• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Print.com: combinatie eigen productie en partners

PARTNER BIJDRAGE - Print.com heeft recent de resterende aandelen van het TMB Image Centre in Oss overgenomen en de eigen printproductie uitgebreid onder de nieuwe naam Print.com Productions. Tegelijkertijd blijft het B2B platform vertrouwen op een netwerk van productiepartners om verder te groeien.

• Leestijd ca. 4 minuten
• Aangepaste versie van het artikel bij Beyond-Print

Print.com had al in januari 2019 de krachten gebundeld met Kampert-Nauta. Samen namen ze de full-service print provider TMB Print & Sign (zoals het toen nog heette) over. In maart 2021 nam Koninklijke Drukkerij Em. de Jong  een minderheidsbelang in Print.com en omgekeerd nam Print.com een minderheidsbelang in Kampert-Nauta, een dochteronderneming van Em. de Jong.

Met het recente laatste nieuws is ook de eigendomsstructuur gereorganiseerd: TMB Image Center is nu volledig eigendom van Print.com. Het online platform heeft de aandelen overgenomen van Kampert-Nauta alsmede productiecapaciteit in digitaal en offset drukken . Het moederbedrijf Em. de Jong zal een minderheidsbelang in Print.com en zo ook in Print.com Productions houden.

Nieuwe naam Print.com Productions

Na de volledige overname van het TMB Image Centre heeft Print.com het productiebedrijf omgedoopt tot 'Print.com Productions' wat als zelfstandige business unit binnen de groep moet functioneren. Hierdoor wordt het een belangrijke dienstverlener voor bestellingen die via het Print.com online platform worden geplaatst.

Alles zelf produceren is echter niet het geval, omdat directeur Marco Aarnink dit onderwerp vanuit een brede visie benadert. Het onlineplatform, dat zich uitsluitend richt op grafisch professionals; wederverkopers, marketeers, ontwerpers en bureaus, d.w.z. B2B-gebruikers met regelmatige printbehoeften, vertrouwt niet alleen op de eigen productie van drukwerk. Integendeel zelfs, Marco Aarnink heeft in verschillende interviews uitgelegd dat de ontwikkeling of aankoop van eigen productiecapaciteit uit noodzaak is ontstaan.
Aarnink: "In het begin was het moeilijk om productiepartners te vinden. Maar al te vaak kregen wij het 'het is zij of wij' argument van samenwerkingspartners, die onder druk van andere grootafnemers bezweken, te horen. Dat betekende dat de enige optie het opbouwen van eigen productiecapaciteit was om aan de groeiende vraag te voldoen."

Brezo textieldrukkerij

Voor de eerste investering in TMB in Oss was bijvoorbeeld textieldrukkerij Brezo al opgenomen in de Print.com familie - letterlijk om van de nood een deugd makend. Brezo opereert nu ook als onderdeel van Print.com en beschikt over een breed machinepark: van zeefdruk, transfer en sublimatie tot DTF en flatbed. Print.com Productions daarentegen beschikt over offset, HP Indigo, Latex en UV- grootformaatprinters, tal van afwerkings- en verwerkingsmachines en sublimatiedruk.

Print.com blijft in de toekomst ook op twee sporen werken

Desondanks hebben de bestaande productie netwerkpartners tot nu toe prima gefunctioneerd. Print.com werkt nu min of meer op twee sporen, met meer dan 150 productiepartners en met eigen productie capaciteit in de groep.
Betekent dit dat het bedrijf niet concurreert met zijn eigen netwerk? Zoals Marco Aarnink in een officiële verklaring benadrukte, zullen de externe productiepartners een belangrijke rol blijven spelen voor het online platform. Zeker ook internationaal.
Aarnink: "Alleen met deze printpartners kan het portfolio blijven groeien; van drukwerk, verpakkingen en relatiegeschenken, tot interieur, kleding en textiel. Zij versterken ons platform waarentegen wij ook weer interessante producten aan onze printpartners kunnen leveren."

Onconventionele aanpak

Het feit dat Print.com dingen anders aanpakt, soms onconventioneel, is praktisch onderdeel van de bedrijfscultuur. Al bij de start sloeg het bedrijf een nogal ongebruikelijke weg in, zoals Marco Aarnink destijds onthulde. Nog voordat het Print.com businessmodel was afgerond, hadden hij en zijn team ongeveer 100 potentiële klanten uitgenodigd en samen met hen het businessmodel achter Print.com geformuleerd. Hij noemde dit proces co-creatie, wat bedoeld was om ervoor te zorgen dat het bedrijfsmodel niet werd ontwikkeld zonder rekening te houden met klanten en hun wensen.

Geen klassieke online drukkerij

Print.com is dus geen traditioneel online printbedrijf zoals vele bekenden die zich louter richten op eindklanten. Zoals gezegd bedient het Print.com platform alleen grafische professionals of de inhouse marketingafdelingen van de wat grotere bedrijven, en wil het vooral ook een rol spelen op de internationale markt. Het is dan ook geen wonder dat het bedrijf zijn aanwezigheid in de buurlanden relatief snel heeft uitgebreid. Print.com heeft sinds 2019 een kantoor in Brussel, sinds begin 2020 in Montpellier en sinds oktober 2020 in Würzburg. En sinds medio 2022 is Print.com ook vertegenwoordigd in Oostenrijk.

Print.com wil meer en meer gezien worden als een soort 'software-as-a-service provider'. In de kern draait het online platform en de applicatie om toepassingen die grafische professionals helpen hun print te managen, als webapp, via een API-verbinding of rechtstreeks gekoppeld met brandstores of digital asset management systemen (DAM).

Crossmediale integraties

Kort voordat het nieuws van de volledige overname van het TMB Image Centre bekend werd, was er een andere aankondiging die niet de grote publieke ronden haalde, maar die de zojuist beschreven aanpak ideaal ondersteunt: Marco Aarnink kondigde twee maanden geleden aan dat Converdy.com in de toekomst deel zou gaan uitmaken van het Print.com platform. Met Converdy maak je in hele korte tijd eenvoudig landingspagina’s of simpele websites. Hiervoor gebruik je vaak dezelfde componenten als die uit het design voor je drukwerk. Daarnaast stelt Print.com haar eigen content ter beschikking om de klant gemakkelijk drukwerk inspiratiepagina’s te kunnen laten bouwen en zo te helpen meer te verkopen. Marco Aarnink spreekt in dit verband van een duidelijke stap in de richting van crossmediale integraties.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Print.com neemt TMB Image Center in Oss over PARTNERBIJDRAGE - Print.com had al 50% van de aandelen van het bedrijf gevestigd aan de Griekenweg 7 in Oss in handen. Gisteren werd bekend dat het bedrijf volledig in handen...
  2. Print.com investeert in grootformaat sublimatieprint PARTNER BIJDRAGE - Door het in-house printen van grootformaat dye-sublimination printing, kan het bedrijf beter reageren op korte doorlooptijden, kortere oplagen en tegen concurrerende prijzen....
  3. Print.com en Em. de Jong participeren wederzijds PARTNERBIJDRAGE - Beheermaatschappij Em. de Jong, moederbedrijf van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong is aandeelhouder met minderheidsbelang geworden van Print.com....
  4. Drukwerkdeal.nl gaat reorganiseren: productie naar Vistaprint Er zou weinig veranderen na de overname door Vistaprint, maar nu gaat drukwerkdeal.nl toch een flinke reorganisatie doorvoeren. De grootste internetdrukker van ons land verhuist de eigen drukkerijactiviteiten naar een...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

19 december 2023 door de redactie Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: Coverdy, crossmedia, Em. de Jong, Kampert-Nauta, print.com, print.com productions, productie, tmb

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.