BRANCHE – Piet Bakker doet regelmatig onderzoek naar het bereik van kranten en tijdschriften. Afgelopen maand nam hij het bereik van met name de vier grote online nieuwstitels NOS, nu.nl, Telegraaf en AD onder de loep. Zijn bevindingen op een rij, aangevuld met de vergelijkingen ten opzichte van print.
• Leestijd ca. 3 minuten
De NOS app heeft het grootste bereik, gevolgd door Nu.nl, Telegraaf en AD. Vrijwel alle andere titels hebben slechts een fractie van het bereik ten opzichte van de grote vier titels. RTL Nieuws staat met een dagbereik van 500.000 op de vierde plaats. De andere landelijke titels hebben een bereik tussen 150.000 en 300.000. Alle andere lokale- en regionale titels scoren dagelijks gemiddeld tussen 50.000 en 150.000.
Dat blijkt uit NOBO-cijfers (Nederlands Online Bereik Onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS) van 30 nieuwsmerken over september en oktober van 2018. Omdat niet alle nieuwsmerken participeren in het NOBO-onderzoek zal de daadwerkelijke online nieuwsconsumptie enigszins hoger liggen.
CEO Christian van Thillo tegen gratis nieuws in NOS app
In het artikel bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek becijfert Bakker dat dagelijks 6 miljoen mensen online op zoek gaan naar nieuws. De vier grote titels domineren het online landschap. De NOS vervult eveneens een dominante rol in het domein van uitgesteld televisie kijken. Krantenuitgevers hebben reeds meerdere keren aangegeven dat het speelveld van de NOS met publiek geld, concurrentievervalsend werkt. Persgroep-topman Christian van Thillo noemde onlangs in Marketing Tribune het gratis nieuws op websites van de Nederlandse Publieke Omroep oneerlijke concurrentie voor dagbladen. Hij wil dat de overheid hun rol inperkt. Minister Arie Slob herkent de kritiek, maar kan niet direct iets doen. In het artikel zegt hij: ‘Ik heb ernaar laten kijken en er gebeurt volgens de regels niets verkeerd. Omroepen vertellen mij op hun beurt dat kranten televisie aan het maken zijn op hun sites. Dat neemt een enorme vlucht. Verdienmodellen staan overal onder druk. Als de NOS digitaal niet meedoet, tast dat ook het vertrouwen in deze media aan.’
Metro speelt online nauwelijks mee
Vooral Metro schiet uit in print ten opzichte van online. Dat heeft heel veel te maken met de beschikbaarheid in print tijdens de ochtendspits, vooral in het openbaar vervoer segment. Bij de regionale titels domineert print veel meer, alhoewel het verschil tussen print en online bij Het Parool het kleinst is. Ondanks het feit dat Telegraaf en AD online al groter zijn dan in print, is dat bij alle overige landelijke- en regionale titles (nog) niet het geval. Daar domineert print nog altijd. Daarin zijn opvallende verschillen te zien. De Limburger, Dagblad van het Noorden, Noord Hollands Dagblad en de Leeuwarder Courant doen het online aanzienlijk slechter, terwijl ook daar de oplage in print dalende is.
Ook gedrukte kranten hebben bereik van 6 miljoen dagelijkse lezers
Volgens de NOM rapportages bereiken de gedrukte kranten ook ca. 6 miljoen dagelijkse lezers. Dat staat voor ca. 42% van de Nederlanders die 13 jaar of ouder zijn. De Top-3 gedrukte kranten worden qua gemiddelde bereik gevormd door het AD (1.240.000 lezers), De Telegraaf (1.221.000 lezers) en Metro (847.000 lezers). Deze bereikcijfers lijken positief, maar de werkelijke oplagecijfers dalen – zoals bekend – al jaren.
Dagelijks bereik gehele speelveld dagbladen zowel online als in print even groot
Dat De Telegraaf en het AD online inmiddels een groter bereik hebben dan in print, is ook hard nodig, omdat voor beide titels de betaalde printoplage in de loop der jaren met ca. 40% is gedaald. De printoplage voor De Telegraaf en het AD liggen komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Analisten voorspellen dat eind dit jaar de oplage voor beide titels ergens tussen de 290.000 – 320.000 zal komen te liggen. Dat betekent dus dat één krant gemiddeld door vier lezers wordt gelezen.
NOS en Nu.nl bieden hun content kostenloos aan. De beide Belgische uitgevers Mediahuis en Persgroep zijn behoorlijk pro-actief met het aanbieden van premium (dus betaalde) artikelen in hun apps. Uiteraard is het voor de beide titels interessant hoe de cijfers in toegevoegde waarde zich verhouden tussen print en online, waarbij online verdeeld is over website en mobiele app, weliswaar met hetzelfde abonnement.
Mediahuis en Persgroep ook volop actief in advertenties op mobiel als inkomstenbron in online
Bronnen
In ons land worden de bronnen voor bereikcijfers verzorgt door NOBO Vinex (online bereik), NOM (printbereik dagbladen), Kijkonderzoek.nl (kijkcijfers).
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.