
OPINIE – Na de bewuste afwezigheid tijdens drupa dit jaar in Düsseldorf, blijkt dat Xerox wel zal exposeren op de veel kleinere PRINTING United Expo in Las Vegas. De beurs duurt slechts drie dagen vanaf morgen. Xerox staat op stand C2614. Wat toont Xerox op deze beurs?
• Leestijd ca. 3 minuten
Afgelopen week publiceerde het bedrijf en persbericht omtrent de deelname aan de beurs. In dat bericht stond een opvallende aankondiging. Xerox zou naast de al veel langer bestaande Xerox Iridesse productiepers en de Xerox Versant 280 productiepers, ook ‘de nieuwste productiepers die de nalatenschap van toonaangevende productiedruktechnologie onderstreept‘, gaan tonen. In de reeks recente persberichten zijn er geen aankondigingen gedaan over een mogelijke nieuw high-end printsyteem in inkjet of toner.

De kop van het persbericht luidt: ‘Xerox toont de nieuwste end-to-end innovaties op PRINTING United Expo’. Maar niets duidt op ‘nieuw’, de Xerox Iridesse werd in 2008 aangekondigd en heeft sindsdien de nodige upgrades ondergaan. Ook de Xerox Versant 280 is al geruime tijd op de markt en heeft in 2020 en 2023 een upgrade gekregen.
Persbericht toont vastberadendheid in high-end markt

“Bij Xerox is onze voortdurende toewijding aan de productieprintindustrie de drijfveer om voortdurend te investeren in innovatieve oplossingen die onze klanten in staat stellen werk van superieure kwaliteit te leveren met verbeterde efficiëntie en kostenbesparingen”, zegt Terry Antinora, hoofd product en engineering bij Xerox. “Als vertrouwde partner begrijpen we de unieke uitdagingen waarmee printserviceproviders worden geconfronteerd bij het navigeren door de digitale transformatie van de industrie. We blijven toegewijd aan het leveren van de technologie die nodig is om printactiviteiten toekomstbestendig te maken en het voortdurende succes van onze klanten te garanderen.”
Antinora: “Tijdens PRINTING United zal Xerox interactieve demonstraties en conversatiestations organiseren die gericht zijn op haar best-in-class oplossingen.”
Opvallend
In het persbericht verschijnt de naam FUJIFILM Business Innovation als één van de industriële partners van Xerox. Dat de twee oorspronkelijk een hechte samenwerking omarmden (vooral binnen het oude FujiXerox) behoeft geen toelichting. Het nieuwe FUJIFILM Business Innovation vond al snel ‘haar eigen weg’ met inmiddels een indrukwekkende portfolio met een flinke reeks nieuwe producten onder eigen label. Wat de zinsnede ‘aanbieders van printservices toegang krijgen tot de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van print engine technologie’ (dus in samenwerking met FUJIFILM Business Innovation) inhoudelijk betekent, wordt in het persbericht niet vermeld. Beide CEO’s spraken loevende woorden over de samenwerking.

Steve Bandrowczak, chief executive officer bij Xerox zegt daarover: “Xerox levert toonaangevende printtechnologie, software met toegevoegde waarde en diensten in een compleet ecosysteem voor onze klanten, inclusief eigen mogelijkheden van Xerox, leveranciers van derden en partners.”
“Onze duurzame samenwerking met FUJIFILM Business Innovation zorgt voor wederzijds succes en vooruitgang in de sector. Wanneer we het end-to-end ecosysteem van Xerox toepassen op de hardware van FUJIFILM, winnen onze klanten en de productieprintindustrie.”

“Al meer dan 60 jaar voorziet FUJIFILM’s strategische partnerschap met Xerox de productieprintindustrie van best-in-class hardware om waarde op lange termijn te creëren voor zowel klanten als partners”, zegt Naoki Hama, President en CEO, FUJIFILM Business Innovation.
“Onze voortdurende sterke zakelijke relatie met Xerox zorgt ervoor dat we nog vele jaren zullen blijven innoveren en geavanceerde producten zullen blijven leveren.”
Niets wijst erop dat Xerox nieuwe producten van de FUJIFILM Business Innovation onder eigen label op PRINTING United Expo zal gaan aanbieden.
Situaties wereldwijd verschillend
Natuurlijk zijn bij dergelijke wereldomvattende ondernemingen afspraken per regio te maken, die dan onderling nogal kunnen verschillen. Maar niets duidt erop dat er ‘iets nieuws’ is ontstaan tussen Xerox en Fujifilm.
Ook op het gebied van workflow systemen lijkt het er niet op dat Xerox met echte noviteiten op de beurs zal verschijnen, updates uitgezonderd. Het portfolio omvat Xerox FreeFlow Vision, Xerox FreeFlow Vision Connect en Xerox FreeFlow Core. En op het beid van omnichannel klantcommunicatiebeheer blijft de XMPie technologie centraal staan. Daarin wordt wel melding gemaakt van de zogenaamde Intelligente assistent-functies: Voorspellende AI voor production print en multifunctioneel printen. Voorbij CMYK: tools en hulpmiddelen voor bedrijfsontwikkeling beschikbaar via het Genesis initiatief, waaronder een nieuwe, gratis cursus ontwikkeld in samenwerking met Takitful (aankondiging nieuw strategische partnerovereenkomst).
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.