• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

In hoeverre AI tools indruisen tegen auteursrechten

MULTIMEDIA – Terwijl ChatGPT wereldwijd ongevraagd teksten van uiteenlopend niveau verzamelt en componeert tot een nieuw origineel als antwoord op een vraag, maken fotografen zich enorme zorgen als bij beelden van hen AI wordt toegepast om ‘iets nieuws’ te creëren. Is dat verschil terecht?

• Leestijd ca. 3 minuten

Beelden en teksten vormen de basis van content in print. Online komen daar audio en video bij. AI maakt gebruik van deze vier media basis componenten om antwoorden te geven op vragen die worden gesteld. Fotografen beschermen hun werken tot en met juridische procedures, die door sommige fotografen zelfs worden gezien als businessmodel bij niet betaalde licentiekosten. Veelal worden die kosten betaald, ondanks het feit dat de ‘geleden schade’ vaak niet objectief te bepalen is.

Hebben fotografen een grotere rol in het beschermen van hun originelen in vergelijking tot auteurs?

Vervagen van de waarheid

Artikel interview fotograaf Eddy van Wessel

Deze week verscheen een artikel in de landelijke media (bij Mediahuis) dat fotografen geschokt zijn over het ‘vervagen van de waarheid’ door de komst van AI. Eddy van Wessel, een aantal jaren de winnaar van de ‘Zilveren Camera’, spreekt in het artikel zelfs van het stelen van zijn werk en is om die reden afgestapt van digitale fotografie. Hij erkent natuurlijk dat AI niet de eerste methode is om beelden te bewerken. Het werkterrein van Van Wessel is oorlogsfotografie, een waarheidsgevoelig onderwerp.

Vanuit het artikel: “Beeld is geen waarheid meer, het is entertainment.”

Tekstschrijvers staan niet massaal op

Fotografen beschermen hun auteursrecht veel beter dan tekstschrijvers. ChatGPT kan ongehinderd met vrijwel alle teksten op het web aan de slag om ‘iets nieuws’ te laten genereren. Het is aan de vraagsteller of het ‘gebodene’ al dan niet een waarheid is, die dan wederom gepubliceerd wordt en dan ook weer door ChatGPT (en andere generatieve tools) kan worden gebruikt. Niemand die zorg zorgen maakt.

Een AI gegenereerd beeld (op basis van een ingegeven tekst)

Persbureaus jagen op het illegaal gebruik van beelden van fotografen, maar nooit op teksten van auteurs. Is dat terecht? Is het manipuleren van een beeld makkelijker te bewijzen dan het manipuleren van een gestolen tekst? Kennelijk is dat het geval, want het is vaak onderdeel van het verdienmodel geworden; het najagen van beelden die op het web door derden worden gebruikt zonder toestemming of betaling van de licentierechten.

Het is en blijft een voortdurend touwtrekken in hoeverre een beeld een nieuw origineel is na manipulatie. Dat touwtrekken zal met de talloze AI tools resulteren in nog meer jurisprudentie.

Plagiaat in tekst komt natuurlijk ook voor en ook daarbij zijn de gevolgen groot, zeker voor hoogstaande stukken van een literair of wetenschappelijk niveau. In de journalistiek is het niet ongebruikelijk om stukken te citeren, natuurlijk wel compleet met een juiste bronvermelding. Als het ‘nieuwe stuk’ dan voldoende aanvullende duiding of achtergronden verstrekt, is er niets aan de hand.

Citeren mag, maar er zijn wel voorwaarden

Je mag citeren wanneer je aan de volgende vijf criteria voldoet:

  • Het werk waaruit je wil citeren is al rechtmatig openbaar gemaakt.
  • Je gebruikt het citaat voor een rechtmatig doel: aankondiging, beoordeling, polemiek, wetenschappelijke verhandeling of vergelijkbaar (serieus) doel.
  • Het citaat en de omvang ervan, moeten nodig zijn om het doel te bereiken.
  • Persoonlijkheidsrechten moeten in acht worden genomen.
  • Waar redelijkerwijs mogelijk moeten naam van de maker en bron duidelijk worden vermeld.

Lees het artikel van Charlotte’s Law op haar webiste.

Bewerkte beelden worden doorgaans toch nog achterhaald doordat meta-data in het bestand zit ‘ingebakken’ en dan kan de fotograaf licentie kosten opeisen. Gespecialiseerde bureaus doen die claims maar al te graag, veelal pas na jaren, omdat zij dan de licentiekosten per jaar denken te kunnen doorberekenen. Vaak onder dreiging van juridische stappen bij weigering van betaling.

Opt-out

AI opt-out actie van Federatiebeeldrechten

Zoek je naar de opt-out mogelijkheden voor het gebruik van beelden voor AI toepassingen of het gebruik op social media kanalen, dan zijn er een aantal mogelijkheden. Zoek je hetzelfde voor tekst, dan is er (nagenoeg) niets te vinden. Toch zegt Van Wessel in het artikel dat het onmogelijk zal zijn elke foto op authenticiteit te controleren: “AI kan in seconden iets genereren, die slag verlies je toch.” Hij pleit er dan ook voor de ontwikkelaars van gereedschappen te betrekken bij de verantwoordelijkheden die bij ‘de waarheid’ horen. “Als je die organisaties verantwoordelijk kunt maken, zullen zij in actie komen om te zorgen dat er geen schade voortvloeit uit wat zij maken of publiceren.”

Workflow beeldgebruik volgens Charlotte’s Law

Voortbordurend op meta-data zouden extra velden kunnen worden toegevoegd. Van Wessel pleit dan ook voor een zogenaamd ‘integriteitslabel’ voor foto’s. Dat zou het makkelijker moeten maken om gemanipuleerde beelden op te sporen. Of alles daarmee juridisch dichtgetimmerd kan worden, is nog maar zeer de vraag. Maar hoe dan ook, het blijft opletten. Met alle AI tools binnen handbereik – dus ook met Adobe Photoshop – is een foutje snel gemaakt.

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Zoektocht naar AI tools die passen binnen je bedrijf PRODUCTIE INNOVATIE - De printmedia branche is gewend met een handjevol aan applicaties te werken. Sinds de DTP revolutie midden jaren tachtig is daar in feite niet veel aan veranderd....
  2. AI tools voor ‘media creatie’ volop in ontwikkeling PRODUCTIE INNOVATIE - Laatst vroeg iemand aan de redactie of wij op de hoogte waren omtrent gereedschappen die via kunstmatige intelligentie eenvoudige templates zou kunnen maken voor eenvoudige online- en/of...
  3. AI in tekst en beeld: niemand echt in rep en roer OPINIE - Het is waar dat hoewel AI aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt in deze gebieden, het gebruik ervan niet altijd heeft geleid tot de verwachte opschudding. Er zijn verschillende redenen...
  4. Kunstmatige intelligentie: de beeldverwerking TRAININGEN - ChatGPT was vorige week een jaar oud. De werking ervan werd verduidelijkt door Ekaterina Shutova tijdens een lezing van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De redactie maakte...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

7 augustus 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: multimedia Tags: AI, beeldgebruik, Charlotte's Law, Dall-E2, jurisprudentie, OpenAI, plagiaat

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Joh. Enschedé kiest voor Ricoh Pro C7500

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.