• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Leverzekerheid bepalend, kosten minder grote rol

EVENEMENT - Tijdens het tweede 'rondetafelgesprek' op Sign&Print Expo 2022 ging het over kosten en prijzen ten gevolge van de huidige economische situatie. Oscar Jager van Veldhuis Media zei dat een goede relatie met toeleveranciers de basis is voor voldoende consumables. Kosten zijn dan vaak minder belangrijk dan gedacht.

• Leestijd ca. 3 minuten

De sessie over kosten, prijzen en opbrengsten maakte vooral duidelijk dat geld een minder grote rol speelde dan gedacht, ondanks het feit dat keynotespreker Marco Boer van IT Strategies het bijzonder noemde, dat bedrijven voor het eerst in 30 jaar hun prijzen (noodgedwongen) verhogen, doordat consumables in de afgelopen maanden door hun leveranciers ook in prijs (soms fors) werden verhoogd. Marco Boer is van oorsprong Nederlander en woont in Boston en hield zijn keynote dan ook in het Nederlands, met hier en daar een humoristische Amerikaanse 'aanvulling'.

Marco Boer via zoomsessie live vanuit Boston

Bedrijven die hun relatie met hun toeleveranciers hebben verwaarloosd betalen nu de 'prijs' en komen terecht in lastige situaties, door het uitblijven van leveringen.

Papier relevant in communicatieve waarde prioriteit geven

Aan tafel zaten: Dick Naafs (KVGO), Fred Brouwer (Agfa), Marcel Lamain (GOC), Wouter Haan (Simian) en Oscar Jager (Veldhuis Media). Enerzijds werd het beeld geschetst van een branche in een neergaande beweging qua aantallen bedrijven, werkzame personen en in de huidige economische omstandigheden ook qua kosten.

Toch bleken die kosten niet echt het grote probleem te vormen. Niet alleen online bedrijven verhogen hun kosten, ook meer traditionele bedrijven doen dat. Aan tafel werd de mening gedeeld dat de huidige economische situatie door niemand te negeren is, en dat niemand in de keten verbaasd kan zijn dat kosten overal hoger zullen worden. Prijzen kunnen zonder terughoudendheid gepast worden verhoogd, zonder al teveel gedoe 'er omheen'.

René de Heij, na de sessie: "We moeten stoppen met toch steeds weer een negatieve basis-houding. Het kost zoveel energie om vanuit die positie print te gaan verdedigen. Mensen die bij onze 'Printing Wonderland' komen, kunnen met eigen ogen zien dat wij niet zomaar een prijs vragen per vierkante meter papier, maar applicaties in print bouwen met een enorme positieve insteek die voor de klanten relevant zijn. Prijs speelt daarbij nauwelijks een rol."

Kansen voor applicaties in print, 'just in time' en met steeds meer relevantie

Na de keynotesessie van Marco Boer van IT Strategies, waarbinnen de huidige economische situatie in perspectief werd geplaatst ten opzichte van de afgelopen 30 jaar, werd duidelijk dat de communi-catieve meerwaarde van printapplicaties centraal zou moeten blijven staan.

Beschikbaarheid van papier en goede relatie met toeleveranciers

Imago, arbeidsmarkt en duurzaamheid

Toen duidelijk werd dat de huidige economische situatie niet binnen de branche eenzijdig om te buigen zou zijn, boog de discussie aan tafel als vanzelf om naar geheel andere aspecten, die minstens net zo relevant zijn. Het imago van de branche moet veel meer verbonden worden met het imago van de applicaties die binnen de diverse markten worden gemaakt en voor de afnemers relevant zijn.
Pas dan wordt duidelijk wat print doet in ketens, ook ten opzichte van digitale alternatieven. Daar hoort een moderne en flexibele arbeidsmarkt bij, met jonge mensen die echt wel interesse hebben in moderne procesgestuurde printmediabedrijven. En daarbinnen past terecht ook extra aandacht voor duurzaamheid (vraag vanuit het publiek), waarmee de branche eindelijk de kans krijgt zich te ontdoen van de eeuwige vergelijking met het kappen van bomen en het ontbossen van de wereld.
Als die zaken allemaal in orde zijn, dan is het verhogen van de prijs door wat 'tijdelijk gedoe' helemaal geen probleem, zo was de mening aan tafel.

Knipoog naar de sessie over offset, inkjet en toner

Zowel Marco Boer als de sprekers aan tafel refereerden direct en indirect naar de sessie van de eerste dag over de positionering van digitaal in zijn algemeenheid en inkjet in het bijzonder. In het huidige economische klimaat biedt digitaal volop kansen, zowel in het productieproces in print, maar vooral ook in de automatisering aan de voorkant.

Morgen verslag van de eerste 'rondetafelsessie' over de rolverdeling binnen applicaties voor offset, inkjet en toner.


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

“abonnement”
Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Wie komen er aan tafel tijdens Sign&Print Expo? EVENEMENT - De lijst van 'tafelheren' is bekend. Voor beide rondetafelgesprekken op 22 en 23 maart maakt de redactie van printmedianieuws/blokboek.com in samenwerking met Sign&Print Expo de lijst met sprekers...
  2. Aluminiumprijs flinke invloed op kosten drukplaten FINANCIEEL - Bedrijven met hoofdzakelijk producties op offset hebben te maken met maar liefst drie gelijktijdige verhogingen in de prijzen van consumables. De prijs van ruw aluminium is in een...
  3. Sign&Print Expo: ‘Spannende rondetafelgesprekken’ EVENEMENT - Tijdens Sign&Print Expo worden op 22 en 23 maart een tweetal spannende ronde tafel gesprekken gehouden. Mediapartner Printmedianieuws/blokboek.com stelt het programma samen en Peter Luit is gespreksleider....
  4. Recycling CTP platen bespaart kosten en milieu COLUMN - Agfa en Kodak hebben onlangs aangekondigd dat de prijzen van drukplaten met ongeveer 10% zullen stijgen. Wat kan de industrie doen om deze kostenstijging het hoofd te kunnen...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

24 maart 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: keynote, kosten opbrengsten, marco boer, toeleveranciers

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.