
SIGNPRINT – De ‘wideformatprint-olympiade’ zit er weer op! Fespa’22 was een toonbeeld van ‘opgepot’ nieuws met veel bordjes ‘verkocht aan . . . . ‘ lauweringen voor drie bestsellers van dit evenement gaan naar Mimaki, Fujifilm en Agfa.
Deel 2.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1
Agfa’s moedige migratieplan



Dinsdag 31 mei ratificeerde Agfa-Gevaert de overeenkomst met Dainippon Screen Mfg. Co., Ltd. voor de overname van Inca Digital Printers in Cambridge; zónder bekendmaking van de overname-
prijs. Tijdens de hiervoor belegde persconferentie op Fespa-Berlijn, dd. woensdag 1 juni, kregen drie hoofdrolspelers de nogal kritische journalistenvragen te beantwoorden: in het midden Agfa-Gevaert’s CEO: Pascal Juéry, links Agfa’s President Print & Chemicals: Vincent Wille en rechts Stephen Tunnicliffe-Wilson, CEO/CTO Inca Digital Printers. Kritisch, waarom? Omdat het er onzes inziens op lijkt, dat Inca zich heeft vertild aan het megalomane expansieprogramma, zoals nog vertolkt door John Mills*) op Fespa-Berlijn 2018 (zie eerder Printmedianieuws dd. 28 mei 2018 ‘FESPA’s 2018-inkjet industrialiseert ondemand-markt’).


Mills presenteerde toen per videofilmpje Inca’s watergebaseerde roll2roll-singlepassprinter voor BHS Corrugated Maschinen- und Anlagenbau GmbH in Weiherhammer-D; de Jetliner-160.
Hoewel Agfa nu BHS opvoert als partner voor verpakkingslinerprint ten behoeve van golfkarton-productie, wordt dat niet op BHS’ huidige website bevestigd. Over dat BHS-project wordt al jarenlang niet meer gecommuniceerd. Anders gezegd: de geloofwaardigheid ervan is zoek.
Wel staat er nog een oud YouTubefilmpje op BHS’website (dd. 29 juli 2019) over de Jetliner.
Migratieplan Agfa focust op packaging


Nu blijkt dat Screen uit Inca is gestapt, rijst de vraag hoe het verder moet met Screen’s PacJet FL830; ook een Inca-concept. Heeft de twijfelachtige voortgang daarvan Screen’s terugtrekking uit Inca bevorderd? Het Agfa-panel stelde dat in Agfa’s hardware line-up de(Inca) Speedset daarop het antwoord is. John Mills specificeerde die watergebaseerde fullcolour kartonplatenprinter destijds voor 320x160cm à max 7.900m2/u. Vergelijkenderwijs: Xeikon’s gerede Idera print max 280x160cm op max 10.750m2/u. In reactie op de kritische vragen sprak Agfa-Gevaert’s CEO Juéry zijn vertrouwen uit voor succes van deze Inca-overname, specifiek voor een sterke positie in digital packagingprint. Dit stoelde hij op drie punten:
- Agfa’s jarenlang opgebouwde éigen inkjetexpertise qua inkten, mutipass- en singlepassprint.
- Agfa’s competente klantenondersteuning, dito wereldwijde serviceapparaat en groot dealernetwerk.
- Agfa’s eigen verpakking&display-knowhow, nu aangevuld met Inca’s expertise en sterke penetratie in de kartonverpakkingsmarkt, dankzij de grote Onset-installed base bij verpakkingsconverters en partnership met BHS.
Agfa begint aan ‘zware dobber’


De overname van Inca-Cambridge gaat gepaard met het afstoten van Agfa’s offset-drukplaten-fabricage. Het gebeurt ook in een periode dat Agfa’s wideformatprinterprogramma nauwelijks innovaties vertoonde. Hoogtepunten zijn voorbij en ‘long-tail’-aanvullende printerversies worden nu met verve gebracht; bijvoorbeeld de Jeti Tauro 3300UHS, die als extra een dikke-, reliëfachtige laklaag allover-, respectievelijk op uitgekiende plekken in het design kan aanbrengen. Overigens demonstreerde Agfa een dergelijk effect op drupa-2016 met een Jeti Tauro H2500, uitgerust met LedUV-drogende CcMmYK+wit+primer. Het linker-printbeeld suggereert glanzende lippen via effectfotografie. Rechts zijn de lippen in frontaal zicht knalrood, maar beweeg je, dan wordt het een spiegelend oppervlak op lippen en nagels. Anders gezegd: het zijn dynamische glanseffecten die de nieuwste Jeti Tauro 3300UHS allover of plaatselijk aanbrengt; nog àltijd een attractie! Een leuke feature, maar niet genoeg om een printerprogramma te redden. Agfa start zijn hardware line-up weliswaar met een ‘schone lei’, waaruit de weinig succes oogstende B1-formaat Onset M is verdwenen. Het wordt een ‘zware dobber’ om tegenover concurrerende EfiVUTEk-, HP-, Xeikon- en Hanway massiefkarton-, liner- en golfkarton-inkjetpersen het hoofd te bieden. Tot nu toe bestaan Inca’s- en nu Agfa’s Speedset en de futuristische PrintEngine als ‘artist impression’. En over hoe het met BHS’ Jetliner zal gaan, blijft het stil. Het ‘venijn’ zit dus in de staart en van Agfa’s hardware line-up.
Deze turbulente nieuwstopics tonen dat de wideformat-slagvaardigheid is teruggekeerd in een signindustrie, die tussentijds niet heeft stilgezeten. Dit was een eerste greep uit het jongste Fespa’22-nieuws.
*) John Mills profileert zich als Britse bedrijvendokter (à la Joep van den Nieuwenhuyzen ooit)
Kopfoto: Mimaki’s fraaie Fespa-beursstand 2022 in Berlijn. Links het 200x200cm eye-catching kunstwerk, getiteld: ‘determined’; op doek met acrylverf geschilderd door de autodidactische kunstenaar Nicky Nahafahik (42 – www.nickynahafahik.com). De massiefzware standpanelen
vormen binnenwerks een feestelijke boog boven vitrines met printsamples. Verder zijn ze expo-
wand respectievelijk afbakening voor 14 geëxposeerde Mimakiprinters, waarover later meer.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.