FINANCIEEL – Vandaag de eerste conclusies over de serie ‘offline businessmodellen in print’. De verschillen tussen online bedrijven en de geïnterviewde offline bedrijven zijn in ieder geval minder groot dan verwacht. Online bedrijven zijn doorgaans fors ‘brutaler’ in hun marketing.
• Leestijd ca. 4 minuten
Het argument om überhaupt in navolging op de serie ‘online businessmodellen in print’ op zoek te gaan naar succesvolle bedrijven zonder een ‘overmatig online beleid’, werd vooral ingegeven door de inkoop van printmedia producten van de online bedrijven bij de offline bedrijven. De redactie was vooral nieuwsgierig welke bedrijven zich al dan niet niet in bepaalde mate afhankelijk zouden maken van de online marktontwikkelingen.
Bewuste keuze
De bedrijven die binnen ons onderzoek de keuze hebben gemaakt voor online bedrijven te produceren, doen dat al helemaal niet uit armoede en ook zeker niet tegen de laagste prijs. Dat komt overeen met de uitspraken van online bedrijven, die zaken willen doen met offline bedrijven en dat dus tegen condities, zodat ze als toeleverancier ook gezond kunnen blijven opereren. Daar tegenover staat de minsten net zo bewust keuze om het juist niet te doen. Voorbeelden zijn GBG uit Soest en Aeroprint uit Ouderkerk aan de Amstel. GBG directeur Chris van Antwerpen zegt dat een dergelijke keuze zijn toegevoegde negatief zou beïnvloeden. Erwin Koerts zegt dat hij zelf zijn prijzen wil bepalen en de marge dus niet wil weggeven aan de online partijen.
De Resolutie (45%) , De Groot – Grootsgedrukt.nl (40%) en Control Media (70%) zijn aansprekende voorbeelden van offline bedrijven die flink deel uit hun omzet scoren bij de online bedrijven.
Met bovengenoemde bedrijven hebben we lang niet alle bedrijven in ons land in kaart gebracht die voor de online aanbieders werken. MullerVisual/Grafiplaza is een duidelijk voorbeeld van een ‘hybride’ bedrijf, want levert aan de online markt, maar heeft ook zelf een eigen webshop. Een ander voorbeeld van een succesvol offline bedrijf is Damen Drukkers met een duidelijke portfolio.

Het ‘openingsbeeld’ van Damen Drukkers op hun website
In het gesprek met financieel analist Hans Schoolenberg werden ook nog de als offline te bestempelen bedrijven Circle Media Group en Em. de Jong genoemd. ‘Kijk eens naar Roto Smeets, nu Circle Media Group. Zij hebben die kansen gehad, maar ze hebben het laten liggen, ze wilden alleen maar groter, dus ze kochten ‘slechts’ omzet uit de markt door drukkerijen te kopen, en soms zelfs slechte. Geen investeringen in ‘echte vernieuwing’. Juist zij hadden daar het geld voor. De Engelse aandeelhouders hebben nog steeds de visie van ‘omzet kopen’.’ Hoe zit dat bij Em. de Jong? Schoolenberg: ‘Dat is een bedrijf in een specifieke sector, de brievenbus en dus retail, zeer gespecialiseerd en hypermodern. Veel voortvarender dan de Circle Media Group.’
Same Day Delivery
Verreweg de meeste offline partijen lachen om deze zogenaamde unieke eigenschap van online bedrijven. Alle offline bedrijven – en zeker die bedrijven die juist wel voor online bedrijven produceren – zeggen al decennia lang niets anders te doen. Er wordt wat lacherig over gedaan. Erwin Koerts zegt echter dat de online bedrijven dat qua marketing juist wel goed doen. Omdat offline bedrijven het wel doen maar niet zeggen, betekent niet dat het niet slim zou zijn van de online bedrijven hier juist een unique selling point van te maken. De offline bedrijven hebben dit cadeautje gewoon ‘weggegeven’.
De Munck van de Resolutie moest wel een beetje lachen als reactie op de vraag of een puur offline bedrijf wel op dezelfde dag kan leveren, iets waar online bedrijven zo trots op zijn. De Munck: ‘Voor ons is dat echt niets nieuws, in de tijd van grafische films was het al niet anders, we doen dit al 30 jaar.’ Net zoals Koerts van Aeroprint zegt ook de Munck dat online bedrijven gewoon wat brutaler zijn in hun marketing. Dat is niet alleen te zien in hun webshops, maar ze roepen ook van alles, wat klanten kennelijk graag willen horen.
Dus zowel workflows als afwerking en distributie zijn bij de wat grotere offline bedrijven prima in orde
Offline bedrijven en niches
De offline bedrijven zitten bepaald niet stil en zoeken verbreding in de keten, maar dan vooral binnen bepaalde niches. Daar waar online bedrijven zich vooral richten op het printen en/of drukken, zoeken de offline bedrijven vooral ‘complete dienstverlening’ op. Zowel GBG, Aeroprint en De Groot – Grootsgedrukt.nl zijn daarvan aansprekende voorbeelden, het totale aandeel in de omzet ligt vaak rondom de 50%.
In de gesprekken met de woordvoerders van de offline bedrijven klinkt geen enkele twijfel over de gemaakte keuzes. Ze zien zichzelf ook vaak niet als 100% offline. Ze hebben dan weliswaar niet een webshop als primair communicatiekanaal naar hun doelgroep, de rest van de workflow is – daar waar het moet – 100% digitaal en voorzien van alle mogelijke gemakken voor de opdrachtgevers.
Groeiambities
Ook de groeiambities zijn niet gering. De meeste offline bedrijven streven naar ‘double digit’ groeicijfers, al wordt dat niet elk jaar overal gehaald. In die zin lijken de online bedrijven wat brutaler in hun prognoses. En ook dat is marketing, gewoon zeggen dat je ‘double digit’ groei ambities hebt, is natuurlijk prima. Dat komt positief en vooruitstrevend over.
Nog een belronde en dan de mogelijke eindconclusies en aanbevelingen
We doen deze week nog een belronde om mogelijke conclusies aan verschillende sprekers voor te leggen en trekken dan volgende week onze conclusies. De gehele serie ‘online businessmodellen in print’ en ‘offline businessmodellen’ in print zullen daarna in één gebundelde PDF als whitepaper verschijnen.
Heeft u deze serie gemist en wilt u uw mening toch nog kwijt, bel of mail dan met Peter Luit (06-20709846, peterluit@printmedianieuws.nl). Wij zoeken dan de redactionele ruimte om ook uw verhaal nog in ons onderzoek te kunnen meenemen. Nadrukkelijk nodigen we ook kleinere bedrijven uit mee te doen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.