• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Einde titel Graficus

BRANCHE - Het zat eraan te komen, het einde van de titel Graficus, maar zeker geen einde voor het brengen van nieuws uit de grafische branche. Uitgever Management Media gooit het roer om en laat de titel Graficus opgaan in PrintMatters.

Gerard Molenaar

Graficus kan met recht trots zijn op een lange historie. Volgens de hoofdredacteur Gerard Molenaar van Management Media is het één van de oudste vakbladen van ons land, inmiddels meer dan 100 jaar oud. Molenaar zei vorig jaar in zijn column bij het Nederlands Media Netwerk dat de 100 jarige leeftijd vooral vraagt om een stukje bezinning op de toekomst. Graficus overleefde diverse andere grafische vakbladen, waaronder Grafisch Weekblad, Compres en Pers. Achteraf gezien natuurlijk een opmerkelijke situatie om in een land als Nederland maar liefst vier vakbladen uit te geven rondom printmedia. Maar in die tijd vond iedereen het kennelijk normaal.

Veranderd

Terecht stelde Molenaar dat er in de afgelopen 20 jaar enorm veel is veranderd. Niemand behoeft enige toelichting over de ontwikkelingen in de afgelopen twee decennia. Maar over het algemeen wordt de krimp van een branche uitgelegd als een negatief verschijnsel. Ook Molenaar zette de krimp neer in termen van bedrijfssluitingen en banenverlies. De 'gevolgen voelen van digitalisering' wordt ook in onze branche echter te vaak te negatief uitgelegd. In de tijd dat Graficus, Grafisch Weekblad, Compres en Pers naast elkaar bestonden leek het soms een wedstrijd (vooral tussen Graficus en Grafisch Weekblad) om reorganisaties, faillissementen en fusies zo sterk mogelijk onder de aandacht van de lezers te brengen. En op de 'pagina ernaast' - bijna lachwekkend - de bonte verzameling van persberichten van 'leverancier A installeert apparaat B bij grafisch bedrijf C'.

PrintMatters

Vanuit de visie die Molenaar vorig jaar optekende bij het Nederlands Media Netwerk, is te concluderen dat uitgever Management Media niet over één nacht ijs is gegaan rondom de nu ingezette herpositionering van de verdwijnende titel Graficus. Het merk PrintMatters bestond al veel langer en leek met de ondertitel 'voor printbuyers en marketeers' het niet te redden ten opzichte van titels als Adformatie en Marketing Tribune, die veel meer met hun roots in deze markten vertegenwoordigd waren en hun formules nog veel breder hebben gemaakt dan print alleen. Maar de naam is sterk en maakt (waarschijnlijk onbedoeld) wel een knipoogje naar het KVGO project PrintPakt. Of de titel PrintMatters ook zal betekenen dat de uitgever zich met de redactionele formule meer gaat positioneren richting de gebruiker van print producten (zoals de huidige ondertitel doet vermoeden), is nog niet bekend. Gerard Molenaar stelde deze week in een tweet dat Graficus 'opgaat' in PrintMatters. Overigens is de naam niet uniek. Google laat talloze verwijzingen zien naar een bonte verzamelijk van internationale websites, die dezelfde naam gebruiken, al dan niet rechtstreeks verwijzend naar de relevantie van het medium print.

Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de totale crossmediale look&feel voor PrintMatters

Meer dan alleen vakblad en website

Met de titel PrintMatters doet de uitgever vooral recht aan de crossmediale opzet van de formule. Vooral met de Vakdag Print & Sign op 6 februari 2019. Dat event laat al een aantal jaren vooral 'beleving' zien rondom print. Geen traditionele vakbeurs, maar een netwerkevent van overzichtelijke omvang, een breed seminar programma en meer dan voldoende mogelijkheden om ontspannen te netwerken. Een dergelijk event zou onder de vlag 'Powered by PrintMatters' een extra impuls kunnen krijgen in een wat bredere marketing positionering in plaats van alleen producenten van printmedia.

Kruisbestuiving met andere titels bij de uitgever

De uitgever achter PrintMatters doet veel meer dan alleen de nu ingezette transformatie van Graficus naar PrintMatters. Met een team van ca. 18 vaste medewerkers en een aantal freelancers is de uitgever actief in meerdere branches, waaronder creativiteit, horeca en verpakkingen. Een deel van het segment 'verpakkingen' zou - als het om grafische productie gaat - prima passen binnen PrintMatters en ook de titel Publish (met een op dit moment passieve website) zou prima passen in een mogelijke bredere opzet van PrintMatters. Of dat allemaal in herkenbare mate gaat gebeuren, moeten lezers, abonnees en adverteerders nog gewoon even afwachten.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Reorganisatie bij uitgever van Graficus ‘We hebben de stofkam door de organisatie gehaald’, zegt directeur/uitgever Mike Velleman van Management Media, de uitgever van een aantal vakbladen, waaronder Graficus. Enkele medewerkers hebben hierdoor het bedrijf noodgedwongen...
  2. Printmedianieuws fuseert per 1 april met Graficus Printmedianieuws fuseert op 1 april met de uitgever van Graficus (Management Media in Hilversum). Erik van Erp, Peter Luit en Alex Kunst blijven verantwoordelijk voor de inhoud van het online...
  3. Weekendopinie: Printmedianieuws 2 jaar naast Graficus Wat vinden wij in onze eigen opinie van onszelf? Toch kunnen we die vraag beter aan u stellen, onze trouwe abonnees, onze partners, de nieuwsbrieflezers en de toevallige bezoekers op...
  4. Adformatie stopt ‘voorlopig’ met printuitgave BRANCHE - Adformatie stopt in print, althans zo lijkt het. Dat vernam de redactie via Bas Vlugt van het Nederlands Medianieuws. Hij sprak terecht van het einde van een tijdperk....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

10 oktober 2018 door Peter Luit 1 Reactie

Categorie: branche Tags: Graficus, printmatters

Reacties

  1. Rien Berends zegt

    16 oktober 2018 om 11:26

    Na 13 jaar Graficus en 18 jaar Grafisch Weekblad doet het verdwijnen van de 101 jaar oude titel mij wel iets. Ik denk met een goed gevoel terug aan de ruim 30 jarige hoofdredactionele samenwerking met Cees Pfeiffer. De keuze van Mike Velleman zal vanuit uitgeversoptiek logisch zijn. Aan alles komt een einde. Jammer, maar het is helaas niet anders. Alle oud redactie en verkoopcollega’s in de grafische branche. Dank voor de bijzondere tijd. Groet Rien Berends

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.