
FINANCIEEL – Geen hele specifieke details over de grafische branche in de laatste Rabobank sectorprognoses van deze maand. De bank zegt in de kop: ‘milde recessie en structurele uitdagingen’.
• Leestijd ca. 4 minuten

In de inleiding zegt de bank in de komende twee jaar wel een bescheiden economische groei te zien, maar dan wel pas in 2024.
De uitdagingen worden gedefinieerd in de personeelsschaarste, kosten van basismaterialen en de klimaat- en energietransitie. De grafische branche heeft na dit jaar ook het komende jaar onverminderd met deze drie parameters te maken. Ook neemt de zorg over de vraag naar producten en diensten weer toe.
Andere banken

De sectorprognoses bij ABN-AMRO laten helemaal niets zien over de voor de branche belangrijke (deel)sectoren, daar krijgen vooral retail, land- en akkerbouw (inclusief zuivel), drankenindustrie en horeca veel aandacht.

ING maakte een brede publicatie over de ‘industrie’ en liet daarin alleen een oordeel over de mate van ‘vulling’ van de order-portefeuilles in de technologiesector. Voor papier- en de grafische industrie werd een oordeel van 0% gegeven, hetgeen te interpreteren valt als ‘neutraal’.

Rabobank zegt overigens dat de geringe groei in 2024 vooral zal worden gerealiseerd door projecten vanuit de overheid, zoals woningbouw en duurzaamheid. Somber maar realistisch is de voorspelling dat de energiekosten niet meer zullen terugkomen op het niveau van voor de situatie in de Oekraïne. De toevoer en verwerking van LNG is kostbaar in vergelijking tot het voorheen nog goedkopere gas uit Rusland en het transport per pijpleidingen.
Inflatie zal geleidelijk dalen
Rabobank zegt dat steeds meer ondernemers hun gestegen kosten hebben kunnen doorberekenen, waardoor het prijsopdrijvend effect langzaam maar zeker zal gaan afnemen tot een gemiddelde inflatie van 4,2% in 2023. De consumenten-bestedingen zullen echter in 2023 achterblijven bij de verwachtingen. De bank verwacht in 2023 een daling van 0,2%. Voor 2024 denkt Rabobank aan een lichte toename van 0,8%. Vooral de horeca en de detailhandel zullen de negatieve gevolgen in 2023 gaan voelen.
Omzet neemt niet toe door volumestijging, maar door kostendoorberekening
De omzetstijgingen die in 2022 werden gerealiseerd zijn vooral het gevolg van het doorberekenen van gestegen kosten. Dat effect zal doorwerken in 2023 en wellicht ook nog in 2024. Dat betekent dus niet dat het volume toeneemt. Het betekent dat ondernemers hoe dan ook flexibel en vooral ook innovatief moeten meebewegen met deze trend. Keer op keer de inschatting maken of een structureel hogere prijs voor de klant toch nog aantrekkelijk genoeg is, om daarmee voldoende toegevoegde waarde in de keten te bewerkstelligen. In hoeverre de printmedia branche dat in de volle breedte al heeft gedaan, is niet bekend. Het zijn veelal de online bedrijven, die gedifferentieerde prijsverhogingen hebben doorgevoerd, veelal afgestemd op vraag, beschikbaarheid en kosten van basismaterialen. Offline bedrijven zullen in de communicatie met hun opdrachtgevers de door-berekening veel meer inhoudelijk moeten verdedigen.
Aanpassing van het assortiment en/of zoeken naar nieuwe afzetmarkten zal in 2023 een voortdurend strategisch aandachtspunt zijn voor ondernemingen, in combinatie met een krappe arbeidsmarkt.
Duurzaamheid
Niet in de laatste plaats speelt ook duurzaamheid een rol in het kostenplaatje. De druk op de CO2-voetafdruk wordt overal gevoeld. De Europese Unie heeft besloten dat iedereen via de brandstof-kosten aan de tank en de energierekening gaat betalen voor de eigen CO2 uitstoot. Er zou een fonds zijn van ruim 86 miljard euro om de pijn te verzachten voor de minst draagkrachtigen.
Sectoren

De Rabobank beroept zich op aangeleverde gegevens, door met name het CBS. De printmedia branche valt onder de hoofdsector ‘industrie’ en dus niet onder ‘informatie en communicatie’.
Onder ‘industrie vallen natuurlijk heel veel subsectoren, maar dat geldt ook voor ‘informatie en communicatie’.

Toch scoort die laatste sector beter met een voorspelde groei van 3%, terwijl de industrie (in de volle breedte 0,5% inlevert.
Voor de industrie kopt de bank in met ‘winter is coming’. En dat blijkt ook uit de prognose die de bank maakt voor de deel-segmenten ‘papierindustrie’ en ‘grafische industrie’. De getallen die worden vermeld, zijn voor de printmedia branche ‘verwarrend’ te noemen. De omzetgroei zou (in zijn geheel) voor 2021 10,3% hebben bedragen, in 2022 9,7%, met een negatieve verwachting voor 2023 met -5,9%. Ook de papierindustrie laat forse cijfers zien voor 2022 en 2023, maar krimpt flink in 2023.

Onder ‘informatie en communicatie’ vallen wel de uitgeverijen, die in 2021 een groei lieten zien van 4,1% , maar in 2022 het moesten doen met een hele lichte groei van 0,2% Voor 2023 wordt een krimp verwacht van 3%, hetgeen natuurlijk ook zijn uitwerking zal hebben voor de printmedia branche.
De bank zegt krimp te zien in advertentie-inkomsten en dalende oplagen. Toch verwachten ze voor uitgevers dat de rendementen redelijk op peil blijven, doordat de businessmodellen in toenemende mate gericht zijn op de digitale consumptie van content, zowel redactioneel als qua advertenties.
Ook de reclamebranche deed het met resp. 13,6 en 12,9% groei goed in 2021 en 2022, maar 2023 laat een groei zien van slechts 1,8%. Voor ‘design, fotografie en vertaalbureaus’ zijn de getallen: 18,4, 20,6 en 7,3% voor 2021, 2022 en 2023.
Doormodderen
Concluderend verwacht de bank dat het de komende twee jaar ‘doormodderen‘ wordt. Het relatief snelle herstel na de coronapandemie liet enorme groeicijfers zien, die echter nu worden ‘ingeruild’ voor een flinke afname in de totale groei van het bruto binnenlands product (bbp).

Bronnen: Rabobank, ABN-AMRO, ING, CBS
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.