kwamen.
De redactie van printmedianieuws hoopt voor volgend jaar op een iets gewijzigde opzet
Tweede Paasdag ‘gesloten’, dinsdag nieuwsbrief
ALGEMEEN – Aanstaande maandag, tweede Paasdag, is printmedianieuws ‘gesloten’. De redactie bereidt wel de nieuwsbrief voor, die op de disndag na Pasen om 11:00 zal verschijen. Op die dag openen we met een nieuw artikel uit de reeks ‘online businessmodellen voor print’. Dit keer nemen we Drukwerkdeal onder de loep.
Misschien is het u ook opgevallen dat onze website nu ook ‘netjes’ achter een groen slotje (https) zit. Dat betekent dat abonnee gegevens voortaan versleuteld worden verzonden. Ook hebben we diverse andere maatregelen genomen om aanvallen van buitenaf zoveel mogelijk te kunnen weerstaan. Tot slot is het kader van de AVG wetgeving een privacy verklaring opgenomen.
VIGC zet papier recycling en circulair ondernemen in de branche in perspectief
BRANCHE -Het kenniscentrum Papier en Karton en Mindgate (Leuven) hebben onlangs in een masterclass uitleg gegeven over de werking van de internationale papier recycling markt. Het VIGC heeft deze masterclass in drie artikelen gepubliceerd in haar leden nieuwsbrief. In de komende weken zullen we (op basis van onze mediarelatie met VIGC) extra aandacht besteden aan de route naar de circulaire economie van papierreclycling. Het is een enorme markt, waar vraag en aanbod elke normale veronderstelling te boven gaat. De globale vraag naar gerecycleerd papier bedraagt wereldwijd 245 miljoen ton.
Vogelaar flexibeler in printen met Konica Minolta
BEDRIJVEN – Eind vorig jaar werd de naam Vogelaar Verzenders al veranderd in Vogelaar. Het bedrijf zet daarmee koers op meer effectieve eigen productie, hetgeen niet meer zou passen bij ‘alleen’ het label ‘verzenders’. Het bedrijf is al jarenlang meer en meer een marketing bureau voor gerichte campagnes, werkend met het eigen ontwikkelde marketing platform eCampaigner. Preferred supplier Konica Minolta leverde onlangs vier nieuwe machines (twee kleurenmachines, twee zwart-wit machines), die beter aansluiten op de veranderende vragen uit de markt.
Verder in het nieuws:
- Papierfabriek Parenco ‘op de fiets‘ met restwarmte (bron: Blokboek)
- De grootformaatprinter Nyala van swissQprint is voor de derde keer op rij de best verkochte printer in zijn klasse in Europa (bron: Sign.nl)
- Ambachtelijke drukkerij Nautilus moet binnenstad van Leiden verlaten (bron: Bloboek)
- Mark Andy neemt Presstek over (bron: Graficus)
- Denis Geers is de nieuwe voorzitter van Febelgra (bron: Grafisch Nieuws)
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.