• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

NEOS high-end modulaire inkjet integrator uit Italië

PRODUCTIE INNOVATIE – Wereldwijd zijn er talrijke bedrijven die op basis van bestaande inkjet technieken nieuwe oplossingen bouwen voor specifieke doeleinden. Een markt die doorgaans buiten ons aandachtsveld omgaat, omdat de systemen die zij bouwen vaak ook buiten de traditionele printmedia keten worden toegepast. Deel 3.

• Leestijd ca. 3 minuten

In deel 3 aandacht voor het Italiaanse bedrijf NEOS. Het bedrijf is gevestigd ten noordoosten van de stad Bologna. Ze bedienen een aantal segmenten binnen met name verpakkingen, maar ook label, decoratieve printing, outdoor en – wellicht een beetje afwijkend – het on-demand printen van boeken. Het bedrijf is opgericht door Vincenzo Palumbo. Hij bracht met name ervaringen mee vanuit een ‘keramische drukkerij’, zijn collega Andrea Malagoli werkte in het segment verpakkingen. Samen hebben zijn vanaf 2016 ‘eigen machines ontwikkeld die als basis de eigenschap hadden om met alle gangbare inkjet printkoppen te kunnen functioneren op uiteenlopende substraten.

NEOS heeft inmiddels een kleine 50 medewerkers in dienst, behaalde in 2021 6 miljoen euro omzet. In 2023 behaalde het bedrijf een omzet van 15 miljoen euro en voor 2024 staat meer dan 20 miljoen euro gepland.

NEOS portfolio, zie kopbeeld voor de
NEOS Fighter

Naast analist Ralf Schlozer die het bedrijf eind 2021 ‘ontdekte‘ was het ook Bernd Zipper die nieuwsgierig was naar de ontwikkelingen van het Italiaanse bedrijf. Hij wilde weten of er in NEOS een ‘verborgen kampioen’ aan het opgroeien was naast de bekende namen als HP, Koenig & Bauer, Durst en Gallus.

Het portfolio lijstje is op het eerste gezicht al indrukwekkend met maar liefst 8 producten, met variaties in ‘vlek’ en ‘rol’ voor harde- en flexibele substraten. Er worden inkten op waterbasis of UV-uithardende inkten gebruikt, afhankelijk van de eisen van de klant.

NEOS zegt in 2022 vooral succesvol te zijn geweest bij een grote Duitse klant op het gebied van de interieur- en meubelbouwsector

Frank de Jonge

Onze mediapartner INKISH.tv sprak vorig jaar met Frank de Jonge, commercieel directeur bij NEOS. Onderstaande opname laat zien op welke wijze NEOS dedicated oplossingen heeft ontwikkeld voor klantspecifieke applicaties. Door de modulaire benadering zijn zij in staat hun oplossingen toch relatief snel als maatwerk te implementeren. Ook binnen hybride omgevingen.

R&D, productie, demo’s en trainingen vinden plaats bij NEOS zelf. Afgelopen september werd een nieuwe trainingen- en demoruimte in gebruik genomen.

Aantal installaties nog beperkt

Tot nu toe heeft NEOS ongeveer 20 systemen geïnstalleerd. De prijzen variëren van ongeveer €500k tot €10 miljoen, hoewel installaties ook buiten dat bereik geprijsd kunnen zijn, afhankelijk van de vereisten. Randbandprinters in de decorindustrie voeren de lijst van installaties aan. Het aantal installaties betekent samen met de forse prijsstelling dat NEOS zich duidelijk aan de bovenkant van de markt beweegt.

In hoofdzaak werden de tot nu toe verkochte systemen buiten de printmedia branche verkocht. Uitzondering is het boekensegment, waarmee NEOS zich dus ook begeeft binnen de voor ons gebruikelijke toepassingen.

Vooralsnog geen concrete plannen voor vestigingen elders

De systemen worden meestal rechtstreeks door NEOS verkocht, hoewel in sommige landen ook dealers worden ingezet. De meeste service wordt dan ook rechtstreeks door NEOS uitgevoerd, hoewel in bepaalde regio’s lokale servicepartners worden gebruikt.

Inkjetkoppen van diverse toeleveranciers

Verschillende inkjetkoppen van verschillende fabrikanten worden ondersteund. De meeste huidige installaties gebruiken Ricoh, Konica Minolta of Xaar inkjetkoppen, terwijl Epson en Fujifilm ook worden ondersteund. Koppen van andere fabrikanten worden momenteel geëvalueerd.

NEOS kan ook in een inline oplossing inkjet koppen van verschillende toeleveranciers combineren

Elektronica en workflow zijn naar eigen zeggen kerncompetenties bij NEOS. Het bedrijf kan de aandrijfelektronica en golfvormen programmeren voor de gebruikte inkjetkoppen. Tot de softwaremogelijkheden behoort het aanbieden van een eigen RIP, hoewel RIP-oplossingen van derden ook geïntegreerd kunnen worden. Interessant is dat het bedrijf ook een intern ontwikkeld camerasysteem aanbiedt voor inspectie en aanpassing van de spuitmondjes of ‘scheefstandcorrectie’ voor grootformaat vellenprinters.

De NEOS oplossingen ondersteunen waterhoudende en UV-inkten, die worden aangepast aan de business case van elke toepassing. NEOS heeft een meerderheidsbelang in een Italiaanse inktproducent en kan niet alleen inkjetinkten ontwerpen maar ook produceren. Daarom kan het bedrijf naast inkten van derden ook zijn eigen inkten aanbieden – na deze getest en gekwalificeerd te hebben en de drivers dienovereenkomstig te hebben aangepast.

Wat onderscheidt NEOS?

Ralf Schlozer in zijn artikel: “Het bedrijf is opgericht door een aantal deskundige inkjettechnologen om uitsluitend als inkjetintegrator te werken. Er zijn geen oude technologieën en klanten die bediend moeten worden en het bedrijf richt zich uitsluitend op geavanceerde inkjetoplossingen op maat. Het ontwikkelen van innovatieve en op maat gemaakte oplossingen wordt mogelijk gemaakt door sterke teams van ingenieurs en toepassingsspecialisten om toepassingsspecifieke oplossingen te ontwikkelen.”

NEOS vindt dus heel duidelijk een balans tussen voorgeconfigureerde printermodules en het creëren van flexibele, op maat gemaakte oplossingen op basis van deze modules. De voorgeconfigureerde onderdelen verminderen de ontwikkelingstijd, maar de kosten zijn dus vrij hoog en hebben dus een vrij specifieke high-end doelgroep.

Inspiratiebron: InkjetInsight, artikelenreeks Ralf Schlozer

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Wat doet inkjet integrator Industrial Inkjet Limited? PRODUCTIE INNOVATIE - Wereldwijd zijn er talrijke bedrijven die op basis van bestaande inkjet technieken nieuwe oplossingen bouwen voor specifieke doeleinden. Een markt die doorgaans buiten ons aandachtsveld omgaat, omdat...
  2. Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’ PRODUCTIE INNOVATIE - Ingegeven door de serie high-end printerfabrikanten, ontstond het idee om onderzoek te doen naar de wijze waarop ontwikkelaars van inkjet technologie met elkaar samenwerken on kansen in...
  3. Hoe universeel inzetbaar is B2 vellen inkjet? PRODUCTIE INNOVATIE - De beschikbaarheid van B2 vellen-machines in inkjet is niet bijzonder groot. De Fujifilm JetPress 750S, de Komori IS29 en de Konica Minolta KM1-e bepalen in hoofdzaak het...
  4. Inkjet voor golfkarton toepassingen: genoeg keuze PRODUCTIE INNOVATIE - Dat het high-end inkjet speelveld veel te bieden heeft voor commercial print toepassingen vanuit de grote bekende merken is inmiddels wel bekend. In toepassingen voor golfkarton breidt...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

23 oktober 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: bernd zipper, boeken, high-end, inkish.tv, inkjet koppen, Italië, labels, NEOS, Ralf Schlozer, verpakkingen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Joh. Enschedé kiest voor Ricoh Pro C7500

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.