• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

FESPA’22: wideformat-slagvaardigheid teruggekeerd

Kopfoto

SIGNPRINT – De ‘wideformatprint-olympiade’ zit er weer op! Fespa’22 was een toonbeeld van ‘opgepot’ nieuws met veel bordjes ‘verkocht aan . . . . ‘ lauweringen voor drie bestsellers van dit evenement gaan naar Mimaki, Fujifilm en Agfa.
Deel 2.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1

Agfa’s moedige migratieplan

Vincent Wille
Vincent Wille
Pascal Juéry
Pascal Juéry
Stephen Tunnicliffe-Wilson
Stephen Tunnicliffe-Wilson

Dinsdag 31 mei ratificeerde Agfa-Gevaert de overeenkomst met Dainippon Screen Mfg. Co., Ltd. voor de overname van Inca Digital Printers in Cambridge; zónder bekendmaking van de overname-
prijs. Tijdens de hiervoor belegde persconferentie op Fespa-Berlijn, dd. woensdag 1 juni, kregen drie hoofdrolspelers de nogal kritische journalistenvragen te beantwoorden: in het midden Agfa-Gevaert’s CEO: Pascal Juéry, links Agfa’s President Print & Chemicals: Vincent Wille en rechts Stephen Tunnicliffe-Wilson, CEO/CTO Inca Digital Printers. Kritisch, waarom? Omdat het er onzes inziens op lijkt, dat Inca zich heeft vertild aan het megalomane expansieprogramma, zoals nog vertolkt door John Mills*) op Fespa-Berlijn 2018 (zie eerder Printmedianieuws dd. 28 mei 2018 ‘FESPA’s 2018-inkjet industrialiseert ondemand-markt’).

Mills toonde 2018 dit Jetliner-sample
Mills toonde 2018 dit Jetliner-sample
Nu dus Agfa Jetliner-160 ?
Nu dus Agfa Jetliner-160?

Mills presenteerde toen per videofilmpje Inca’s watergebaseerde roll2roll-singlepassprinter voor BHS Corrugated Maschinen- und Anlagenbau GmbH in Weiherhammer-D; de Jetliner-160.
Hoewel Agfa nu BHS opvoert als partner voor verpakkingslinerprint ten behoeve van golfkarton-productie, wordt dat niet op BHS’ huidige website bevestigd. Over dat BHS-project wordt al jarenlang niet meer gecommuniceerd. Anders gezegd: de geloofwaardigheid ervan is zoek.
Wel staat er nog een oud YouTubefilmpje op BHS’website (dd. 29 juli 2019) over de Jetliner.

Migratieplan Agfa focust op packaging

Agfa’s jongste printerline-up
Agfa’s jongste printerline-up
Virtuele PacJet FL830 wordt Agfa Speedset
Virtuele PacJet FL830 wordt Agfa Speedset

Nu blijkt dat Screen uit Inca is gestapt, rijst de vraag hoe het verder moet met Screen’s PacJet FL830; ook een Inca-concept. Heeft de twijfelachtige voortgang daarvan Screen’s terugtrekking uit Inca bevorderd? Het Agfa-panel stelde dat in Agfa’s hardware line-up de(Inca) Speedset daarop het antwoord is. John Mills specificeerde die watergebaseerde fullcolour kartonplatenprinter destijds voor 320x160cm à max 7.900m2/u. Vergelijkenderwijs: Xeikon’s gerede Idera print max 280x160cm op max 10.750m2/u. In reactie op de kritische vragen sprak Agfa-Gevaert’s CEO Juéry zijn vertrouwen uit voor succes van deze Inca-overname, specifiek voor een sterke positie in digital packagingprint. Dit stoelde hij op drie punten:

  • Agfa’s jarenlang opgebouwde éigen inkjetexpertise qua inkten, mutipass- en singlepassprint.
  • Agfa’s competente klantenondersteuning, dito wereldwijde serviceapparaat en groot dealernetwerk.
  • Agfa’s eigen verpakking&display-knowhow, nu aangevuld met Inca’s expertise en sterke penetratie in de kartonverpakkingsmarkt, dankzij de grote Onset-installed base bij verpakkingsconverters en partnership met BHS.

Agfa begint aan ‘zware dobber’

drupa 2016: Agfa ‘lipgloss’ dankzij foto-effect
drupa 2016: Agfa ‘lipgloss’ dankzij foto-effect
Fespa’22: Agfa ‘lipgloss’ dankzij partiële UV-spiegellak
Fespa’22: Agfa ‘lipgloss’ dankzij partiële UV-spiegellak

De overname van Inca-Cambridge gaat gepaard met het afstoten van Agfa’s offset-drukplaten-fabricage. Het gebeurt ook in een periode dat Agfa’s wideformatprinterprogramma nauwelijks innovaties vertoonde. Hoogtepunten zijn voorbij en ‘long-tail’-aanvullende printerversies worden nu met verve gebracht; bijvoorbeeld de Jeti Tauro 3300UHS, die als extra een dikke-, reliëfachtige laklaag allover-, respectievelijk op uitgekiende plekken in het design kan aanbrengen. Overigens demonstreerde Agfa een dergelijk effect op drupa-2016 met een Jeti Tauro H2500, uitgerust met LedUV-drogende CcMmYK+wit+primer. Het linker-printbeeld suggereert glanzende lippen via effectfotografie. Rechts zijn de lippen in frontaal zicht knalrood, maar beweeg je, dan wordt het een spiegelend oppervlak op lippen en nagels. Anders gezegd: het zijn dynamische glanseffecten die de nieuwste Jeti Tauro 3300UHS allover of plaatselijk aanbrengt; nog àltijd een attractie! Een leuke feature, maar niet genoeg om een printerprogramma te redden. Agfa start zijn hardware line-up weliswaar met een ‘schone lei’, waaruit de weinig succes oogstende B1-formaat Onset M is verdwenen. Het wordt een ‘zware dobber’ om tegenover concurrerende EfiVUTEk-, HP-, Xeikon- en Hanway massiefkarton-, liner- en golfkarton-inkjetpersen het hoofd te bieden. Tot nu toe bestaan Inca’s- en nu Agfa’s Speedset en de futuristische PrintEngine als ‘artist impression’. En over hoe het met BHS’ Jetliner zal gaan, blijft het stil. Het ‘venijn’ zit dus in de staart en van Agfa’s hardware line-up.

Deze turbulente nieuwstopics tonen dat de wideformat-slagvaardigheid is teruggekeerd in een signindustrie, die tussentijds niet heeft stilgezeten. Dit was een eerste greep uit het jongste Fespa’22-nieuws.

*) John Mills profileert zich als Britse bedrijvendokter (à la Joep van den Nieuwenhuyzen ooit)

Kopfoto: Mimaki’s fraaie Fespa-beursstand 2022 in Berlijn. Links het 200x200cm eye-catching kunstwerk, getiteld: ‘determined’; op doek met acrylverf geschilderd door de autodidactische kunstenaar Nicky Nahafahik (42 – www.nickynahafahik.com). De massiefzware standpanelen
vormen binnenwerks een feestelijke boog boven vitrines met printsamples. Verder zijn ze expo-
wand respectievelijk afbakening voor 14 geëxposeerde Mimakiprinters, waarover later meer.

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. FESPA’22: wideformat-slagvaardigheid teruggekeerd SIGNPRINT - De 'wideformatprint-olympiade' zit er weer op! Fespa’22 was een toonbeeld van ‘opgepot’ nieuws met veel bordjes ‘verkocht aan . . . . ‘ lauweringen voor drie bestsellers van...
  2. FESPA-wideformat segmenteert inkjetprint golfkarton EVENEMENT – FESPA’s drang om alles te willen afdekken scoort niet altijd het hoogste doel. Voor de segmenten textiel, verpakkingsmedia & displays, interieurdecoratie en promotionele productindustrie kent Europa hoger gespecialiseerde...
  3. FESPA Berlijn 15-18 mei: wideformat op z’n best SIGNPRINT en VERPAKKINGSMEDIA – Europa’s grootste inkjetprintbeurs komt er aan en de piketpaaltjes zijn alweer geslagen. Vooralsnog is wideformat printequipment de hoofzaak, maar de echte drijfkracht van nieuwe ontwikkelingen zitten...
  4. Rode loper voor wideformat inkjet bij Agfa Van 27 tot 30 april ontving Agfa 350 gasten voor het ‘Wideformat Red Carpet Event’ in het Belgische Mortsel. Met drie nieuwe wideformat inkjet machines en zes herlanceringen....

Jan Vroegop

Jan Vroegop heeft een jarenlange ervaring als journalist voor grafische vakbladen en is gespecialiseerd in de techniek van het drukken, printen en afwerken.

14 juni 2022 door Jan Vroegop Reageer

Categorie: signprint Tags: Acuity, AGFA, Canon, canon-océ, drupa, Fespa, Fujifilm, Jetliner, Mimaki, Packjet, screen, Speedset

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.