• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Webinar over automatisering en inkjet in Gorinchem

EVENEMENT - Weer live kennis delen en netwerken. Een klein groepje grafici genoot zichtbaar van het fysieke mini event in de Evenementenhal Gorinchem op 8 juni. Online keken meer dan 100 geïnteresseerden naar het samenkomen van dit clubje specialisten via een live webinar over automatisering en inkjet in de grafische industrie.

• Leestijd ca. 5 minuten

Even was het weer bruisend netwerken in Evenementenhal Gorinchem. Met een klein clubje grafici weliswaar, maar duidelijk met energie voor de massa. Nu de regels rondom COVID versoepeld worden, staan veel ondernemers te trappelen om elkaar weer live te spreken. Hoewel Easyfairs hun geplande Sign & Print Expo van deze maand moest verschuiven naar 22, 23 en 24 maart 2022, kwamen zij op 8 juni met een mini event om de originele beursdatum niet onopgemerkt voorbij te laten gaan. Een groepje ondernemers kwam samen voor een live sign en print webinar over heden en toekomst, met een focus op automatiseringsprocessen en inkjetontwikkelingen. In de spiksplinternieuwe studio op de eerste verdieping van de Evenementenhal presenteerde Peter Luit het live webinar in drie blokken.

Blok-1-Sign-en-Print-Expo-Webinar
Het eerste discussieblok over automatisering van workflows en webshops (Germen Kroon, Ramon van Wingerden en Theo van den Broek)

Versnelde automatiseringsprocessen

Germen Kroon (links) in gesprek met Ramon van Wingerden

Softwareontwikkelaars Germen Kroon (GrafiStore), Theo van den Broek (ISI) en Ramon van Wingerden (Prindustry) zijn de panelleden met kennis over automatisering in de grafische industrie. Germen en Theo vooral vanuit de workflow en Ramon vanuit de
e-commerce. De eerste brandende vraag van Peter voor hen: “Is er een blijvende invloed van automatisering te zien?” Dat kunnen alle mannen beamen vanuit hun eigen vakgebied. Germen: “Wij zien steeds meer grafische bedrijven die hun processen willen automatiseren. Veel mensen zijn thuis gaan werken, waardoor processen nog efficiënter op elkaar moeten aansluiten.” Ramon: “Wij merken dat veel van onze grafische klanten ook meer willen automatiseren. Dit zijn de grotere merkeigenaren. We werken dan samen met de grafisch ondernemer voor een eigen online bestelsysteem voor zo’n merkeigenaar. Grafisch ondernemers zijn sterk in drukwerkproductie, maar voor het IT vraagstuk gaan ze naar een softwarepartner.” Theo: “Automatisering gebeurt ook omdat er geen nieuwe mensen worden aangenomen voor functies die ook geautomatiseerd kunnen plaatsvinden. Online zie je dat de verkoop niet alleen meer vanuit de traditionele grafische hoek komt. Ook de packaging industrie biedt hun standaard verpakkingen steeds meer online aan.”

Easyfairs presenteert vanuit de nieuwe studio een mix van online en offline voor de doelgroep van sign en print

IT is een vak apart

Voor veel bedrijven is het automatiseren van processen te complex om zelf te ontwikkelen. “Tegelijkertijd kost een gemiddelde goede IT’er ook wat en zijn grafische bedrijven voor hen niet het meest aantrekkelijk om te werken”, zegt Germen. “Grafische bedrijven kiezen daardoor vooral voor externe softwarepartners, die het hele grafische proces van A tot en met Z moeten kennen om te kunnen automatiseren. Als softwareontwikkelaar moet je in staat zijn om dit proces technisch juist te vertalen en vervolgens het personeel hierop te kunnen trainen.” Theo vervolgt: “Je moet ook een bedrijfsadviseur zijn. Elk grafisch bedrijf stelt zich de vraag hoe de toekomst eruitziet. Wanneer je bij klanten aan tafel zit, heb je het over het hele ecosysteem. Ben je nog in staat om efficiënt te produceren? Wat kun je doen om je als kleiner grafisch bedrijf te herontwikkelen als intermediair? Het zijn vragen die verband houden met automatisering.” Ramon tot slot: “Verregaande automatiseringen bieden juist ook kansen. De ontwikkeling van visitekaartjes opmaken is al heel oud, maar het laatste jaar zie ik hier grote sprongen in. CHILI publish ontwikkelt bijvoorbeeld smart templates. Eén zo'n huisstijl templates kan dynamisch meerdere formaten voor print en web genereren.”

Blok-2-Sign-en-Print-Webinar
Het tweede discussieblok over inkjet en de relatie tot offset en toner (Ewout Maartense, Marcel Martens en Frank Huigen)

De vlucht van inkjet

Dat inkjet een enorme vlucht heeft genomen is geen geheim. Hoewel de technologie al even bestaat, duiken vakmedia de laatste twee jaar wereldwijd massaal bovenop de printtechnologie. De ontwikkelingen lijken een stuk sneller te gaan dan die op het gebied van offset en toner. Frank Huigen (Canon), Marcel Martens (HP) en Ewout Maartense (Landa) laten hier in het tweede blok hun licht over schijnen. Ervaren zij ook die groei in dit high-end printsegment? Ewout vertelt: “Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen die de groei van inkjet stimuleren. Je ziet het volume dalen voor de offset persen en er is een duidelijke groei in packaging. Het zijn ontwikkelingen die digitaal in de kaart spelen.” Collega Marcel duidt: “Offset blijft wel bestaan naast digitaal, maar de markt wil steeds snellere en efficiëntere producties en dat kan uitstekend met inkjet.” “Goede automatisering is tegenwoordig veel belangrijker dan kwaliteit”, haakt Frank in. “De kwaliteit van alle diverse technieken is in de loop der jaren al flink verbeterd. Het vraagstuk gaat om strategische keuzes.”

Leveranciers ondersteunen bij strategische keuzes

Ewout Maartense over kapitaalintensieve investeringen

Met die strategische keuzes zijn veel grafische ondernemers op dit moment bezig. “COVID versnelt dat denkproces”, vervolgt Frank. “Dat is ook precies het vlak waarin we klanten het meeste ondersteunen. Als leverancier delen we uiteraard kennis over de machines, maar dit is relatief makkelijk en snel te leren. De uitdagingen zitten in het commerciële traject richting klanten, het vermarkten en het automatiseren.” Marcel bevestigt: “Ondernemers zoeken naar andere mogelijkheden op het vlak van techniek, maar we helpen ook in business support. Vooral bij kleinere bedrijven mist die kennis. Als leveranciers geven we bijvoorbeeld workshops.” “Je kiest je apparatuur ook op basis van de juiste kennis en keuzes”, vervolgt Ewout. “In de high-end markt gaat het uiteraard ook om de waarde van het product. Een Landa-pers rijd je niet even op een vrijdagmiddag naar binnen. Het zijn kapitaalintensieve investeringen waarbij je rekening houdt met een bepaalde doorlooptijd. Daarbij ondersteunen wij als leveranciers onze klanten om de juiste afwegingen te maken.”

BOPE naar Gorinchem

Blok-3-Sign-en-Print-Webinar
Jos Steutelings in gesprek met Rowdy van Nieuwenhuizen over #BOPE 2023

Blok 3 geeft ons een energieke afsluiter mee voor de toekomst. Beurzen komen er weer aan en er zijn volop plannen voor de langere termijn. Dat geldt in ieder geval voor de samenwerking tussen het VIGC en Easyfairs. Jos Steutelings (VIGC) laat weten in 2023 voor het eerst hun Benelux Online Print Event in Nederland te organiseren, in de Evenementenhal Gorinchem. Een primeur, want het event is al jarenlang succesvol in België. Jos verduidelijkt de keuze: “In 2022 vindt BOPE om logistieke redenen weer in België plaats, omdat de planning van het afgelopen jaar is doorgeschoven. Dat we daarna naar Nederland gaan, komt omdat we ook steeds meer kennis in Nederland willen verspreiden. Online print is duidelijk heel belangrijk in onze industrie en daar kunnen we veel over vertellen.” Rowdy van Niewenhuizen van Easyfairs is blij met de komst van BOPE: “Het VIGC en Easyfairs werken al voor diverse events samen. De komst van BOPE in 2023 laat zien waar we goed in zijn: fysieke evenementen organiseren. Hybride vormen met digitale technieken, zoals dit live webinar, blijven mogelijk, maar dat er hier weer fysieke evenementen komen is een ding wat zeker is!”

Meer over het webinar en de gestelde vragen van de deelnemers via https://www.signprintexpo.nl/webinar-gemist/


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

“abonnement”
Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Sign & Print Expo houdt webinar op originele datum EVENEMENT - In samenwerking met printmedianieuws heeft Sign & Print Expo een webinar georganiseerd met een aantal industrie professionals. Zij zullen hun actuele kennis delen op het moment dat oorspronkelijk...
  2. Geert Peeters van Dr. Sticker over automatisering PARTNERBIJDRAGE - Germen Kroon van Grafistore heeft het druk met de automatiseringswensen van Dr. Sticker. Het bedrijf met ongeveer 12 werknemers bedient jaarlijks 60.000 klanten....
  3. Dienstencentrum: Webinar Reorganisatie en Ontslag MARKETING - Woensdag 10 juni a.s. om 15.00 uur informeert Margreeth Colenbrander, juridisch adviseur van het Dienstencentrum, u over de spelregels bij reorganisatie en hoe u zich daar het beste...
  4. Volgende week ‘grafisch samenzijn’ in Gorinchem EVENEMENT - Volgende week staan gedurende drie dagen de deuren weer open tijdens Sign&Print Expo 2022. De vakbeurs voor hoofdzakelijk de Nederlandstalige printmedia branche in de Benelux....

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

9 juni 2021 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: evenement Tags: Canon, EasyFairs, Evenementenhal Gorinchem, Grafistore, hp, isi, landa, Prindustry, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.