• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Verslaafd aan drukinkt’: gebrek aan kennis niet raar

OPINIE - Marianne Zwagerman tekent in haar boek: 'Verslaafd aan drukinkt' een opeenvolgende reeks gebeurtenissen op, die volgens haar geresulteerd hebben in de ondergang van de Telegraaf Media Groep. Vandaag een eerste analyse van de inhoud, deel 2 over de 'Belgische vluchtroute' volgt komende donderdag.

• Leestijd ca. 4 minuten

Het boek maakt je tijdens het lezen ronduit triest door de onophoudelijke hoeveelheid missers van een grote reeks directeuren, managers en consultants. Het houdt maar niet op en je ziet door de bomen nog nauwelijks het bos. Als je ruim de helft hebt gelezen, kom je eigenlijk maar tot één conclusie: dit gaat niet meer goed komen.

Macht, geld, aandeelhouders, buitenproportionele ambities en onderlinge wedijver wisselden elkaar bij voortduren af. Tot ruim over de helft in het boek komt er geen enkel moment voor waarop je als lezer de hoop krijgt dat iemand met echte crossmediale kennis de zaak wel weer op de rails kan krijgen. Want zodra vakmanschap een rol gaat spelen, verschuilen alle 'niets wetenden' zich achter (vaak zelfgemaakte) cijfers, veronderstellingen en meningen. De echte kennis - hoe beperkt op dat moment dan ook - wordt niet gehoord.

Waarom was die kennis er niet?

Het antwoord op die vraag is minder vreemd dan je bij het lezen van het boek zou denken. Het was er gewoon niet. Crossmedia was de 'opvolger' van de term multimedia. Bij die laatste term ging het vooral om de techniek van afzonderlijke mediakanalen. Bij crossmedia ging het vooral om de 'kruisbestuivingen' van samenwerkende mediakanalen en hun content, teneinde de gewenste redactionele- en commerciële doelen te kunnen versterken. Anno 2021 zal iedereen zeggen dat nu wel allemaal te weten, maar vanaf de begin jaren negentig tot ver in het nieuwe millennium was dat nog niet zo voor de hand liggend.

Crossmediale kennis omvat een bijna onmogelijke combinatie van zovele kennisgebieden die nauwelijks in één mens te verenigen zijn.

Natuurlijk kon iedereen wel het rijtje mediakanalen opnoemen: print, radio, televisie en de eerste stappen in online. Alhoewel van die laatste ook al bar weinig kennis in huis was bij vrijwel alle uitgevers. De opkomst van internet werd nauwelijks serieus genomen.

Het grote geld kwam vanuit print, maar dat veranderde snel

Auteur Marianne Zwagerman (*) was zelf ook als directeur betrokken bij de crossmediale ambities van TMG. (foto, bron: website Marianne Zwagerman)

De krantenredactie bij met name De Telegraaf ergerde zich groen en geel aan de experimentjes van een hele reeks opeenvolgende directieleden, al dan niet gesteund door de raad van bestuur en de aandeelhouders. Aankopen van links en rechts beschikbare radio- en TV-kanalen (zelfs internationaal) en talloze online initiatieven (waaronder Habbo hotel en Hyves) verdampten honderden miljoenen euro's, met in een hele reeks jaren grote verliezen tot gevolg. Maar print overleefde zelf ook niet voldoende, de invloeden van online werden bij de krant hard gevoeld. Advertentie-inkomsten daalden, rubrieksadvertenties verdwenen in extreem korte tijd naar online en uitgevers maakten de grootste fout door hun content gratis online te zetten, omdat het web toch niet zou overleven.

Investeringen in drukpersen waren voor de één de redding van de Telegraaf, terwijl de ander zijn afschuw niet kon onderdrukken.

Mensen met een stukje kennis, maar zonder zicht op het geheel

Overal kwamen mensen vandaan die op zichzelf best wel wat deskundigheid qua bagage meebrachten, maar met 'dat beetje' kennis vrijwel nooit de hoogste regionen van de beleidsmaker bereikten. Dat niveau stond letterlijk en figuurlijk op de 10e etage aan de Basisweg, domweg te ver van de praktijk af om al die operationele kennisbronnen te duiden in een strategisch werkend plan met voldoende flexibiliteit en een duidelijke tijdlijn.

Toegeven dat je het zelf ook niet wist, kon op directieniveau natuurlijk niet.

Bijkomend probleem was, dat de jonge mensen met digitale kennis de context niet zagen waarbinnen de innovaties samen met print vormgegeven zouden kunnen worden. De toenmalige hbo- en universitaire opleidingen op het gebied van 'nieuwe media' moesten vooral sexy zijn en dus '100% digitaal'. Dus vanuit die basis werd al helemaal geen aandacht besteed aan duiding met het nog altijd 'bestaande verleden'. Duiding die overigens in die tijd nog maar moeilijk was vorm te geven, er was geen ervaring in die tijd en zelfs theoretische modellen ontbraken om bruikbare voorspellingen te ontwikkelen.

Dat print prima zou passen in een crossmediale context werd volkomen genegeerd, ook door jonge hbo'ers en academici.

Alsof niemand tijd had werd links en rechts haast gemaakt omdat de aandeelhouders hun geld zagen verdampen in de gestage afname in de printresultaten. Haast dus om 'maar wat' te kopen,
terwijl - dat kan bijna niet anders - niemand wist of daarmee de aandeelhouders weer tevreden gesteld zouden kunnen worden.

Tot overmaat van ramp kwamen talloze 'hooggeplaatsten' met zogezegd een 'frisse blik' binnen, vanuit nogal wat corporate omgevingen waar cultuur, gewoontes en investeringsklimaat nauwelijks een match bleken te zijn met het nogal klassieke uitgeversmodel bij kranten. Iedereen begreep wel dat het anders zou moeten, maar niemand kwam met een duidelijk antwoord op de vraag hoe dat dan zou moeten.

Telegraaf Media Groep niet uniek

Het boek met ruim 400 pagina's zou je makkelijk als blauwdruk kunnen kopiëren voor zovele andere uitgevers. Wat bij TMG gebeurde is zelfs wereldwijd niet uniek. In eigen land zouden minstens net zoveel 'sappige' details te schrijven zijn over wat toen nog De Perscombinatie heette.

Nog afgezien van het feit of elk mediabedrijf daadwerkelijk alle kanalen in een crossmediaal verband zou moeten aanbieden, is wel de conclusie te trekken dat het negeren van online historisch gezien de grootste fout was, waarbinnen content gewoon gratis werd aangeboden op het moment dat het beschikbaar was, terwijl de krant met hetzelfde bericht moest wachten tot de drukpersen en de vrachtwagens de stapels kranten afleverden bij hun distributiepunten, om vervolgens 's morgens de lezer te bereiken.

Er werd nauwelijks naar het veranderende media consumptiegedrag gekeken.

Uitgever Volt kondigde het boek al in het voorjaar van 2018 aan, onder de titel ‘Gemold of gered’. Ruim drie jaar later ligt het nu eindelijk in de winkel.

(*) Auteur Marianne Zwagerman werkte in diverse functies bij TMG, waaronder 'directeur digitaal', totdat ze in 2009 het bedrijf gedwongen verliet door een chronische ziekte. Ze is nu onder andere columniste bij FD/BNR.

Aanstaande donderdag: de 'Belgische vluchtroute'.
Het boek is te bestellen bij Bruna of Bol.com

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ‘Verslaafd aan drukinkt’: Plan Everest niet haalbaar OPINIE - Gekscherend werd de Vaalserberg in Limburg van een paar honderd meter hoogte meer realistisch genoemd als 'doel' in vergelijking tot de Mount Everest met zijn indrukwekkende hoogte van...
  2. Bij uitgevers is drukken middel en dus geen doel De emoties rondom het vertrek van hoofdredacteur Sjuul Paradijs bij de Telegraaf hebben mogelijk effect op de discussie rondom het drukken van kranten. Volgens BNR columnist Marianne Zwagerman (ex TMG)...
  3. Kennis Vereniging Grafimedia Ondernemingen OPINIE - Het roer om is de enige manier om het KVGO nieuw leven in te blazen. 2018 is het jaar van de waarheid. Nieuwe strategische heroriëntatie, nieuwe directeur en...
  4. Telegraaf stapt uit ProSieben: opbrengst bijna 400 miljoen euro Telegraaf Media Groep verkoopt haar aandeel in het Duitse TV station ProSieben voor maar liefst 391 miljoen euro. Gaat de opbrengst naar de aandeelhouders of wordt Wegener gekocht? Of een...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

17 augustus 2021 door Peter Luit 2 Reacties

Categorie: opinie Tags: Marianne Zwagerman, samenvatting, TMG

Reacties

  1. BoekMarc zegt

    18 augustus 2021 om 11:15

    “Het boek is te bestellen bij Bruna of Bol.com”
    En natuurlijk bij elke andere echte boekenwinkel met een site en bestelmogelijkheid.
    #steunjeboekhandel

    Login om te reageren
    • Peter Luit zegt

      18 augustus 2021 om 11:20

      Dank, heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

      Peter Luit

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.