
BUITENLAND – Afgelopen week publiceerde printmedianieuws de eerste ‘alpha’ versie van de nieuwe barometer binnen de branche in eigen land (*). Het Amerikaanse onderzoekbureau NAPCO Research voerde onlangs een onderzoek uit naar de stand van zaken in de Amerikaans grafische branche. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Deel 2.
• Leestijd ca. 3 minuten
• De onderzoeksresultaten werden 10 september jl. gepresenteerd, printmedianieuws maakte een samenvatting en vergeleek de resultaten met de situatie in eigen land. Vandaag deel 2.
In deel 1 kwamen werden de onderzoekspunten convergentie/hervorming, kunstmatige intelligentie, klantverwachtingen, arbeidsuitdagingen en automatisering onder de ‘loep’ genomen. Vandaag aandacht voor transformatie naar digitaal, e-commerce, duurzaamheid en fusies/overnames in het resterende tweede deel van het onderzoek door Napco Research in de Verenigde Staten.
De transformatie van analoog naar digitaal
Het is eigenlijk wonderlijk hoeveel ‘analoog’ er nog bestaat in de printmedia branche, terwijl de term digitalisering al zijn intrede deed met de komst van high-end productie systemen voor tekst en beeld eind jaren tachtig, met in 1985 de intrede van Apple met de Macintosh, die een disruptieve uitwerking had op de toen zeer kostbare high-end werkplekken. Anno 2024 praten we nog steeds over de conversie van analoog naar digitaal, maar deze conversie richt zich vooral op conventionele druktechnieken naar digitale printprocessen.

Bovenstaande resultaten doen wat vreemd aan. Links lijkt het er al op alsof digitaal de grote overhand zou hebben ten opzichte van conventionele technieken. Vele studies wijzen juist uit dat digitaal nog een flinke weg te gaan heeft in termen van het ‘overnemen’ van analoog geproduceerd drukwerk. Rechts staat op nummer één kwaliteit voor het kunnen maken van de juiste keuze voor een druk- of print oplossing. Ook dit mag als merkwaardig worden bestempeld, omdat de uiteindelijk druk- en/of printkwaliteit zich al vele jaren zodanig heeft ontwikkeld dat op kwalitatief niveau de verschillen (over het algemeen) verwaarloosbaar zijn geworden. Met name inkjet heeft in de afgelopen vijf jaar een enorme kwalitatieve ontwikkeling doorgemaakt.

In de segmenten wide format en commercial verwachtten de deelnemers een flinke toename voor ‘digitaal’ richting 2026. Bij ‘decoratief’ lijkt analoog nog net de overhand te behouden. Merkwaardig is dat verpakkingen en labels niet apart onder de loep zijn genomen. Juist binnen die segmenten zijn de ontwikkelingen interessant. ‘Decoratief’ (met name DTG en DTF) kreeg om onduidelijke redenen extra veel aandacht binnen dit aandachtspunt, terwijl de onderbouwingen voor commercial en dus ook verpakkingen/labels achterwege bleven.
E-commerce, meer dan alleen een webshop module

De trends rondom e-commerce oplossingen zijn al jaren voel- en zichtbaar binnen de branche en voor haar opdrachtgevers. Het lijst aan de rechterzijde is zeker niet zomaar weggelegd voor elk bedrijf. Een WordPress oplossingen met een Woocommerce webshop plug-in heeft aan de buitenkant misschien wel een e-commerce uitstraling, maar zal zeker niet voldoen aan de verwachtingen die door de grotere online spelers via dedicated web applicaties wel worden aangeboden. Al zou ‘ease of use’ wel al gerealiseerd kunnen worden met een low-end oplossing. Voorwaarde is dan wel dat het aantal variabelen beperkt is. Een dedicated printopdracht is nu eenmaal niet te vergelijken met het kiezen van slecht de maat voor een paar schoenen of een kledingstuk.
Geavanceerde web applicaties voor online print is meer dan een webshop plug-in binnen WordPress of Shopify

Napco onderzocht eveneens welk percentage ‘customized e-commerce oplossingen’ aanbiedt. Binnen ‘commercial’ bleek dat percentage op 43% te zitten, bij ‘sign & display’ net 2% lager. De argumenten zijn allemaal voor de hand liggend.
Duurzaamheid is een blijvertje
Het belang van duurzaamheid in al zijn hoedanigheden speelt ook in de Verenigde Staten een rol bij zowel inkopers als aanbieders. Vraag en aanbod van duurzaamheid gaan hand in hand, veelal ingegeven door regels vanuit landelijke overheden maar ook internationale wetgeving en overeenkomsten. Uitdaging is en blijft de ‘papierwinkel’ rondom deze processen om alles op juiste wijze te verantwoorden. Daardoor kunnen lang niet alle doelstellingen tijdig worden gerealiseerd en wordt wetgeving vaak ook uitgesteld. ‘Greenwashing’ werd niet genoemd op het risico van uitstel, welke misbruikt zou kunnen worden om vermeend concurrentievoordeel te behalen.

Tot slot ‘fusies en overnames’ om te kunnen groeien of om te overleven
Het laatste aandachtspunt binnen de 9 onderzoeksgebieden van Napco Research is ‘fusies en overnames’. 173 bedrijven reageerden op de vraag of er plannen waren/zijn. De resultaten.

Buiten deze cijfers werden er in dit onderzoek geen nuances aangebracht op basis van de genoemde cijfers. Het onderzoek werd afgesloten met wat ‘final thoughts’:
- Convergentie verandert de branche
- AI adoptie is begonnen vanuit een ‘early stage’ stadium
- Alleen bedrijven met een pro-actieve innovatie zullen overleven
- Investeren in operationele processen mensen en nieuwe segmenten noodzakelijk
- Alles gericht op toename in productiviteit en winstgevendheid
(*) De nieuwe barometer van A&O fonds grafimediabranche zal in ons land per kwartaal steeds een aantal wisselende aspecten belichten die van oorsprong werden gepubliceerd in ‘Grafimedia in Cijfers’ en de ‘Economische Ontwikkeling’.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.