
BUITENLAND – Printing Impressions is de bekende Amerikaanse uitgever die jaarlijks een lijst maakt van de 300 grootste grafische bedrijven in de Verenigde Staten en Canada. Dat doen ze op basis van de gerealiseerde omzet, met daarnaast een analyse van het aantal werknemers. Dit jaar de veertigste editie.
• Leestijd ca. 4 minuten
De uitgever beschouwt de lijst als ‘barometer’ voor de branche in de Verenigde Staten en Canada. Of dat zo makkelijk gesteld kan worden, is echter maar de vraag. Want omzet en aantal medewerkers zijn maar twee (beperkte) parameters om de conclusies te trekken wie dan ook echt de ‘grootsten’ zijn. Toch zijn de verschuivingen in met name het Top 10 lijstje doorgaans niet zo groot.
Productiviteit
Mediapartner INKISH maakte een lijstje op basis van de som omzet gedeeld door het aantal medewerkers. Dat is één van de mogelijke manieren om iets te zeggen over de productiviteit. Maar ook daarin kunnen de verschillen extreem groot zijn, vooral bij bedrijven waarbij productie minder afhankelijk is van menselijke activiteiten. De Top 10 van het lijstje door redacteur Morten Reitoft.

De lijst wordt gemaakt op basis van vrijwillige bijdragen van de financiële gegevens door de genoemde bedrijven en worden niet officieel gevalideerd
De nummers 1,2 en 3 komen in de 2023 lijst overeen met de posities die zij in 2022 bekleedden. RR Donnelley, Quad en Cimpress voeren de lijst aan. RR Donnelley en Quad noteerden beiden 9% meer omzet in 2022. In 2021 had RR Donnelley nog 33.000 mensen in dienst, nu is dat 28.000, Quad nam afscheid van 800 mensen ten opzichte van 2021, terwijl Cimpress juist met 2000 mensen groeide ten opzichte van 2021.
RR Donnelley kwam vooral in 2021 flink in het nieuws rondom een enorme overnamestrijd van dat bedrijf, wat uiteindelijk in handen kwam van Chatham Asset Management.
Belangstelling van private equity beheerders
Van de Top 25 bedrijven uit de lijst zijn er volgens Printing Impressions minstens zes in handen van private equity beheerders. Ondanks de ook in de Verenigde Staten en Canada krappe marges binnen de branche, zeggen de equity beheerders dat de kasstromen in de branche relatief consistent zijn. Volgens hen meer dan in tal van andere sectoren.
Marketing.com binnenkomer op tiende plaats

Opvallende nieuwkomer is marketing.com (uit Eureka, Missouri) die meteen op nummer 10 in de lijst zijn entree maakte. Het bedrijf heeft een omzet van 640 miljoen dollar en groeide in 2022 met maar liefst 71%. Het bedrijf heeft 1800 medewerkers in dienst en heeft 32 vestigingen, voornamelijk verkregen door overnames. Ook dat bedrijf is in handen van een private equity bedrijf, JAL Equity uit Florida.
JAL Equity is eigenaar en exploitant van bedrijven op het gebied van marketing, drukwerk, bewegwijzering, promotie en e-commerce.
Middelgrote- en kleine bedrijven
Tot en met de 54e plaats worden bij de bedrijven omzetten gerealiseerd boven de 100 miljoen, dollar, vanaf positie 55 tot en met 102 varieert de omzet tussen 50 en 100 miljoen dollar. Dus pakweg 200 bedrijven uit de Top 300 maken minder dan 50 miljoen dollar omzet. In de onderste regionen van de lijst bedraagt de omzet ongeveer 10 en 30 miljoen dollar. Dus een duidelijke vertegenwoordiging van middelgroot en klein, zoals we die verdeling ook in eigen land kennen en overigens wereldwijd kenmerkend voor de grafische branche. Veel van de middelgrote- en kleine bedrijven zijn in privébezit en ook vaak familiebedrijven.
Cashen als opvolgingsplan
Het geheel of gedeeltelijk verkopen van een belang aan private equity is in toenemende mate een manier geworden voor eigenaars van privédrukkerijen om te cashen als opvolgingsplan. Private equity-investeerders hebben bedrijven ook de middelen verschaft om noodzakelijke investeringen in kapitaalgoederen te doen die automatisering en efficiëntie stimuleren binnen de huidige omgeving van hoge arbeidskosten, en om platformgroei mogelijk te maken om verdere mogelijkheden voor fusies en overnames te zoeken. Een trend die we in eigen land ook wel tegenkomen, maar dan vooral bij de middelgrote bedrijven.
Verdeeld naar segmenten
Printing Impressions blijft de segmenten verpakkingen/labels ‘gewoon’ vergeten in de Top 5 lijstjes verdeeld naar segmenten. De schommelingen per segment zijn flink ten opzichte van 2021. Boeken groeiden, ook catalogi lieten hier en daar groei zijn, maar direct-mail nam in zijn algemeenheid af bij de Top 5 en ook ‘publication print’ leed ‘verliezen’ bij verschillende bedrijven.
Nuances door Printing Impressions

Volgens samensteller Andy Paparozzi (hoofdeconoom van PRINTING United Alliance) van de lijst zijn het vooral de commerciële drukkerijen die zichzelf ‘agressief heruitvinden’, door steeds meer producten aan te bieden in de mix van verpakkingen, grootformaat digitaal drukwerk, promotionele producten en kleding, fulfillment en creatieve- en marketing diensten.
Volgens Paparozzi schakelen direct-mail- en boeken productiebedrijven massaal over op inkjet om beter aan specifieke oplage vraagstukken te kunnen voldoen.
De harde scheidingslijnen zijn volgens Paparozzi steeds volatieler. Hij zegt daarover: “Er niet één snelweg naar succes als het gaat om de productmix, het dienstenaanbod en de marktsegmenten die een drukker bedient. De verkeersregels en snelheidslimieten blijven dus voortdurend veranderen.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.