
EVENEMENT – Wat kunnen bezoekers van de Hunkeler Innovationdays verwachten in Luzern vanaf 27 februari tot en met 2 maart? Inkjet staat in al zijn facetten centraal. Morten Reitoft sprak in dat kader ook met Ricoh, waarbinnen Eef de Ridder – Vice President Commercial and Industrial Printing EMEA at Ricoh Europe – zijn visie deelt.
• Leestijd ca. 3 minuten, kijktijd ca. 16 minuten

Eef de Ridder (met ruim 40 jaar ervaring in de industrie) begon het interview door te antwoorden op de vraag van Morten Reitoft hoe Ricoh zich in de afgelopen twee jaar heeft ontwikkeld. De Ridder zei dat de corona-pandemie natuurlijk zijn invloed heeft gehad op Ricoh, maar dat de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan. “We zijn in deze tijd blijven opvallen, we konden minder verkopen, maar wel tonen dat we ‘future proof’ zijn. Het waren lastige tijden, maar we zien dat veel bedrijven nu weer volop willen investeren. We zitten niet stil in alle segmenten van de markt.”
De Ridder: “We snappen dat onze klanten hun sommen nauwkeurig maken om te investeren in de highest-end inkjet machines van meer dan een miljoen euro.”
Onzekere toekomst ‘compenseren’ met kennis
De Ridder ziet dus wel degelijk in dat het vertrouwen in zowel het merk Ricoh als in de door haar ontwikkelde technologie ook in de komende jaren belangrijk zal zijn om de uitdagingen waar we nu voor staan, aan te kunnen gaan. De Ridder zegt dan ook dat het verkoopproces in de afgelopen tijd steeds meer een consultancy traject is geworden, met veelal langere doorlooptijden voor de highest-end digitale print oplossingen. “We moeten dicht bij de applicatiebehoeften van onze klanten komen om precies te begrijpen wat zij doen en welke oplossingen wij daarbinnen kunnen bieden.”
De Ridder: “Naast hard- en software richten we ons ook op business development services voor onze klanten.”
Met het Edge programma speelt Ricoh in op de digitale transformatie binnen print. De Ridder zegt dan ook dat met een dergelijk programma een partnership gaat ontstaan, die dus niet stopt na de installatie van pure hard- en software.
Hunkeler Innovationdays

EDGE specialist Mark Hinder (waar INKISH al eerder mee sprak)zal de voordelen belichten van de Ricoh EDGE benadering tijdens de Hunkeler Innovationdays. EDGE was een Europees project, de Ridder zegt dat het programma nu wereldwijd wordt uitgerold.
Van offset naar inkjet?
De vraag die iedereen zichzelf tegenwoordig stelt is of inkjet nu (massaal of niet) offset voor vele applicaties gaat vervangen. Eef de Ridder: “Absoluut. 10 jaar geleden was inkjet nog puur gericht op een aantal low-end applicaties, dat is inmiddels fors veranderd. Zowel de kwaliteit als de productiviteit hebben een enorme stap voorwaarts gemaakt, zeker de afgelopen drie jaar.” De Ridder zei dat toner echt niet ten einde is, ook daar vindt Ricoh nog steeds voldoende applicaties in uiteenlopende markten. Hij gaf echter aan dat inkjet nog lang niet alles heeft bericht in kwaliteit, productiviteit en total cost of ownership, in de komende jaren zal de ‘verdringing’ van offset zich meer en meer profileren. Hij refereerde zelfs naar de thuisprinters die tegenwoordig een ongekende foto kwaliteit kunnen leveren.
De Ridder: “Inmiddels is de mediakeuze voor inkjet zo breed, dat de keuze voor digitaal steeds makkelijker gemaakt kan worden.”
RICOH Pro Z75 niet live op Hunkeler

Pas na een minuut of twaalf kon Morten inbreken in de inspirerende spraakwaterval van de Ridder om over de RICOH Pro Z75 te beginnen. Reitoft vroeg: “Het is niet zo heel druk in de markt van B2 vellen inkjet oplossingen, hoe kijken jullie tegen die markt aan?” De Ridder: “We laten de Z75 niet zien tijdens Hunkeler, maar ik kan wel melden dat de eerste beta het inmiddels uitstekend doet.” Dat is voor de bezoekers van Hunkeler Innovationdays toch wel een beetje jammer, want de Pro VC70000, die nu met de ‘e’ toevoeging wel getoond zal worden, is voor de meeste mensen die redelijk thuis zijn in inkjet toch een bekende machine. De ‘e’ moet dan heel wat meer te bieden hebben om nog echt tot de verbeelding te spelen.

De Ridder: “We zullen echter wel de nodige presentatie geven rondom de RICOH Pro Z75.”
De marketing van de RICOH Pro Z75 week in alle opzichten af van andere high-end print systemen van Ricoh. De nieuwsgierigheid werd al in een vroeg stadium (vanaf eind 2020) geprikkeld, een beetje vergelijkbaar met de wijze waarop Landa haar Nanographic S10 technologie al heel lang geleden op drupa presenteerde, terwijl er nog nauwelijks sprake was van een echt ontwikkeld product. Het is echter niet te verwachten dat de marktlancering van de Ricoh Pro Z75 nog heel lang op zich laat wachten. De Ridder: “We weten dat er veel interesse is en dat stemt ons, in dit B2 segment waar het inderdaad nog niet heel erg druk is, erg positief.”

Kijk naar nog veel meer INKISH.tv interviews in het kader van de Hunkeler Innovationdays
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.