• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Vlaggen en verpakkingen vanuit het noorden

Friese ondernemersverhalen

BEDRIJVEN - In Friesland zitten heel wat grafische ondernemers. We kennen allemaal Probo wel, maar Drukkerij Hoekstra en Siersema Vlaggen zijn wellicht wat onbekender. Maak nu kennis met de ondernemers achter deze grafische bedrijven. Vanuit traditionele drukkerijen groeiden zij door naar een aanbod met verpakkingen en vlaggetjes. Zij willen totaalleverancier zijn en kiezen hiervoor ook voor partners.

• Leestijd ca. 4 minuten

Ynze Hoekstra van Drukkerij Hoekstra

Ynze HoekstraDrukkerij Hoekstra heeft een rijke historie. Al sinds 1859 is de drukkerij te vinden in Sint Annaparochie. In 2009 viert het bedrijf haar 150-jarige bestaan en krijgen zij het predicaat Hofleverancier. Ynze Hoekstra is de zesde generatie die aan het roer staat. Met hem is het familiebedrijf gegroeid in een totaal aanbod van drukwerk met als specialiteit verpakkingen en bijsluiters. Sinds januari 2020 doen zijn dit ook als online verkoop.

Kortste klap met eigen productie

Bij de Friese drukkerij willen ze zich niet beperken tot het traditionele drukwerk. Zo leveren ze ook speciaal drukwerk en verpakkingen. “We zijn op een natuurlijke manier gegroeid naar dit bredere aanbod”, vertelt Ynze. “We verzorgden al jaren de opmaak voor verpakkingen. Op een gegeven moment besloten we dit ook zelf te drukken. Een verpakking is een erg mooi product en dit verzorgen we nu van het ontwerp tot en met speciale afwerkingen als met folie-, preegdruk en voorzien van UV-lak in glans of mat. Het is een goede tak van sport om in te zitten. Inmiddels is ruim de helft van onze productie voor verpakkingen.” Die productie doet Ynze het liefst zoveel mogelijk in de eigen drukkerij. “Zoals ik de productie kan draaien, is het de kortste klap voor de klant. Die snelheid is gewoonweg van belang. Natuurlijk is dat niet het enige wat meespeelt. We hebben een goede band met onze klanten en de gunfactor is ook een waardevolle factor. Dat komt tot stand door betrouwbaar en kwalitatief te zijn.”

Ook online totaalleverancier

Het brede spectrum aan drukwerk wilde Ynze ook online brengen. “Uiteindelijk hoort dit bij een toekomstbestendig bedrijf. We zien een webshop als een verlengstuk. Zonder draaien we ook wel door, maar het geeft net even dat stukje meerwaarde aan onze drukkerij wat het nog makkelijker maakt om drukwerk te beheren en te bestellen. Wij gaan het gehele assortiment aan drukwerk in de webshop zetten. Van tasjes tot verpakkingen, compleet met het personaliseren via een geïntegreerde editor. De klant wil ontzorgd worden. Daarvoor moet je totaalleverancier zijn en alles aanbieden.” Het grafische bestelproces kent vele productopties en daardoor moet het proces achter een grafische webshop ontzettend zorgvuldig afgestemd zijn.

Drukkerij Hoekstra“Er zijn vier collega’s die toegewijd en met enige regelmaat bezig zijn met de webshop. Dat moet ook wel, als je de shop concurrerend in de markt wilt zetten. We willen het online domein steeds verder uitrollen. Zo gaan we een speciale service voor rouwkaarten opzetten. Rouwkaarten en –brieven hebben altijd voorrang in het drukproces. Ze worden per expres-service verstuurd. Je kunt in de webshop op elk moment van de dag 24/7 een rouwkaart kiezen of zelf maken via de designtool. Er staan templates klaar, maar je kunt ook eigen bestanden uploaden. Het bestelproces is volledig geautomatiseerd. Dat is handig voor de klant én voor ons. Wij hoeven nu op zondagochtend hiervoor niet live paraat te staan.”
Zo kan Ynze nieuwe mogelijkheden blijven verkennen. “We staan er goed voor en zullen blijven doorontwikkelen!”

Durk-Jorrit van der Eems van Siersema Vlaggen

Durk Jorrit van der Eems“Met dit product heb je altijd een lach op het gezicht, omdat je het verzorgt voor leuke gebeurtenissen.” Aan het woord is Durk-Jorrit van der Eems en hij heeft het over de vlaggetjes die hij aanbiedt met Siersema. Dat zijn bedrukte vlaggenlijnen, zwaaivlaggen of fietsvlaggen. Producten die je inzet bij zakelijke evenementen, jubileumvieringen, instore of als giveaway. Vrolijk drukwerk, maar wel producten die je zelf goed moet vermarkten. “Vlaggen zitten niet top of mind bij marketing.” Met creatieve ideeën, een goede prijs én een webshop komt Siersema een heel eind.

Totaalleverancier met partners

Vlaggetjes zijn niche-producten, maar Siersema kan achter de schermen rekenen op een full-service drukkerij. Ruim twee jaar geleden nam Grafische Groep van der Eems het vlaggenbedrijf Siersema over. Met de toevoeging van Siersema levert Van der Eems een ruim assortiment aan grafische producten. Alle disciplines zelf produceren is echter haast niet te doen volgens de Friese ondernemer. Durk-Jorrit verklaart: “We zijn wel totaalleverancier, maar het aanbod is zo veelomvattend dat je het tegenwoordig niet meer redt om alles zelf te produceren. Vandaar dat het handig is om een netwerk van partners te hebben bij wie je zaken kunt uitbesteden. Wij zijn vanuit die gedachte gaan samenwerken met Prindustry. Zij bieden een webplatform dat gekoppeld is met allerlei specialisten in de markt. Op het moment dat we Siersema overnamen, zijn we de vlaggen als leverancier gaan aanbieden binnen dit platform.” De vlaggen zijn er in alle soorten en maten. Voor binnen en buiten, op papier, weerbestendig kunststof of brandwerend materiaal. Online heeft de Siersema webshop vlaggen in diverse lengtes, kleuren en ontwerpen, maar alleen in de vormen punt en recht. “Internet is er voor mensen die iets snel willen bestellen. De producten en productopties moet je simpel houden.”

Vlaggenlijnen

Meters positieve aandacht

Vlaggen geven een feestelijk tintje aan elk zakelijk of particulier event. “Niet iedereen denkt echter aan dit product in de marketing. We moeten het eerst onder de aandacht brengen. Dat doen we op verschillende manieren. Bijvoorbeeld op beurzen. Bij bestaande klanten geven we het mee als idee. Zo hebben we een klant die ervoor staat dat hun mensen het verschil maken. Voor hun open dag kwamen we op het idee om alle medewerkers persoonlijk met een foto te verbeelden op een vlaggenlijn. Het idee sloeg goed aan. Online promotie doen we nu ook richting de particuliere markt. Vooral op Facebook kun je heel gericht targetten op een bepaalde doelgroep. Consumenten kunnen in de shop zelf vlaggenlijnen maken via onze geïntegreerde editor. Wordt je moeder 50 jaar? Dan kun je een foto van haar uploaden van haar vlaggenlijn en een eigen tekst plaatsen.”
“Drukwerk en in het bijzonder vlaggetjes blijven een mooie aanvulling op de geijkte marketingwegen. Het kan een groot verschil maken in de uitstraling. Het gaat om producten die al lang bestaan en die we nu via internet relatief makkelijk met nieuwe technieken nieuw leven inblazen.”

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Direct bestellen vanuit print PRODUCTIE INNOVATIE - Net-A-Porter is een grote E-commerce organisatie voor exclusieve mode en accessoires. Hoe ontwikkelden zij een print-to-webshop beleving?...
  2. Een web2print oplossing met alle klantverbindingen PARTNER BIJDRAGE - De WhiteLabelShop verenigt alles rondom drukwerk in één digitaal platform: verkoop, inkoop en personaliseren. Het web2print platform verbindt met allerlei gespecialiseerde systemen én met eigen bestelportalen voor klanten....
  3. SAXOPRINT groeit online ook in verpakkingen BEDRIJVEN – De Duitse online drukker CEWE verandert niet alleen van naam (SAXOPRINT), maar is nu ook actief in de online verpakkingsmarkt (‘easybox’). En de winst in 2016 groeide fors....
  4. Menno Mooy’s ervaringen vanuit het Verre Oosten BUITENLAND - Een recente reis naar Azië gaf me een inkijkje in de ontwikkelingen van de grafische industrie in Zuid-Korea, Japan en China. Traditie en innovatie met een hang naar...

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

20 juli 2020 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: bedrijven Tags: drukkerijhoekstra, grafischegroepvandereems, hoekstra, Prindustry, siersema

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.