
TOELEVERANCIERS – Nadat Komori ruim anderhalve week geleden in de media bekend maakte de focus te verleggen naar digitaal en verpakkingen, is het nu de beurt aan Koenig & Bauer de ‘zaak radicaal te vernieuwen’. Wat zijn de plannen?
• Leestijd ca. 4 minuten

CEO Andreas Pleßke zei dat de veranderingen de besluitvorming gaan stroomlijnen. Koenig & Bauer vereenvoudigt zijn structuur in twee segmenten en zal zijn raad van bestuur drastisch inkrimpen. De veranderingen bij de persen ontwikkelaar en bouwer vinden al geruime tijd plaats. CEO Christoph Müller van de digitale divisie werd per juni al vervangen door Philipp Zimmermann. Die ingreep werd gedaan vanwege de achterblijvende resultaten in ‘digitaal’. Als gevolg hiervan is nu na het derde kwartaal het overkoepelende directieteam teruggebracht van vijf naar twee, CEO Andreas Pleßke en CFO Stephen Kimmich blijven over. COO Michael Ulverich vertrok eind november met wederzijds goedvinden en wordt niet vervangen. Hij maakte sinds 2022 deel uit van de raad van bestuur en had oorspronkelijk een dienstverband tot 2026. De raad van bestuur was volgens Pleßke nauw betrokken geweest bij de herstructuring van de top van het bedrijf. Ook daar volgens veranderingen.
Momenteel bestaat de raad nog uit vijf leden (inclusief de vertrekkende Ulverich). De andere twee zijn medewerkers van het concern die al lang in dienst zijn: Sheetfed CEO Ralf Sammeck, wiens dienstverband volgend jaar afloopt; en Christoph Müller die leiding geeft aan Group Service. Zijn contract loopt af in 2026.
Pleßke: “Ook het derde kwartaal is een ‘aanhoudend uitdagende marktomgeving’ gebleven.”
Twee divisies P&P en S&NT
De drie voormalige divisies Sheetfed, Digital & Webfed en Special zullen worden samengevoegd tot twee nieuwe segmenten: Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) (voorheen Digital & Webfed divisie) en Special & New Technologies (S&NT).
De S&NT-activiteiten omvatten drukpersen voor bankbiljetten en waardepapieren, speciale drukpersen voor metaal, glas en holle verpakkingen. Hieronder vallen de digitale rotatie- en flexodrukproducten en speciale projecten zoals K&B’s alliantie met Volkswagen’s PowerCo business voor het droog coaten van batterijcellen.

P&P zal zich richten op ‘snelgroeiende’ vouwkartonnage- en golfkartonmarkten, inclusief postpressverwerking, terwijl commercieel vellenpersen ‘een verdere prioriteit blijft’. P&P zal ook de golfkartonproducten omvatten van K&B’s joint venture met Celmacch, die voorheen deel uitmaakten van Digital & Webfed. De joint venture met Durst, die al deel uitmaakte van ‘Sheetfed’, zal ook onder P&P gaan vallen.

Over ‘digitaal’ werd nauwelijks iets gezegd, toch zijn de samenwerkingen met zowel Celmacch en Durst van groot belang voor P&P
Heidelberg expert uit het segment verpakkingen

Naast de herstructurering kondigde Koenig & Bauer aan dat Christian Steinmaßl, die iets meer dan twee jaar lang Executive Vice President was bij de verpakkingsdivisie van concurrerende persenproducent Heidelberg, op 1 december bij de groep in dienst is gekomen in een echter nog niet gespecificeerde rol en zal rapporteren aan de raad van bestuur.
K&B zei dat Steinmaßl ‘een sleutelrol op zich zal nemen in het nieuwe segment Special & New Technologies en verantwoordelijk zal zijn voor productie, de business units Vision & Protection en Kyana (voorheen Digital Unit) en operationele gedeelde diensten binnen de groep’.
Heidelberg heeft bevestigd dat Frank Schaum, het nieuwe hoofd van Heidelberg’s Equipment en Software business, ook de verantwoordelijkheden van Christian Steinmaßl in zijn nieuw gecreëerde rol heeft overgenomen.
Derde kwartaal
Het bedrijf heeft het moeilijk gehad om winst te maken in wat de web- en digitale divisie was. De daling van de inkomsten uit heatset- en krantenpersen is sneller gegaan dan de groei van digitale producten. Dit heeft ervoor gezorgd dat de resultaten achterbleven bij de verwachtingen en dat er druk werd uitgeoefend door tegenstemmende aandeelhouders.
In haar Q3 update gaf K&B aan dat het bedrijfsresultaat voor het hele jaar aan de onderkant van de verwachte range van €25 – €40 miljoen zal uitkomen, maar het verwachtte haar omzetdoelstelling van ongeveer €1,3 miljard te halen ondanks de uitdagende marktsituatie – als de handel in Q4 aan de verwachtingen zou voldoen.

De aandelen van K&B stegen na het nieuws met 4,85% op €12,98 (hoogste koers op 52 weken: €14,48, laagste koers: €6,92). Financiële analisten bleven echter over het algemeen positief met vijf die een koersdoel stelden van €16-18 per aandeel en slechts één die een verkoop adviseerde op €11 per aandeel.
Na Komori en Koenig & Bauer ook Heidelberg?
Nu twee van de meest bekende persenbouwers op basis van hun financiële resultaten het mes zetten in de structuren van hun ondernemingen is het de vraag of Heidelberg volgt. Het lijkt er op dat Heidelberg vooraf al het nodige heeft gedaan om het roer om te gooien. Ook op digitaal gebied lijkt het bedrijf in de twee strategische overeenkomsten met Ricoh en (tijdens drupa) met Canon voldoende ‘bewapend’ te zijn op het gebied van zowel toner als inkjet in de twee digitale speelvelden. Zij maakten dus duidelijk de keuze niet zelf te gaan ontwikkelen, daar waar anderen al zover vooruit liepen op digitaal. Alleen op het gebied van verpakkingen ontwikkelt Gallus zelf digitale- en hybride oplossingen. Het behoud van Gallus is nu voor Heidelberg van groot belang, terwijl zij een aantal jaren geleden nog pogingen deden Gallus van de hand te doen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.