• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

2023 editie Top 300 drukkerijen USA en Canada

BUITENLAND – Printing Impressions is de bekende Amerikaanse uitgever die jaarlijks een lijst maakt van de 300 grootste grafische bedrijven in de Verenigde Staten en Canada. Dat doen ze op basis van de gerealiseerde omzet, met daarnaast een analyse van het aantal werknemers. Dit jaar de veertigste editie.

• Leestijd ca. 4 minuten

De uitgever beschouwt de lijst als ‘barometer’ voor de branche in de Verenigde Staten en Canada. Of dat zo makkelijk gesteld kan worden, is echter maar de vraag. Want omzet en aantal medewerkers zijn maar twee (beperkte) parameters om de conclusies te trekken wie dan ook echt de ‘grootsten’ zijn. Toch zijn de verschuivingen in met name het Top 10 lijstje doorgaans niet zo groot.

Productiviteit

Mediapartner INKISH maakte een lijstje op basis van de som omzet gedeeld door het aantal medewerkers. Dat is één van de mogelijke manieren om iets te zeggen over de productiviteit. Maar ook daarin kunnen de verschillen extreem groot zijn, vooral bij bedrijven waarbij productie minder afhankelijk is van menselijke activiteiten. De Top 10 van het lijstje door redacteur Morten Reitoft.

INKISH maakte analyse op basis van productiviteit/medewerker: omzet gedeeld door aantal medewerkers. Klik op beeld voor vergrote weergave

De lijst wordt gemaakt op basis van vrijwillige bijdragen van de financiële gegevens door de genoemde bedrijven en worden niet officieel gevalideerd

De lijst gemaakt door Printing Impressions op basis van omzet.
Klik op beeld voor vergrote weergave

De nummers 1,2 en 3 komen in de 2023 lijst overeen met de posities die zij in 2022 bekleedden. RR Donnelley, Quad en Cimpress voeren de lijst aan. RR Donnelley en Quad noteerden beiden 9% meer omzet in 2022. In 2021 had RR Donnelley nog 33.000 mensen in dienst, nu is dat 28.000, Quad nam afscheid van 800 mensen ten opzichte van 2021, terwijl Cimpress juist met 2000 mensen groeide ten opzichte van 2021.

RR Donnelley kwam vooral in 2021 flink in het nieuws rondom een enorme overnamestrijd van dat bedrijf, wat uiteindelijk in handen kwam van Chatham Asset Management.

Belangstelling van private equity beheerders

Van de Top 25 bedrijven uit de lijst zijn er volgens Printing Impressions minstens zes in handen van private equity beheerders. Ondanks de ook in de Verenigde Staten en Canada krappe marges binnen de branche, zeggen de equity beheerders dat de kasstromen in de branche relatief consistent zijn. Volgens hen meer dan in tal van andere sectoren.

Marketing.com binnenkomer op tiende plaats

Opvallende nieuwkomer is marketing.com (uit Eureka, Missouri) die meteen op nummer 10 in de lijst zijn entree maakte. Het bedrijf heeft een omzet van 640 miljoen dollar en groeide in 2022 met maar liefst 71%. Het bedrijf heeft 1800 medewerkers in dienst en heeft 32 vestigingen, voornamelijk verkregen door overnames. Ook dat bedrijf is in handen van een private equity bedrijf, JAL Equity uit Florida.

JAL Equity is eigenaar en exploitant van bedrijven op het gebied van marketing, drukwerk, bewegwijzering, promotie en e-commerce.

Middelgrote- en kleine bedrijven

Tot en met de 54e plaats worden bij de bedrijven omzetten gerealiseerd boven de 100 miljoen, dollar, vanaf positie 55 tot en met 102 varieert de omzet tussen 50 en 100 miljoen dollar. Dus pakweg 200 bedrijven uit de Top 300 maken minder dan 50 miljoen dollar omzet. In de onderste regionen van de lijst bedraagt de omzet ongeveer 10 en 30 miljoen dollar. Dus een duidelijke vertegenwoordiging van middelgroot en klein, zoals we die verdeling ook in eigen land kennen en overigens wereldwijd kenmerkend voor de grafische branche. Veel van de middelgrote- en kleine bedrijven zijn in privébezit en ook vaak familiebedrijven.

Cashen als opvolgingsplan

Het geheel of gedeeltelijk verkopen van een belang aan private equity is in toenemende mate een manier geworden voor eigenaars van privédrukkerijen om te cashen als opvolgingsplan. Private equity-investeerders hebben bedrijven ook de middelen verschaft om noodzakelijke investeringen in kapitaalgoederen te doen die automatisering en efficiëntie stimuleren binnen de huidige omgeving van hoge arbeidskosten, en om platformgroei mogelijk te maken om verdere mogelijkheden voor fusies en overnames te zoeken. Een trend die we in eigen land ook wel tegenkomen, maar dan vooral bij de middelgrote bedrijven.

Verdeeld naar segmenten

Klik op beeld voor vergrote weergave

Printing Impressions blijft de segmenten verpakkingen/labels ‘gewoon’ vergeten in de Top 5 lijstjes verdeeld naar segmenten. De schommelingen per segment zijn flink ten opzichte van 2021. Boeken groeiden, ook catalogi lieten hier en daar groei zijn, maar direct-mail nam in zijn algemeenheid af bij de Top 5 en ook ‘publication print’ leed ‘verliezen’ bij verschillende bedrijven.

Het segmenten Top 5 lijstje van 2021 – Klik op beeld voor vergrote weergave

Nuances door Printing Impressions

Andy Paparozzi

Volgens samensteller Andy Paparozzi (hoofdeconoom van PRINTING United Alliance) van de lijst zijn het vooral de commerciële drukkerijen die zichzelf ‘agressief heruitvinden’, door steeds meer producten aan te bieden in de mix van verpakkingen, grootformaat digitaal drukwerk, promotionele producten en kleding, fulfillment en creatieve- en marketing diensten.

Volgens Paparozzi schakelen direct-mail- en boeken productiebedrijven massaal over op inkjet om beter aan specifieke oplage vraagstukken te kunnen voldoen.

De harde scheidingslijnen zijn volgens Paparozzi steeds volatieler. Hij zegt daarover: “Er niet één snelweg naar succes als het gaat om de productmix, het dienstenaanbod en de marktsegmenten die een drukker bedient. De verkeersregels en snelheidslimieten blijven dus voortdurend veranderen.”

Download zelf de Top 300 lijst (PDF)

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Top 300 lijst USA/Canada lijdt nog fors onder corona BUITENLAND - De trend elk jaar de 'toplijst' Amerikaanse en Canadese drukkerij bedrijven kleiner te maken zet ook dit jaar door. In de vele jaren dat deze lijst door Printing...
  2. Top 350 lijst grafische branche USA en Canada BUITENLAND - Vele jaren publiceerde uitgever Printing Impressions de Top 500 grafische bedrijven in de Verenigde Staten en Canada....
  3. Private-equitybedrijven in USA/Canada actiever BUITENLAND - Eind januari verscheen de jaarlijkse Top 300 lijst van Amerikaanse en Canadese drukkerijen. De 2022 editie laat een flink herstel zien ten opzichte van de 2021 editie, toen...
  4. Amerikaanse LSC sluit 3 drukkerijen – 1725 banen BUITENLAND - De grote tijdschriftendrukker LSC Communications met het hoofdkantoor in Chicago heeft het moeilijk. Nadat een overnamepoging door Quad Graphics niet werd goedgekeurd werd door de Amerikaanse autoriteiten, zocht...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

18 januari 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: buitenland Tags: Andy Paparozzi, Printing Impressions, PRINTING United, Top 300

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.