• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Amerikaans onderzoek naar 9 trends in de branche – 2

BUITENLAND – Afgelopen week publiceerde printmedianieuws de eerste ‘alpha’ versie van de nieuwe barometer binnen de branche in eigen land (*). Het Amerikaanse onderzoekbureau NAPCO Research voerde onlangs een onderzoek uit naar de stand van zaken in de Amerikaans grafische branche. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Deel 2.

• Leestijd ca. 3 minuten
• De onderzoeksresultaten werden 10 september jl. gepresenteerd, printmedianieuws maakte een samenvatting en vergeleek de resultaten met de situatie in eigen land. Vandaag deel 2.

In deel 1 kwamen werden de onderzoekspunten convergentie/hervorming, kunstmatige intelligentie, klantverwachtingen, arbeidsuitdagingen en automatisering onder de ‘loep’ genomen. Vandaag aandacht voor transformatie naar digitaal, e-commerce, duurzaamheid en fusies/overnames in het resterende tweede deel van het onderzoek door Napco Research in de Verenigde Staten.

De transformatie van analoog naar digitaal

Het is eigenlijk wonderlijk hoeveel ‘analoog’ er nog bestaat in de printmedia branche, terwijl de term digitalisering al zijn intrede deed met de komst van high-end productie systemen voor tekst en beeld eind jaren tachtig, met in 1985 de intrede van Apple met de Macintosh, die een disruptieve uitwerking had op de toen zeer kostbare high-end werkplekken. Anno 2024 praten we nog steeds over de conversie van analoog naar digitaal, maar deze conversie richt zich vooral op conventionele druktechnieken naar digitale printprocessen.

Keuzes voor productiemethoden en de daaraan gekoppelde criteria

Bovenstaande resultaten doen wat vreemd aan. Links lijkt het er al op alsof digitaal de grote overhand zou hebben ten opzichte van conventionele technieken. Vele studies wijzen juist uit dat digitaal nog een flinke weg te gaan heeft in termen van het ‘overnemen’ van analoog geproduceerd drukwerk. Rechts staat op nummer één kwaliteit voor het kunnen maken van de juiste keuze voor een druk- of print oplossing. Ook dit mag als merkwaardig worden bestempeld, omdat de uiteindelijk druk- en/of printkwaliteit zich al vele jaren zodanig heeft ontwikkeld dat op kwalitatief niveau de verschillen (over het algemeen) verwaarloosbaar zijn geworden. Met name inkjet heeft in de afgelopen vijf jaar een enorme kwalitatieve ontwikkeling doorgemaakt.

2022 – 2024 -2026

In de segmenten wide format en commercial verwachtten de deelnemers een flinke toename voor ‘digitaal’ richting 2026. Bij ‘decoratief’ lijkt analoog nog net de overhand te behouden. Merkwaardig is dat verpakkingen en labels niet apart onder de loep zijn genomen. Juist binnen die segmenten zijn de ontwikkelingen interessant. ‘Decoratief’ (met name DTG en DTF) kreeg om onduidelijke redenen extra veel aandacht binnen dit aandachtspunt, terwijl de onderbouwingen voor commercial en dus ook verpakkingen/labels achterwege bleven.

E-commerce, meer dan alleen een webshop module

Meerderheid opdrachtgevers wil communicatie via e-commerce platform

De trends rondom e-commerce oplossingen zijn al jaren voel- en zichtbaar binnen de branche en voor haar opdrachtgevers. Het lijst aan de rechterzijde is zeker niet zomaar weggelegd voor elk bedrijf. Een WordPress oplossingen met een Woocommerce webshop plug-in heeft aan de buitenkant misschien wel een e-commerce uitstraling, maar zal zeker niet voldoen aan de verwachtingen die door de grotere online spelers via dedicated web applicaties wel worden aangeboden. Al zou ‘ease of use’ wel al gerealiseerd kunnen worden met een low-end oplossing. Voorwaarde is dan wel dat het aantal variabelen beperkt is. Een dedicated printopdracht is nu eenmaal niet te vergelijken met het kiezen van slecht de maat voor een paar schoenen of een kledingstuk.

Geavanceerde web applicaties voor online print is meer dan een webshop plug-in binnen WordPress of Shopify

Napco onderzocht eveneens welk percentage ‘customized e-commerce oplossingen’ aanbiedt. Binnen ‘commercial’ bleek dat percentage op 43% te zitten, bij ‘sign & display’ net 2% lager. De argumenten zijn allemaal voor de hand liggend.

Duurzaamheid is een blijvertje

Het belang van duurzaamheid in al zijn hoedanigheden speelt ook in de Verenigde Staten een rol bij zowel inkopers als aanbieders. Vraag en aanbod van duurzaamheid gaan hand in hand, veelal ingegeven door regels vanuit landelijke overheden maar ook internationale wetgeving en overeenkomsten. Uitdaging is en blijft de ‘papierwinkel’ rondom deze processen om alles op juiste wijze te verantwoorden. Daardoor kunnen lang niet alle doelstellingen tijdig worden gerealiseerd en wordt wetgeving vaak ook uitgesteld. ‘Greenwashing’ werd niet genoemd op het risico van uitstel, welke misbruikt zou kunnen worden om vermeend concurrentievoordeel te behalen.

Kopers en aanbieders gaan ‘hand-in-hand’ op het gebied van duurzaamheid

Tot slot ‘fusies en overnames’ om te kunnen groeien of om te overleven

Het laatste aandachtspunt binnen de 9 onderzoeksgebieden van Napco Research is ‘fusies en overnames’. 173 bedrijven reageerden op de vraag of er plannen waren/zijn. De resultaten.

Flinke interesse in fusies en overnames in de Verenigde Staten

Buiten deze cijfers werden er in dit onderzoek geen nuances aangebracht op basis van de genoemde cijfers. Het onderzoek werd afgesloten met wat ‘final thoughts’:

  • Convergentie verandert de branche
  • AI adoptie is begonnen vanuit een ‘early stage’ stadium
  • Alleen bedrijven met een pro-actieve innovatie zullen overleven
  • Investeren in operationele processen mensen en nieuwe segmenten noodzakelijk
  • Alles gericht op toename in productiviteit en winstgevendheid

(*) De nieuwe barometer van A&O fonds grafimediabranche zal in ons land per kwartaal steeds een aantal wisselende aspecten belichten die van oorsprong werden gepubliceerd in ‘Grafimedia in Cijfers’ en de ‘Economische Ontwikkeling’.

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Amerikaans onderzoek naar 9 trends in de branche – 1 BUITENLAND - Afgelopen week publiceerde printmedianieuws de eerste 'alpha' versie van de nieuwe barometer binnen de branche in eigen land (*). Het Amerikaanse onderzoekbureau NAPCO Research voerde onlangs een onderzoek...
  2. Onderzoek: marktstatus e-commerce webapplicaties BRANCHE - Een onderzoek door het Deense DynamicWeb bij ca. 400 bedrijven in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden toont de actuele situatie rondom...
  3. Onderzoek papierschaarste USA bij 300 drukkerijen BUITENLAND - Het PRINTING United Alliance/NAPCO Research State of the Industry (SOI) Panel vroeg bij 300 drukkerijen in de Verenigde Staten naar de winst- of verlieskans in 2022 binnen de...
  4. Ricoh onderzoek in Engeland: ‘The automation gap’ BUITENLAND - Ricoh deed in Engeland onderzoek binnen zo een 150 'stakeholders' naar de status van de automatiseringsgraad binnen de printindustrie. Belangrijkste conclusie: meer dan de helft zegt niet te...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 november 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: buitenland Tags: arbeidsuitdagingen, automatisering, convergentie/hervorming, duurzaamheid, e-commerce, fusies/overnames, klantverwachtingen, Kunstmatige intelligentie, Napco, transformatie naar digitaal

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Joh. Enschedé kiest voor Ricoh Pro C7500

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.