• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Drukwerkveredeling ‘ultieme printmarketing’?

OPINIE – Analoog, hybride, digitaal, inline, nearline, offline, het kan allemaal om extra toegevoegde waarde toe te kunnen aan vrijwel alle vormen van printapplicaties. Is het ‘print-re-invented’ voor de gehele branche of is het slechts weggelegd voor een paar niches?

• Leestijd ca. 3 minuten

Een bekender voorbeeld dan de Vlaamse Grafische Groep Matthys is bijna niet te bedenken. Met name Bart Lauwaert heeft met zijn marketing inspanningen de aandacht op ‘extra mooi drukwerk’ onder de aandacht weten te brengen. Op talloze beurzen, netwerkevenementen, trainingen en seminars toonde hij de mogelijkheden van ‘onder andere zogenaamde ‘blinkend drukwerk’.

Als het moest ‘blinken’ was de route naar Matthys in Turnhout de logische keuze

Parfumerie verpakkingen tot en met smartphones

Terug in de tijd waren het vooral de luxe parfumerie merken die de doosjes met daarin de kostbare luchtjes al wisten te verpakken in ‘iets’ wat een ‘uitpakparty’ moest bewerkstelligen. Toch duurde het lang voordat deze niche ook zichtbaar zou worden binnen andere consumenten segmenten. Met de komst van de iPhone zette toenmalig Apple CEO Steve Jobs een nieuwe norm voor hun luxe smartphones. Niet alleen de smartphone moest superieur zijn, ook de verpakking. De concurrentie volgde snel.

De tijd van versobering ligt ver achter ons

Vele decennia geleden was veredeling veelal beperkt tot het toevoegen van PMS kleuren om met name huisstijlen te accentueren. De voorbeelden daarvan waren terug te zien in normale consumentenverpakkingen in met name het retail segment supermarkten. Toch kende ook dat segment een periode van kostenbesparing en versobering. Verpakkingen werden gewoner, immers de consument kocht de producten toch wel, was de gedachte. Maar ook die periode ligt achter ons.

De technologie biedt een vrijwel onbeperkte hoeveelheid alternatieven om druk- en print applicaties te voorzien van ‘iets extra’s’.

Vakbeurzen van technologie naar applicaties

Niet in de laatste plaats hebben vakbeurzen hier een bijdrage aan geleverd. Door vanuit de technologie meer aandacht te schenken aan de mogelijkheden van die technologie werden de ogen geopend van steeds meer marketing en brandowners die wel iets zagen in de extra mogelijkheden om de verpakkingen van hun merken en producten extra onderscheidend vermogen toe te kennen.

Onder andere Scodix werd in de afgelopen jaren een nieuwe bekende speler in het ‘veredelings-circuit’

De oplossingen die werden aangeboden bleken veel meer dan voorheen ook nog eens beter toegankelijk te zijn, in zowel kleinere oplages tot en met gesegmenteerde- en/of gepersonaliseerde uitingen. Maatwerk binnen elke denkbare applicatie. Het waren vooral de aanbieders van digitale high-end aanbieders die onderscheidend vermogen zochten. De ‘gewone’ CMYK toner- en inkjet ontwikkelaars zochten naar een groter onderscheid ten opzichte van ‘gewone’ offset. Daar slaagden zij goed in. De strijd tussen digitaal en analoog ging niet meer over de standaard CMYK kwaliteit en snelheid, maar om onderscheidend vermogen in applicaties. Talloze inline, nearline en offline veredelingsmogelijkheden betraden de markt en spraken allemaal tot de verbeelding.

Ook het alom bekende visitekaartje kan door middel van veredeling extra aandacht trekken

Nu is er geen enkele applicatie meer te bedenken waarbinnen vormen van verdeling niet meer denkbaar zouden zijn. Ook uitgevers van publiekstijdschriften maken ‘specials’ tot een ware belevenis. Ze zorgen ervoor dat het publiek gewoon graag wil kopen. Als het blinkt, trekt het de aandacht. “Het is een kwestie van durven”, zei Vincent Servais, algemeen directeur bij Grafische Groep Matthys. Ook hij wist niet of zijn toevoegingen van de koudfoliedruk techniek van Vinfoil aan de bestaande Koenig & Bauer Rapida 106X voldoende zou gaan opleveren voor het bedrijf. Zij begonnen al in 2008 met de toen nog trage technologie, lange droogtijden en nog veel meer beperkingen. Drukwerkveredeling was destijds zeker geen ‘just-in-time delivery’. Inmiddels kan dat allemaal wel.

Aandacht voor mooie dingen in drukke digitale tijden

De ‘uitpakparty’ als rustmoment in ons drukke leven. Even weg van digitaal, even weg van alle mails, chatberichten en social media uitingen. Aandacht voor hetgeen je in handen krijgt als cadeau, als teken van waardering, het moment van het feestje. Dat is wat veredeling doet. Je bent je niet alleen bewust van je eigen rustmoment, ook het merk ‘blijft hangen’. Het is de herinnering aan het moment van rust, wat je keer op keer opnieuw wilt beleven.

Harris & Bruno International (USA) onthulde de ZRX embellishment oplossing tijdens drupa 2024

Natuurlijk zullen er talloze drukwerk- en printuitingen die een ‘gewoon leven’ zullen behouden, zonder ‘opsmuk’. En daar is niets verkeerd aan, puur functioneel, niet zozeer gericht op beleving. Maar buiten die gewone wereld, is veredeling zeker geen niche meer voor de ‘happy few’. Wie drupa met enige aandacht bezocht, weet wel beter. Zoek maar eens in ons uitgebreide archief op de termen ‘embellishment‘ of ‘veredeling‘, het aanbod is groot genoeg om een onderscheid te maken. Ook in uw markt. De tijd van een paar exclusieve en doorgaans kostbare niches is echt voorbij.

Kopbeeld: Grafische Groep Matthys als één van de eersten in Europa met analoge embellishment door middel van koudfoliedruk.

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Digitale drukwerkveredeling in opkomst Een groeiend aantal leveranciers maakt het mogelijk om met digitale technieken drukwerk te verfraaien en/of te personaliseren. Dat heet ‘digitale veredeling’. Printmedianieuws brengt de markt in kaart....
  2. Digitale drukwerkveredeling op drupa PRODUCTIE INNOVATIE - Op de drupa was goed te zien dat het ‘veredelen’ van drukwerk ook met digitale persen goed mogelijk is. Jan Vroegop laat een hele reeks leveranciers en...
  3. Blijft de Apple iMac de ultieme all-in-one desktop? TOELEVERANCIERS - Apple trekt twee jaar uit voor de overgang van Intel gebaseerde systemen naar de eigen Arm gebaseerde Apple Silicon chips. Inmiddels doet de fabrikant er alles aan om...
  4. Scodix: unieke positie in high-end digitale veredeling TOELEVERANCIERS - Het Israëlische bedrijf Scodix biedt een digitale oplossing voor veredeling van bestaande printproducties. In ons land zijn Kampert Nauta, Wihabo, Vistaprint en DPP gebruikers van Scodix voor diverse...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

11 november 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: analoog, applicaties, digitaal, embellsiment, hybride, inline, nearline, offline, veredeling

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Joh. Enschedé kiest voor Ricoh Pro C7500

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.