• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Sander Breddels: “Snelheid is de belangrijkste klantbehoefte.”

PARTNER BIJDRAGE – Sander Breddels kan zich als geen ander inleven in de doelgroep van zijn opdrachtgevers. Als vormgever is hij daarmee al enkele jaren succesvol met zijn Vorm Centraal. Het is niet zijn eerste grafische avontuur – en ook niet zijn laatste! Zo startte deze ondernemer uit Wijk bij Duurstede 2 jaar geleden een grafische webshop genaamd: Print Centraal.

• Leestijd ca. 3 minuten

Vormgever, webdesigner, docent en marketingmanager. Sander deed het allemaal, met altijd als rode draad: creatief ontwerpen. “Van huis uit ben ik grafisch vormgever. Na het Grafisch Lyceum Utrecht ben ik voor mijzelf begonnen. Met mijn kennis van vormgeving en webdesign had ik in 2001 een goede combinatie in handen. Na 8 jaar fuseerde ik met mijn broer, met wie ik een communicatie-bureau opzette. Hij als strategisch marketingadviseur en ik als creatieve uitvoerder. De kredietcrisis gooide na 4 jaar roet in het eten. Op papier waren we winstgevend, maar betalingen bleven te lang uit. Ik ben toen projecten in loondienst gaan doen. Bijvoorbeeld als marketingmanager bij een energiemaatschappij. Ik had het tot mijn pensioen kunnen doen, maar het begon te kriebelen.
In plaats van de designstudio aansturen, wilde ik weer zelf gaan ontwerpen!”

Ondernemen als vormgever

In 2017 begon Sander opnieuw voor zichzelf als ontwerper. Met Vorm Centraal moest hij weer vanaf nul beginnen, maar na 5 jaar kan hij rekenen op een goed klantbestand. De ruim 60 opdrachtgevers zitten verspreid over het mkb en multinationals. “Ik ontwerp voor hen een mix aan online en offline materialen. Denk aan logo’s, huisstijlen, instore POS materiaal, beletteringen of WordPress websites. Tot voor kort waren 2D animatievideo’s erg populair, maar die trend was al snel voorbij. Nu zie je voornamelijk ‘shorts’, die ik ‘social vids’ noem. Daarmee kunnen ondernemers hun product of dienst etaleren in een post, ad of story/reel.”

Huisstijl bewaken als een havik

In al zijn verschillende grafische werkervaringen, zijn een paar zaken constant gebleven. “Ik bewaak de huisstijl van de klant als een havik. Of het nu gaat om een mkb-bedrijf of een grote multinational; er moet altijd consistentie zijn in de uitstraling. Vaak hebben multinationals daarvoor richtlijnen vastgelegd in een merkboek, maar voor een mkb’er is dat geen dagelijkse praktijk. De eindklant moet het merk echter overal kunnen herkennen. Het is aan mij om hierin de ondersteunende rol te vervullen.”

Alles is een spoedje bij klanten

Scherp zijn op de huisstijl van klanten mag dan een constante zijn; de klanten zijn dat zelf niet. “De behoefte van de klant is in de loop der jaren erg veranderd. Toen ik begon als ontwerper was er veel aandacht voor detail, zoals de juiste kleuren. Nu is snelheid de belangrijkste wens. Alles is tegenwoordig ‘een spoedje’. Daar stem ik mijn werkzaamheden op af. Ik zorg dat ik flexibel ben voor al mijn opdrachtgevers.
Dat betekent dat ik geen grote projecten aanneem die maandenlang duren, maar dat ik binnen een paar dagen kan schakelen voor meerdere opdrachtgevers. Dat wordt erg gewaardeerd door hen. Die afwisseling maakt mijn werk ook meteen zo leuk en uitdagend.”

Webshop project in corona-zomer

Tijdens de coronacrisis werd er flink gesneden in de marketinguitgaven van bedrijven. Niet erg leuk voor een grafisch ondernemer, maar het gaf Sander wel de tijd om zijn lang gekoesterde wens van een webshop in de markt te zetten. “Ik wilde mijn klanten snel kunnen tonen welke middelen ik nog meer in huis heb. Vaak wisten ze niet dat ik veel kan verzorgen op het gebied van drukwerk. Beursstands, behang, wandkleden, foto’s op canvas, ballonnen, vlaggen, muurstickers. Ik heb de corona-zomer van 2020 gebruikt om mijn nieuwe webshop Print Centraal met alle producten in te richten. De online printshop staat los van Vorm Centraal, maar het kan elkaar natuurlijk wel versterken. Voor veel opdrachtgevers is het handig dat ik het ontwerp voor een visitekaartje, flyer, vlag of ander drukwerk erbij kan leveren. Men wil immers graag ontzorgd worden van A tot Z.”

Een eigentijdse drukwerk webshop

De energie die Sander in het ontwerp van de webshop stak, is duidelijk terug te zien. Hij gaf de van oorsprong whitelabel webshop een moderne uitstraling. “Ik had de doel-groep van de gemiddelde marketeer voor ogen”, zegt hij. De webshop heeft een fris design met duidelijke product-uitleg. Vrijwel elke categorie aan
on demand printed media is te bestellen. “Ik plaats de bestellingen bij de produ-centen die alleen voor wederverkopers werken, leveranciers die zijn gekoppeld in de software van Prindustry.”

Print inclusief designs

Over de volgende fase wordt al nagedacht. Sander: “Ik wil in de webshop kant-en-klare producten presenteren voor de consument. Printproducten met meteen diverse ontwerpen om uit te kiezen. Bijvoorbeeld een wandkleed, wandpaneel of behang met diverse door mij ontworpen designs.
Het is lastig om drukwerk online te verkopen, zeker met zoveel spelers op de markt die hetzelfde verkopen. Met de verkoop van drukwerk inclusief mooie kant-en-klare ontwerpen, hoop ik mij verder te kunnen onderscheiden.”

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. De belangrijkste trends volgens Prindustry MARKETING - Als IT bedrijf in een creatieve industrie, heeft Prindustry een eigen kijk op diverse trends die er spelen en gaan komen. We geven je graag handreikingen voor drie...
  2. Sander Muller (MullerVisual Communication): ‘We zeggen nooit nee’ Directeur Sander Muller (‘vierde generatie’) verwacht dat er uiteindelijk zo’n 20 grote grafische bedrijven overblijven in Nederland. ‘En MullerVisual hoort daar bij.’ Groot is ie al: 25 miljoen euro omzet...
  3. #BOPE19: Aandacht, kwaliteit, snelheid, persoonlijk EVENEMENT - Met ruim 150 deelnemers en ruim 30 partners ging deze editie van het Benelux Online Print event 2019 al meteen geslaagd van start. Het programma werd met minitieuze...
  4. De belangrijkste spelers in vellenoffset: manroland TOELEVERANCIERS - In gesprek met Bart Schalkwijk die met de gecombineerde functie van verkoop- en technisch directeur zonder  twijfel de aangewezen gesprekspartner is binnen manroland Benelux. Zijn visie is de...

Jolanda van Drie

Bedrijfsjournalist, freelance redacteur voor Blokboek en Printmedianieuws en communicatie- en marketingmanager bij IT bedrijf Prindustry (Haarlem).

24 oktober 2022 door Jolanda van Drie Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: Prindustry, Print Centraal, Sander Breddels, Vorm Centraal

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.