
OPINIE – Analoog, hybride, digitaal, inline, nearline, offline, het kan allemaal om extra toegevoegde waarde toe te kunnen aan vrijwel alle vormen van printapplicaties. Is het ‘print-re-invented’ voor de gehele branche of is het slechts weggelegd voor een paar niches?
• Leestijd ca. 3 minuten
Een bekender voorbeeld dan de Vlaamse Grafische Groep Matthys is bijna niet te bedenken. Met name Bart Lauwaert heeft met zijn marketing inspanningen de aandacht op ‘extra mooi drukwerk’ onder de aandacht weten te brengen. Op talloze beurzen, netwerkevenementen, trainingen en seminars toonde hij de mogelijkheden van ‘onder andere zogenaamde ‘blinkend drukwerk’.

Parfumerie verpakkingen tot en met smartphones
Terug in de tijd waren het vooral de luxe parfumerie merken die de doosjes met daarin de kostbare luchtjes al wisten te verpakken in ‘iets’ wat een ‘uitpakparty’ moest bewerkstelligen. Toch duurde het lang voordat deze niche ook zichtbaar zou worden binnen andere consumenten segmenten. Met de komst van de iPhone zette toenmalig Apple CEO Steve Jobs een nieuwe norm voor hun luxe smartphones. Niet alleen de smartphone moest superieur zijn, ook de verpakking. De concurrentie volgde snel.
De tijd van versobering ligt ver achter ons
Vele decennia geleden was veredeling veelal beperkt tot het toevoegen van PMS kleuren om met name huisstijlen te accentueren. De voorbeelden daarvan waren terug te zien in normale consumentenverpakkingen in met name het retail segment supermarkten. Toch kende ook dat segment een periode van kostenbesparing en versobering. Verpakkingen werden gewoner, immers de consument kocht de producten toch wel, was de gedachte. Maar ook die periode ligt achter ons.
De technologie biedt een vrijwel onbeperkte hoeveelheid alternatieven om druk- en print applicaties te voorzien van ‘iets extra’s’.
Vakbeurzen van technologie naar applicaties
Niet in de laatste plaats hebben vakbeurzen hier een bijdrage aan geleverd. Door vanuit de technologie meer aandacht te schenken aan de mogelijkheden van die technologie werden de ogen geopend van steeds meer marketing en brandowners die wel iets zagen in de extra mogelijkheden om de verpakkingen van hun merken en producten extra onderscheidend vermogen toe te kennen.

De oplossingen die werden aangeboden bleken veel meer dan voorheen ook nog eens beter toegankelijk te zijn, in zowel kleinere oplages tot en met gesegmenteerde- en/of gepersonaliseerde uitingen. Maatwerk binnen elke denkbare applicatie. Het waren vooral de aanbieders van digitale high-end aanbieders die onderscheidend vermogen zochten. De ‘gewone’ CMYK toner- en inkjet ontwikkelaars zochten naar een groter onderscheid ten opzichte van ‘gewone’ offset. Daar slaagden zij goed in. De strijd tussen digitaal en analoog ging niet meer over de standaard CMYK kwaliteit en snelheid, maar om onderscheidend vermogen in applicaties. Talloze inline, nearline en offline veredelingsmogelijkheden betraden de markt en spraken allemaal tot de verbeelding.
Ook het alom bekende visitekaartje kan door middel van veredeling extra aandacht trekken
Nu is er geen enkele applicatie meer te bedenken waarbinnen vormen van verdeling niet meer denkbaar zouden zijn. Ook uitgevers van publiekstijdschriften maken ‘specials’ tot een ware belevenis. Ze zorgen ervoor dat het publiek gewoon graag wil kopen. Als het blinkt, trekt het de aandacht. “Het is een kwestie van durven”, zei Vincent Servais, algemeen directeur bij Grafische Groep Matthys. Ook hij wist niet of zijn toevoegingen van de koudfoliedruk techniek van Vinfoil aan de bestaande Koenig & Bauer Rapida 106X voldoende zou gaan opleveren voor het bedrijf. Zij begonnen al in 2008 met de toen nog trage technologie, lange droogtijden en nog veel meer beperkingen. Drukwerkveredeling was destijds zeker geen ‘just-in-time delivery’. Inmiddels kan dat allemaal wel.
Aandacht voor mooie dingen in drukke digitale tijden
De ‘uitpakparty’ als rustmoment in ons drukke leven. Even weg van digitaal, even weg van alle mails, chatberichten en social media uitingen. Aandacht voor hetgeen je in handen krijgt als cadeau, als teken van waardering, het moment van het feestje. Dat is wat veredeling doet. Je bent je niet alleen bewust van je eigen rustmoment, ook het merk ‘blijft hangen’. Het is de herinnering aan het moment van rust, wat je keer op keer opnieuw wilt beleven.

Natuurlijk zullen er talloze drukwerk- en printuitingen die een ‘gewoon leven’ zullen behouden, zonder ‘opsmuk’. En daar is niets verkeerd aan, puur functioneel, niet zozeer gericht op beleving. Maar buiten die gewone wereld, is veredeling zeker geen niche meer voor de ‘happy few’. Wie drupa met enige aandacht bezocht, weet wel beter. Zoek maar eens in ons uitgebreide archief op de termen ‘embellishment‘ of ‘veredeling‘, het aanbod is groot genoeg om een onderscheid te maken. Ook in uw markt. De tijd van een paar exclusieve en doorgaans kostbare niches is echt voorbij.
Kopbeeld: Grafische Groep Matthys als één van de eersten in Europa met analoge embellishment door middel van koudfoliedruk.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.