• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Telegraaf en AD online vaker groter dan in print

BRANCHE – Piet Bakker doet regelmatig onderzoek naar het bereik van kranten en tijdschriften. Afgelopen maand nam hij het bereik van met name de vier grote online nieuwstitels NOS, nu.nl, Telegraaf en AD onder de loep. Zijn bevindingen op een rij, aangevuld met de vergelijkingen ten opzichte van print.

• Leestijd ca. 3 minuten

De NOS app heeft het grootste bereik, gevolgd door Nu.nl, Telegraaf en AD. Vrijwel alle andere titels hebben slechts een fractie van het bereik ten opzichte van de grote vier titels. RTL Nieuws staat met een dagbereik van 500.000 op de vierde plaats. De andere landelijke titels hebben een bereik tussen 150.000 en 300.000. Alle andere lokale- en regionale titels scoren dagelijks gemiddeld tussen 50.000 en 150.000.

Dat blijkt uit NOBO-cijfers (Nederlands Online Bereik Onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS) van 30 nieuwsmerken over september en oktober van 2018. Omdat niet alle nieuwsmerken participeren in het NOBO-onderzoek zal de daadwerkelijke online nieuwsconsumptie enigszins hoger liggen.

CEO Christian van Thillo tegen gratis nieuws in NOS app

In het artikel bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek becijfert Bakker dat dagelijks 6 miljoen mensen online op zoek gaan naar nieuws. De vier grote titels domineren het online landschap. De NOS vervult eveneens een dominante rol in het domein van uitgesteld televisie kijken. Krantenuitgevers hebben reeds meerdere keren aangegeven dat het speelveld van de NOS met publiek geld, concurrentievervalsend werkt. Persgroep-topman Christian van Thillo noemde onlangs in Marketing Tribune het gratis nieuws op websites van de Nederlandse Publieke Omroep oneerlijke concurrentie voor dagbladen. Hij wil dat de overheid hun rol inperkt. Minister Arie Slob herkent de kritiek, maar kan niet direct iets doen. In het artikel zegt hij: ‘Ik heb ernaar laten kijken en er gebeurt volgens de regels niets verkeerd. Omroepen vertellen mij op hun beurt dat kranten televisie aan het maken zijn op hun sites. Dat neemt een enorme vlucht. Verdienmodellen staan overal onder druk. Als de NOS digitaal niet meedoet, tast dat ook het vertrouwen in deze media aan.’

Metro speelt online nauwelijks mee

Vooral Metro schiet uit in print ten opzichte van online. Dat heeft heel veel te maken met de beschikbaarheid in print tijdens de ochtendspits, vooral in het openbaar vervoer segment. Bij de regionale titels domineert print veel meer, alhoewel het verschil tussen print en online bij Het Parool het kleinst is. Ondanks het feit dat Telegraaf en AD online al groter zijn dan in print, is dat bij alle overige landelijke- en regionale titles (nog) niet het geval. Daar domineert print nog altijd. Daarin zijn opvallende verschillen te zien. De Limburger, Dagblad van het Noorden, Noord Hollands Dagblad en de Leeuwarder Courant doen het online aanzienlijk slechter, terwijl ook daar de oplage in print dalende is.

Ook gedrukte kranten hebben bereik van 6 miljoen dagelijkse lezers

Volgens de NOM rapportages bereiken de gedrukte kranten ook ca. 6 miljoen dagelijkse lezers. Dat staat voor ca. 42% van de Nederlanders die 13 jaar of ouder zijn. De Top-3 gedrukte kranten worden qua gemiddelde bereik gevormd door het AD (1.240.000 lezers), De Telegraaf (1.221.000 lezers) en Metro (847.000 lezers). Deze bereikcijfers lijken positief, maar de werkelijke oplagecijfers dalen – zoals bekend – al jaren.

Dagelijks bereik gehele speelveld dagbladen zowel online als in print even groot

Dat De Telegraaf en het AD online inmiddels een groter bereik hebben dan in print, is ook hard nodig, omdat voor beide titels de betaalde printoplage in de loop der jaren met ca. 40% is gedaald. De printoplage voor De Telegraaf en het AD liggen komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Analisten voorspellen dat eind dit jaar de oplage voor beide titels ergens tussen de 290.000 – 320.000 zal komen te liggen. Dat betekent dus dat één krant gemiddeld door vier lezers wordt gelezen.

NOS en Nu.nl bieden hun content kostenloos aan. De beide Belgische uitgevers Mediahuis en Persgroep zijn behoorlijk pro-actief met het aanbieden van premium (dus betaalde) artikelen in hun apps. Uiteraard is het voor de beide titels interessant hoe de cijfers in toegevoegde waarde zich verhouden tussen print en online, waarbij online verdeeld is over website en mobiele app, weliswaar met hetzelfde abonnement.

Mediahuis en Persgroep ook volop actief in advertenties op mobiel als inkomstenbron in online

Bronnen

In ons land worden de bronnen voor bereikcijfers verzorgt door NOBO Vinex (online bereik), NOM (printbereik dagbladen), Kijkonderzoek.nl (kijkcijfers).

Deel dit artikel…..


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Digitale lezerskring dagbladen steeds groter BRANCHE - Erik Grimm van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia tekende de onderzoeksresultaten op van de laatste cijfers van de NOM Mediamerken 2019-1. Digitaal groeit gestaag door ten opzichte van print. Maar...
  2. Nieuwe reorganisatie bij Telegraaf Tijdelijke topman Steijn geeft een maand na zijn aantreden al duidelijkheid over de gewenste koers van de Telegraaf Media Groep: de ‘merken’ worden leidend, ongeacht de manier waarop de content...
  3. MKB steeds vaker doelwit van online binnensluipers BRANCHE - Online criminaliteit beperkt zich inmiddels niet meer tot grote bedrijven, organisaties en instellingen. Ook binnen het MKB wordt vaak digitale schade aangericht. Bedrijven hebben hun apparatuur te makkelijk...
  4. NDC Mediagroep drukt deel Telegraaf-oplage De Telegraaf Media Groep bouwt de perscapaciteit af, met de sluiting van de drukkerij in Alkmaar en deels die in Amsterdam. Een flink deel wordt uitbesteed, nu met een deel...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

18 februari 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: bereik, NOM onderzoek, online, print

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.