• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

INKISH.tv in gesprek met Eef de Ridder van Ricoh

EVENEMENT – Wat kunnen bezoekers van de Hunkeler Innovationdays verwachten in Luzern vanaf 27 februari tot en met 2 maart? Inkjet staat in al zijn facetten centraal. Morten Reitoft sprak in dat kader ook met Ricoh, waarbinnen Eef de Ridder – Vice President Commercial and Industrial Printing EMEA at Ricoh Europe – zijn visie deelt.

• Leestijd ca. 3 minuten, kijktijd ca. 16 minuten

Eef de Ridder (met ruim 40 jaar ervaring in de industrie) begon het interview door te antwoorden op de vraag van Morten Reitoft hoe Ricoh zich in de afgelopen twee jaar heeft ontwikkeld. De Ridder zei dat de corona-pandemie natuurlijk zijn invloed heeft gehad op Ricoh, maar dat de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan. “We zijn in deze tijd blijven opvallen, we konden minder verkopen, maar wel tonen dat we ‘future proof’ zijn. Het waren lastige tijden, maar we zien dat veel bedrijven nu weer volop willen investeren. We zitten niet stil in alle segmenten van de markt.”

De Ridder: “We snappen dat onze klanten hun sommen nauwkeurig maken om te investeren in de highest-end inkjet machines van meer dan een miljoen euro.”

Onzekere toekomst ‘compenseren’ met kennis

De Ridder ziet dus wel degelijk in dat het vertrouwen in zowel het merk Ricoh als in de door haar ontwikkelde technologie ook in de komende jaren belangrijk zal zijn om de uitdagingen waar we nu voor staan, aan te kunnen gaan. De Ridder zegt dan ook dat het verkoopproces in de afgelopen tijd steeds meer een consultancy traject is geworden, met veelal langere doorlooptijden voor de highest-end digitale print oplossingen. “We moeten dicht bij de applicatiebehoeften van onze klanten komen om precies te begrijpen wat zij doen en welke oplossingen wij daarbinnen kunnen bieden.”

De Ridder: “Naast hard- en software richten we ons ook op business development services voor onze klanten.”

Met het Edge programma speelt Ricoh in op de digitale transformatie binnen print. De Ridder zegt dan ook dat met een dergelijk programma een partnership gaat ontstaan, die dus niet stopt na de installatie van pure hard- en software.

Hunkeler Innovationdays

EDGE specialist Mark Hinder (waar INKISH al eerder mee sprak)zal de voordelen belichten van de Ricoh EDGE benadering tijdens de Hunkeler Innovationdays. EDGE was een Europees project, de Ridder zegt dat het programma nu wereldwijd wordt uitgerold.

Van offset naar inkjet?

De vraag die iedereen zichzelf tegenwoordig stelt is of inkjet nu (massaal of niet) offset voor vele applicaties gaat vervangen. Eef de Ridder: “Absoluut. 10 jaar geleden was inkjet nog puur gericht op een aantal low-end applicaties, dat is inmiddels fors veranderd. Zowel de kwaliteit als de productiviteit hebben een enorme stap voorwaarts gemaakt, zeker de afgelopen drie jaar.” De Ridder zei dat toner echt niet ten einde is, ook daar vindt Ricoh nog steeds voldoende applicaties in uiteenlopende markten. Hij gaf echter aan dat inkjet nog lang niet alles heeft bericht in kwaliteit, productiviteit en total cost of ownership, in de komende jaren zal de ‘verdringing’ van offset zich meer en meer profileren. Hij refereerde zelfs naar de thuisprinters die tegenwoordig een ongekende foto kwaliteit kunnen leveren.

De Ridder: “Inmiddels is de mediakeuze voor inkjet zo breed, dat de keuze voor digitaal steeds makkelijker gemaakt kan worden.”

RICOH Pro Z75 niet live op Hunkeler

RICHO Pro Z75

Pas na een minuut of twaalf kon Morten inbreken in de inspirerende spraakwaterval van de Ridder om over de RICOH Pro Z75 te beginnen. Reitoft vroeg: “Het is niet zo heel druk in de markt van B2 vellen inkjet oplossingen, hoe kijken jullie tegen die markt aan?” De Ridder: “We laten de Z75 niet zien tijdens Hunkeler, maar ik kan wel melden dat de eerste beta het inmiddels uitstekend doet.” Dat is voor de bezoekers van Hunkeler Innovationdays toch wel een beetje jammer, want de Pro VC70000, die nu met de ‘e’ toevoeging wel getoond zal worden, is voor de meeste mensen die redelijk thuis zijn in inkjet toch een bekende machine. De ‘e’ moet dan heel wat meer te bieden hebben om nog echt tot de verbeelding te spelen.

Ricoh Pro VC70000e

De Ridder: “We zullen echter wel de nodige presentatie geven rondom de RICOH Pro Z75.”

De marketing van de RICOH Pro Z75 week in alle opzichten af van andere high-end print systemen van Ricoh. De nieuwsgierigheid werd al in een vroeg stadium (vanaf eind 2020) geprikkeld, een beetje vergelijkbaar met de wijze waarop Landa haar Nanographic S10 technologie al heel lang geleden op drupa presenteerde, terwijl er nog nauwelijks sprake was van een echt ontwikkeld product. Het is echter niet te verwachten dat de marktlancering van de Ricoh Pro Z75 nog heel lang op zich laat wachten. De Ridder: “We weten dat er veel interesse is en dat stemt ons, in dit B2 segment waar het inderdaad nog niet heel erg druk is, erg positief.”

Kijk naar nog veel meer INKISH.tv interviews in het kader van de Hunkeler Innovationdays

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. INKISH.tv in gesprek met Eileen Morrison PRODUCTE INNOVATIE - Inmiddels is er al veel geschreven over de markten en achterliggende technologieën rondom inkjet. De serie over inkjet van INKISH.tv heeft de redactie in delen gepubliceerd. Gevolgd...
  2. ‘Offset legt het af tegen inkjet’ Afgelopen week was de grote vakbeurs Hunkeler Innovationsdays. Volgende week zal printmedianieuws daar uitgebreid over berichten met artikelen van Jan Vroegop en Alex Kunst. ‘Inkjet is duidelijk in opmars ten...
  3. INKISH ‘Learn with Us’ over inkjetontwikkelingen EVENEMENTEN - In het verlengde van onze serie over inkjet ontwikkelingen vindt bij onze mediapartner INKISH een 5 daags online event plaats vanuit diverse invalshoeken over inkjet, de markten en...
  4. Innoveren bij Van de Ridder druk & print BEDRIJVEN – Het familiebedrijf Van de Ridder druk & print bestaat ruim een eeuw. Bertil van de Ridder is van mening dat zakendoen met een familiebedrijf extra toegevoegde waarde oplevert....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

9 februari 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: Hunkeler, inkish, Morten Reitoft, Ricoh, VC70000e, Z75

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Joh. Enschedé kiest voor Ricoh Pro C7500

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.