• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Xeikon PX30000 in hybride workflow bij Femalabel

PARTNERBIJDRAGE - Wim Feys is Specialist Booklet labels & Multilayer labels en CTO bij Femalabel in Wingene, ten zuiden van Brugge. Hij was nauw betrokken bij de recente aanschaf van de Xeikon PX 30000. Een interessant bedrijf met een hybride combinatie met flexo, dat laatste voor met name de veredeling.

• Leestijd ca. 3 minuten

Kan je iets vertellen over Femalabel?

Wim Feys: "Femalabel is van oorsprong een familiebedrijf met een historie vanaf 1976. Mijn opa startte het bedrijf als een handelsdrukkerij, maar mijn vader zag al snel in dat hij zich wilde onderscheiden in een andere markt en kwam uit op kettingformulieren. Dat deed hij omdat er alleen maar grote aanbieders waren voor de echt hele grote oplages. Voor kleine- en middelgrote ondernemingen (KMO, in Nederland MKB, red.) waren er geen aanbieders, dat wil zeggen voor oplages tot 30.000."

Feys vertelde dat eind jaren '90 de laserprinter in hoog tempo werd geïntroduceerd, hetgeen al snel een bedreiging vormde voor het kettingformulieren segment. Zijn vader greep derhalve toch terug op het traditionele handelsdrukwerk, maar investeerde tevens in flexo. Hij was nu eenmaal gewend aan producties van en naar rollen.

Nina Gevaert, WimFeys en Marc Feys bij de Xeikon PX30000

Nu, anno 2022, heeft het bedrijf een omvang met ca. 30 medewerkers

In welke markten/applicaties zijn jullie met name actief?

Feys: "Ons labelaanbod is breed, maar onze grotere afnemers zitten vooral in de chemiemarkten en ook automotive. Voor die beide groepen maken we vooral multilayer labels en bookletlabels."

food labels
booklet labels

Hoe produceren jullie die applicaties?

Feys: "Inmiddels produceren we 80% van ons werk digitaal. Daarmee zijn we al in 1999 gestart, toen met een HP Indigo rollenmachine."

De flexo productie capaciteit die Femalabel in huis heeft is dus bedoeld voor veredelingsdoeleinden.

Feys: "De digitale productie bestaat uit 2 Xeikon CX3 machines en recent een Xeikon PX30000. Op die drie machines werken we doorgaans in dagdienst, met soms een 'halve ploeg' extra als daar aanleiding toe is."

Hoe zijn jullie op de keuze van Xeikon PX 30000 gekomen?

De keuze voor Xeikon werd vooral ingegeven door het feit dat zij de eerste waren met een zogenaamde 'food approval' voor hun dry-toner oplossingen. Daarnaast was volgens Wim Feys ook het zogenaamde 'dekwit' beter dan hetgeen de concurrentie destijds bood. Feys: "Naast de chemiemarkten en automotive zijn we namelijk ook actief in voeding, waaronder groenten en fruit, dus vooral land- en tuinbouw producten. Juist voor industriële labels maken we gebruik van de PX30000 in verband met lakken, lamineren etc."

Xeikon PX30000

Kan je iets zeggen over het vereiste vakmanschap t.o.v. flexo?

"Binnen flexo afwerking is echt vakmanschap een vereiste. Met 6 verschillende finishing units werken we met één operator per machine, waarbij de operators flexibel inzetbaar zijn, verdeeld over de verschillende taken en natuurlijk de gewenste afwerk niveaus vanuit de marktapplicaties."

Voor flexo is veel meer grafische kennis nodig

Feys zegt verder dat de bediening van de Xeikon apparatuur 'recht-toe-recht-aan' is en eigenlijk veel meer gericht is op preventief onderhoud en het snel zelf verhelpen van mogelijk kleine storingen, zodat een down-time tot een minimum wordt beperkt. Feys: "Natuurlijk is het wel zaak binnen dit segment de kleurprofielen voor verschillende substraten op orde te hebben, maar dat is meestal een eenmalig proces."

Hoe reageert de markt op de producten langs digitale weg geproduceerd?

Feys: "Ach, de markt ligt er echt niet van wakker hoor. Niet alle klanten weten wat de verschillende technieken inhouden en sommigen zijn ook niet geïnteresseerd in de wijze waarop hun producten worden geproduceerd. Zolang de kwaliteit goed is. Onze klanten vinden onze kwaliteit veel belangrijker dan techniek."

Hoe was de samenwerking met Xeikon?

Feys zegt dat de lokale aanwezigheid van Xeikon in België toch wel een punt van belang is. "In geval van echte storingen staan de technici snel op de stoep, service vanuit andere landen is hoe dan ook wat trager en vaak minder flexibel. Dus wij volop tevreden," voegde hij er lachend aan toe.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. High-end printerfabrikanten 2020: Xeikon TOELEVERANCIERS - Filip Weymans is Vice President Marketing bij Xeikon in België. Hij werkt momenteel thuis vanuit Leuven, naar zijn eigen zeggen, de plaats in België, waar de hele wereld...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Xeikon TOELEVERANCIERS - Xeikon koos ten gevolge van het coronavirus al snel voor webinars. Afgelopen maandag luisterden zo een 100 deelnemers naar het eerste Xeikon webinar in deze corona-periode. Daarin werden...
  3. Top 5 high-end printerfabrikanten 2019: Xeikon TOELEVERANCIERS - De redactie zit aan tafel met Danny Mertens, Corporate Communications Manager van Xeikon in België. Xeikon maakt sinds 2015 deel uit van FlintGroup en is binnen de groep...
  4. Xeikon TITON: toner met de voordelen van UV PARTNER BIJDRAGE - De druk op voedselveiligheid gecombineerd met de recyclebaarheid van toners en inkjet inkten, maken het noodzakelijk consumables te ontwikkelen die plastic verpakkingen kunnen reduceren en gelijktijdig op...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

25 november 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: femalabel

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025
  • Wihabo naar Den Bosch verhuisd 30 juni 2025
  • Nationaal Industriealarm op 1 juli 27 juni 2025
  • Fujifilm onthult nieuwe Jet Press 1160CF 27 juni 2025
  • Jacques Michiels Europese ‘gastheer’ bij Print Island 27 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers
  • Crown Van Gelder wil windturbine bouwen
  • PPWR verpakkingswet zorgvuldig in de EU-stijgers
  • De Nederlandse papier- en kartonindustrie: 2024

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.