
FINANCIEEL – Het komt niet vaak meer voor dat toeleveranciers zeggen ‘afhankelijk’ te zijn van grote internationale vakbeurzen. Toch publiceerde het Britse vakmedium Print Business vorige week bovenstaande kop in aanloop naar de volgende week startende drupa vakbeurs in Düsseldorf. Een analyse van de situatie bij Koenig & Bauer.
• Leestijd ca. 4 minuten

CEO Andreas Pleßke zegt dat ‘veel van de beurs afhangt’ terwijl het bedrijf de zogenaamde Spotlight-acties in de business implementeert. Een programma dat eind februari werd aangekondigd met als focus bedrijfsmodellen en technologieën die gericht zijn op groei en winst. Pleßke zei overigens ook dat de resultaten van boekjaar 2023 conform de eigen voorspellingen waren en dat voor 2024 stabiliteit van dat resultaat wordt verwacht. In die zin lijkt ‘Spotlight’ zeker niet op een reddingsactie, maar vooral op ‘maatregelen’ die groei moeten bevorderen. In 2023 was de omzet ruim €1,3 miljard met een EBIT van bija €30 miljoen (2,3% van de omzet in vergelijking tot 2022 met 1,9% van de omzet).
Bij Koenig & Bauer werken 5741 medewerkers
Eerste kwartaal 2024

Toch was de omzet over het eerste kwartaal van 2024 fors lager dan in 2023, met ruim €253 miljoen. De EBIT schreef het rode €-10,2 miljoen (€-3,2 miljoen in het eerste kwartaal van 2023). Dat duidt in zijn algemeenheid op een zwak(ker) eerste kwartaal ten opzichte van andere kwartalen. Drupa 2024 is dan dus zeker spannend, vallend in het tweede kwartaal.
Koenig & Bauer zegt maar liefst €10 miljoen te besteden aan alles wat met drupa te maken heeft. Koenig & Bauer verwacht dat de groei in orders zal aanhouden als gevolg van de beurs.
Koenig & Bauer exposeert tijdens drupa (link naar toegangskaarten) in hal 16, standnummer A31 met een totale oppervlakte van maar liefst 4000 vierkante meter.

Spotlight
Het Spotlight programma is gericht op vier pijlers: ‘Digitaal en webfed’, ‘Speciaaldruk’, zogenaamde ‘concernprojecten’ en optimalisatie van de holding. Over de ‘gewone’ vellendivisie maakt het bedrijf zich geen zorgen, ondanks het feit dat ook hier in het eerste kwartaal een omzetdaling werd genoteerd.
Dat er zorgen zijn over ‘digitaal en webfed’ is begrijpelijk, toch werd hier in het eerste kwartaal een 7% hogere omzet genoteerd, maar in verhouding tot de vellen divisie is de omzet fors lager met €38 miljoen versus ruim €141 miljoen binnen vellen. Het segment ‘speciaal’ zit daar tussenin met een omzet van bijna €81 miljoen (17% lager dan in 2023). In die zin is het wel begrijpelijk dat met name de vergelijking op kwartaalniveau het bedrijf op scherp zet.
De EBIT binnen ‘digitaal en webfed’ werd beïnvloed door opstart- en vervolgkosten in het tweede en derde kwartaal van 2023, vooral in verband met de introductie van de nieuwe flexo-, golfkarton- en digitale drukproducten, en bedroeg €-23,9 miljoen na twaalf maanden (vorig jaar: €-19,3 miljoen).
Digitaal steeds vaker de focus bij hybride bedrijven
Dat offset zijn einde zou naderen, is al veelvuldig met onomstotelijk bewijs verworpen. het aandeel digitaal is wereldwijd nog steeds relatief klein, maar wel sterk groeiende. Bedrijven met een hybride apparatuur samenstelling blijven offset weliswaar gebruiken, maar zien door de daling van de orderomvang steeds meer opdrachten richting digitaal. In veel gevallen is dan ook wel zichtbaar dat offset wordt vervangen door digitaal op plekken waar dat kan. Dat is bijvoorbeeld het geval waarbij twee offset straten parallel functioneren. Een vervangingsinvestering zorgt dan regelmatig voor het besluit door te gaan met één offset machine en daarnaast digitaal in te zetten.
RotaJET

Koenig & Bauer richt zich met de rotatie RotaJET op een brede markt voor zeer uiteenlopende applicaties. Maar dan wel binnen het ‘allerhoogste segment’ op grote tot zeer grote formaten (770 – 2250 mm.) op een snelheid tot maximaal 36450 vierkante meter per uur. Natuurlijk biedt het bedrijf talloze diensten en (software) producten om de RotaJET heen, waarmee Koenig & Bauer zich kan positioneren in dat segment. Toch mist het een portfolio in dit segment, waaruit productiebedrijven kunnen kiezen. De RotaJET is niet ‘zomaar weggelegd’ voor een breed publiek. En dat geldt zeker voor bedrijven waarbij het steeds duidelijker wordt dat de gemiddelde omvang per order lager. Daar wordt dus gezocht naar machines, waarbij productiewissels eenvoudig vanuit de workflow flexibel kunnen wisselen van productiemachine.
Pleßke: “De op handen zijnde megafusies in de golfkartonmarkt hebben een impact gehad op de vraag naar apparatuur.”
Kostenstijgingen compenseren

CFO Stephan Kimmich: “In het hele bedrijf zullen acties worden ondernomen om de kostenstijging te compenseren via inflatiegedreven loonsverhogingen en materiaalkosten via aanpassingen aan de administratieve structuren.”
Pleßke vat de aanpak van Spotlight samen: “Tegen de achtergrond van de vele geo-economische onzekerheden bevinden we ons in een uitdagende omgeving. In het kader van het focusprogramma werkt Koenig & Bauer aan maatregelen om de omzet op winstgevende gebieden te verhogen en aan ‘herstructureringsinspanningen’ op gebieden die momenteel niet winstgevend zijn.”
Conclusies
‘De adem inhouden’ is wellicht iets te zwaar uitgedrukt door de redactie van Print Business, maar dat er zorgen zijn over de continuïteit op de iets langere termijn, is logisch. Toch is het niet zo dat de concurrentie ‘digitaal’ wel al volledig op orde heeft. Heidelberg verkoopt voornamelijk een deel van de Ricoh portfolio en daarnaast de digitale Gallus systemen voor met name labels en deel verpakkingen. En ook bij Komori is ‘digitaal’ een relatief klein onderdeel van de gehele portfolio.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.