
FINANCIEEL – De echte cijfers van Apple, Cimpress en Xerox deden er gisteren al bijna niet meer toe. Het sentiment wereldwijd op alle beurzen had de overhand. Het woord ‘crisis’ werd genoemd en iedereen schiet in de stress-modus. De nuances van drie totaal verschillende spelers in het Amerikaanse krachtenveld.
• Leestijd ca. 3 minuten

Apple sloot het derde kwartaal af op 29 juni en publiceerde haar cijfers op 1 augustus. De omzet in dat kwartaal bedroeg 85,8 miljard dollar, 5% meer dan een jaar geleden. Tim Cook sprak vooral over de gewelidge ontvangst van Apple Intelligence, maar die ontwikkeling kon natuurlijk nog geen bijdrage leveren aan het resultaat. De diensten rondom AI zullen pas eind in het komend najaar zichtbaar worden in nieuwe versies van de besturingssystemen voor iPhone, iPad en de Mac. Apple ziet overigens wel dat diensten een steeds belangrijker onderdeel gaan worden van de omzet en met name de toegevoegde waarde. De omzet in diensten bedroeg 24,2 miljard dollar en dat is meer dan 28% van de totale omzet. De totale verkoopkosten bedroegen 46,1 miljard dollar, de bruto toegevoegde waarde kwam hierdoor uit op 39,7 miljard dollar, ruim 46,% van de omzet.
Diensten zullen in het aandeel van de omzet alleen maar toenemen
Binnen de omzet werd voor 39,3 miljard dollar aan iPhones verkocht (45,8%). De overige producten Mac, iPad en accessires waren goed voor resp. ruim 7, bijna 7,2 en ruim 8 miljard dollar. Meer details zijn te vinden in de publicatie (PDF) van het laatste kwartaal en de halfjaar cijfers.
93 jarige Warren Buffet zorgde voor extra ‘dynamiek’ op koers Apple
Buffet verkocht de helft van zijn belang in aandelen Apple. Dat leverde hem 277 miljard dollar op, de koers zakte 10%. In het eerste kwartaal had Buffet zijn belang ook al verkleind. Volgens kenners heeft de hoogbejaarde Buffet twijfels over de vooruitzichten van Apple, mede ingegeven door felle concurrentie van Chinese smartphone merken. De omzet van Apple in China daalde in het afgelopen kwartaal tot 14,72 miljard dollar, komende vanaf 15,75 miljard dollar vorig jaar. Over de afgelopen 9 maanden daalde de omzet in China van 57,5 miljard dollar tot 51,9 miljard dollar.
Cimpress groeide qua omzet in fiscale jaar 2024 met 7%

Alle merken onder Cimpress lieten groei zien in 2024. Vistaprint staat met ruim 1,74 miljard dollar op de eerste plaats, komend vanaf 1,61 miljard dollar vorig jaar. Ook PrintBrothers, The Print Group, National Pen en nog een paar bedrijven vallend onder ‘All Other Businesses’, groeiden qua omzet. De bruto marge bedroeg ruim 14% (469 miljoen dollar). De cijfers van Drukwerkdeal werden niet apart benoemd.
Advertentiekosten opvallend
Binnen de kostenposten van Cimpress is de post ‘Advertising’ opvallend. Jaarlijks wordt ongeveer 16% van de omzet uitgegeven aan adverteren. De bekende Vlaamse analist Eddy Hagen zegt dat er maar weinig online concurrenten zijn die zulke diepe zakken hebben om dat percentage te kunnen behalen.
Op de beurs had ook Cimpress last van het sentiment. Het aandeel zakte tot 81 dollar, maar herstelde licht en sloot op 83 dollar. Begin deze maand stond het aandeel nog op ruim 100 dollar.
Omzet Xerox daalde met 10%, halfjaar cijfers in het rood
De omzet in het tweede kwartaal van Xerox bedroeg bijna 1,58 miljard dollar, komend van af ruim 1,75 miljard dollar in 2023. Toch noteerde het bedrijf een winst (voor belastingen) van een kleine 25 miljoen dollar, tegenover een verlies van 89 miljoen dollar in 2023. Toch is het verlies na zes maanden nog altijd 125 miljoen dollar.

Zoomen we in op de cijfers binnen het segment ‘Equipment Sales’ dan wordt duidelijk dat Xerox nog nauwelijks een rol speelt in het high-end segment. Met een omzet van 60 miljoen dollar (komend vanaf 82 miljoen), is dat deel aanzienlijk minder dan de omzet in het mid-range segment, waar het aanbod nog flink groter is.
CEO Steve Bandrowczak blijft onverminderd positief over de strategie die Xerox nu bewandelt. Hij zei bij de presentatie van de cijfers: “De resultaten van Q2 geven ons het vertrouwen dat Xerox’ nieuwe bedrijfsmodel, dat meer gestroomlijnd is en nauw aansluit bij de economische kopers van onze producten en diensten, de operationele verbeteringen mogelijk maakt die nodig zijn om een extra $300 miljoen aan aangepast bedrijfsresultaat te realiseren boven het niveau van 2023 en een terugkeer naar een dubbelcijferige marge op het aangepast bedrijfsresultaat in 2026.”
Kopbeeld: Pixabay
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.