• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Papieren verpakkingen: wordt het nu echt serieus?

MILIEU – Bij het scheiden van afval is duidelijk te merken dat menig rolcontainer voor plastic in een gemiddeld huishouden na een paar weken ‘stampend vol’ zit. Het restafval lijkt af te nemen, ook al vanwege het feit dat met plastic meer bedoeld wordt dan alleen ‘puur’ plastic. Gaat plastic afval wel afnemen?

• Leestijd ca. 4 minuten

Er zijn talloze bewegingen die zich tegen plastic verpakkingen keren. En het aantal applicaties op het gebied van papieren- en kartonnen verpakkingen stapelt zich in hoog tempo op. De verpakkingsindustrie zegt dan wel klaar te zijn voor de zogenaamde transformatieve verschuiving in het komende decennium. Gaan merken dat in hetzelfde tempo doen? Zij zijn immers de opdrachtgevers. Daarnaast wordt de consument ook kritischer in de aankoop van artikelen en kijken al dan niet bewust naar de verpakkingswijze.

Onderzoeksbureau McKinsey voorspelt dat in het jaar 2030 560 miljoen ton plastic in de wereld wordt gebruikt. Een gedeelte van dit plastic, zo’n 120 miljoen ton, is voor langdurig gebruik zoals bijvoorbeeld het plastic dat in auto’s wordt gebruikt. De overige 440 miljoen ton plastic is ‘gewoon’ verbruikersplastic. Jaarlijks worden er 1,3 biljoen glazen en plastic flessen geproduceerd.

Plastic heeft aan het einde van zijn levensduur een negatief effect op het milieu. Dan belandt het plastic in een afvalverbrandingsinstallatie die CO₂ uitstoot of gewoon in het milieu.

Grote internationale merken nemen voorzichtig het voortouw

Greenpeace maakte al in 2018 een lijst met de grootste veroorzakers van de zogenaamde ‘plastic soep’: Coca-cola, PepsiCo, Nestlé, Danone, Mondelz International, Procter & Gamble, Uniliver, Perfetti van Melle, Mars Incorporated en Colgate-Palmolive. Volgens Greenpeace slechts het topje van de ijsberg aan multinationals die bijdragen aan plastic vervuiling wereldwijd.

In de afgelopen zes jaar is er zeker het één en ander gebeurd. Merken maken hun milieubewuste(re) aanpak als het ware zelf tot een merk.

Verschuivingen naar papieren verpakkingen nu nog steeds ‘nieuws’

Het zijn vooral voedingsmiddelen- en drankenmerken die experimenteren met papier en karton. Natuurlijk zijn voor voedingswaren en dranken heel specifiek eisen van toepassingen met betrekking tot enerzijds houdbaarheid, maar ook de invloed van de kartonnen- of papieren substraten op voedsel of dranken, niet allen qua smaak maar ook voor wat betreft gezondheidsrisico’s. Dat ligt bij snoep, koek of zoutjes iet anders.

Foto: website Mars

Mars (ook op het lijstje van Greenpeace) testte in de herfst van het afgelopen jaar een papieren wikkel voor haar bekende candybar. De testen werden uitgevoerd in Groot-Brittanië en Australië. De schaalgrootte van dit project is relatief klein ten opzichte van de ‘reikwijdte’ van de lekkernij. De papieren wikkels werden getest bij de Britse retailer Tesco. De papieren verpakkingen werden eerst uitgebreid getest in de fabrieken, alvorens ze voor het publiek beschikbaar kwamen.

Amcor leverde het papier en heeft het voorzien van een ‘barrière coating’ om de chocoladereep te beschermen en de houdbaarheid te garanderen. De wikkel kan volgens Amcor volledig worden gerecycled.

Nestlé heeft een snelle flow wrap lijn ontwikkeld om Kit-Kat repen in papier te verpakken. Nestlé streeft ernaar om het gebruik van plastics tegen 2025 met 33% te verminderen. Er werd behoorlijk wat twijfel geuit over de term ‘papier’, zoals Nestlé deze toepaste voor de verpakkingen van Kit-Kat.

foto: website Absolut Vodka

Eén van de vele voorbeelden uit de drankensector komt van Absolut Vodka, die er totaal markering feestje van maakt op haar website. Global Director of Future Packaging bij Absolut, Elin Furelid noemde bij de lancering de hoge recyclingpercentages en de aantrekkelijke tactiele aard van papier als belangrijke factoren achter hun beslissing. Ze worden gemaakt van duurzaam gewonnen houtvezels. Deze eerste generatie ‘single-mould flessen’ zijn gemaakt van 57% papier met een geïntegreerde barrière van recyclebaar plastic. Dat laatste is bij veel producten nauwelijks te voorkomen.

Absolut Wodka zal ook niet massaal beschikbaar zijn, de flessen worden getest in geselecteerde winkels in Manchester.

Unilever:recyclebaarheid van plastic

Ook Unilever laat op haar website de nodige inspanningen zien, hun kijk op plastic: ‘van lineair naar circulair’. Deze onderneming zoekt de oplossing vooral in de recyclebaarheid van plastic. Ze werken daarbinnen samen met Obbotec in Rotterdam.

Pulpex (VK) levert op maat gemaakte papieren flessen die geschikt zijn voor verschillende vloeibare producten. Een voorbeeld daarvan is afkomstig van Diageo, een prominente drankenproducent, die een partnerschap is aangegaan met Pilot Lite om Pulpex op te richten. Diageo is van plan om Johnnie Walker whisky te verpakken in Pulpex flessen. Bekende merken zoals PepsiCo, Unilever en Castrol hebben ook hun krachten gebundeld met Pulpex om papieren flesoplossingen te ontwikkelen voor hun producten. Pulpex stelt naar eigen zeggen merken in staat om verpakkingsontwerpen te vernieuwen zonder afbreuk te doen aan veelzijdigheid en kwaliteit.

Voorlopig nog veel onderzoek

Over het geheel genomen laten de voorbeelden zien dat toonaangevende voedingsmiddelen- en drankenmerken papieren verpakkingen op grote schaal omarmen, al worden de resultaten nog steeds kleinschalig getest. Veel merken zeggen niet buiten – beperkte – plastic coatings te kunnen om te kunnen voldoen aan diverse eisen voor de inhoud van hun producten.

Archipelago Technology, een invloedrijke speler op het gebied van verpakkingscoating, heeft gereageerd op de groeiende vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen door een baanbrekende innovatie te introduceren.

Hun contactloze coatingmachine maakt gebruik van PowerdropTM technologie – een grootschalig inkjetprintsysteem dat viscose vloeistoffen met precisie en consistentie als druppels spuit. Powerdrop kan kleverige lijmachtige coatings stralen waar andere technologieën, zoals spray, moeite mee hebben. Belangrijk is dat elke druppel precies daar terechtkomt waar hij bedoeld is en nergens anders.

Met Powerdrop kunnen verpakkingsfabrikanten verpakkingen van hard papier coaten, waardoor ze waterdicht worden en de binnenste papierkern schoon blijft, zodat deze gerecycled kan worden. Omdat Powerdrop zeer geconcentreerde coating vloeistoffen gebruikt en vrijwel geen overspray heeft, zijn er grote besparingen in energieverbruik en overspray verwijdering, waardoor de bedrijfskosten laag zijn en de uitstoot van broeikasgassen laag.

Wet- en regelgeving

Overheden over de hele wereld voeren strengere regels in voor plastic verpakkingen, waardoor een ‘regelgevingslandschap’ ontstaat dat het gebruik van duurzame alternatieven stimuleert. Door proactief papieren verpakkingen te omarmen, kunnen merken ervoor zorgen dat ze voldoen aan de veranderende wetgeving en het risico op boetes of straffen verkleinen. Deze proactieve aanpak kan de merkreputatie verbeteren en een bewijs zijn van betrokkenheid bij sociale en milieuverantwoordelijkheid.

De verpakkingsindustrie staat aan de vooravond van een grote transformatie, waarbij papieren verpakkingen zich ontpoppen als een toonaangevend alternatief voor plastic en glas. In de komende 10 jaar belooft de revolutie op het gebied van papieren verpakkingen een aanzienlijke groei, innovatie en een duurzamere toekomst voor de sector als geheel.

Met een immens potentieel in deze markt kunnen we een snelle toestroom verwachten van verdere innovaties die gericht zijn op het voldoen aan de vraag naar duurzame papieren verpakkingsalternatieven, waarvan er hopelijk een aantal ook te zien zijn op drupa 2024.

Kopfoto: Pixabay

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Papieren boek nu echt op zijn retour? Volgens onderzoeker GfK zijn er in 2013 10% minder boeken verkocht dan in 2013. Dat vertaalt zich in 2013 in 39,3 miljoen boeken, welke de omzet met 6,6% liet dalen....
  2. Succesvolle recycling van verpakkingen Duitsland VERPAKKINGSMEDIA - De zogenaamde 'Verpakkingswet' die in Duitsland geldt, heeft geresulteerd in flinke successen op het gebied van verpakkingsrecycling. Dat zegt Kim Cheng, directeur van het Duitse Verpakkingsinstituut (DVI). Een...
  3. Verpakkingen gaan spannende toekomst tegemoet EVENEMENT - Het behoeft geen toelichting dat de 'wereld van verpakkingen' al jaren één van de belangrijkste groeisectoren is binnen de branche. Maar tegenover die groei staan de grote zorgen...
  4. Newsweek krijgt weer papieren uitgave Na meer dan een jaar avonturen in digitale vorm op de website gaat het Amerikaanse weekblad Newsweek vanaf begin volgend jaar weer verschijnen als gedrukt product. De uitgever hoopt op...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

27 februari 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: milieu Tags: papier, platic, recycling, regelgeving, verpakkingen, wetten

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.