• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Top Koenig & Bauer wordt radicaal vernieuwd

TOELEVERANCIERS – Nadat Komori ruim anderhalve week geleden in de media bekend maakte de focus te verleggen naar digitaal en verpakkingen, is het nu de beurt aan Koenig & Bauer de ‘zaak radicaal te vernieuwen’. Wat zijn de plannen?

• Leestijd ca. 4 minuten

Koening & Bauer CEO Andreas Pleßke

CEO Andreas Pleßke zei dat de veranderingen de besluitvorming gaan stroomlijnen. Koenig & Bauer vereenvoudigt zijn structuur in twee segmenten en zal zijn raad van bestuur drastisch inkrimpen. De veranderingen bij de persen ontwikkelaar en bouwer vinden al geruime tijd plaats. CEO Christoph Müller van de digitale divisie werd per juni al vervangen door Philipp Zimmermann. Die ingreep werd gedaan vanwege de achterblijvende resultaten in ‘digitaal’. Als gevolg hiervan is nu na het derde kwartaal het overkoepelende directieteam teruggebracht van vijf naar twee, CEO Andreas Pleßke en CFO Stephen Kimmich blijven over. COO Michael Ulverich vertrok eind november met wederzijds goedvinden en wordt niet vervangen. Hij maakte sinds 2022 deel uit van de raad van bestuur en had oorspronkelijk een dienstverband tot 2026. De raad van bestuur was volgens Pleßke nauw betrokken geweest bij de herstructuring van de top van het bedrijf. Ook daar volgens veranderingen.

Momenteel bestaat de raad nog uit vijf leden (inclusief de vertrekkende Ulverich). De andere twee zijn medewerkers van het concern die al lang in dienst zijn: Sheetfed CEO Ralf Sammeck, wiens dienstverband volgend jaar afloopt; en Christoph Müller die leiding geeft aan Group Service. Zijn contract loopt af in 2026.

Pleßke: “Ook het derde kwartaal is een ‘aanhoudend uitdagende marktomgeving’ gebleven.”

Twee divisies P&P en S&NT

De drie voormalige divisies Sheetfed, Digital & Webfed en Special zullen worden samengevoegd tot twee nieuwe segmenten: Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) (voorheen Digital & Webfed divisie) en Special & New Technologies (S&NT).

De S&NT-activiteiten omvatten drukpersen voor bankbiljetten en waardepapieren, speciale drukpersen voor metaal, glas en holle verpakkingen. Hieronder vallen de digitale rotatie- en flexodrukproducten en speciale projecten zoals K&B’s alliantie met Volkswagen’s PowerCo business voor het droog coaten van batterijcellen.

P&P zal zich richten op ‘snelgroeiende’ vouwkartonnage- en golfkartonmarkten, inclusief postpressverwerking, terwijl commercieel vellenpersen ‘een verdere prioriteit blijft’. P&P zal ook de golfkartonproducten omvatten van K&B’s joint venture met Celmacch, die voorheen deel uitmaakten van Digital & Webfed. De joint venture met Durst, die al deel uitmaakte van ‘Sheetfed’, zal ook onder P&P gaan vallen.

Over ‘digitaal’ werd nauwelijks iets gezegd, toch zijn de samenwerkingen met zowel Celmacch en Durst van groot belang voor P&P

Heidelberg expert uit het segment verpakkingen

Christian Steinmaßl afkomstig van Heidelberg

Naast de herstructurering kondigde Koenig & Bauer aan dat Christian Steinmaßl, die iets meer dan twee jaar lang Executive Vice President was bij de verpakkingsdivisie van concurrerende persenproducent Heidelberg, op 1 december bij de groep in dienst is gekomen in een echter nog niet gespecificeerde rol en zal rapporteren aan de raad van bestuur.

K&B zei dat Steinmaßl ‘een sleutelrol op zich zal nemen in het nieuwe segment Special & New Technologies en verantwoordelijk zal zijn voor productie, de business units Vision & Protection en Kyana (voorheen Digital Unit) en operationele gedeelde diensten binnen de groep’.

Heidelberg heeft bevestigd dat Frank Schaum, het nieuwe hoofd van Heidelberg’s Equipment en Software business, ook de verantwoordelijkheden van Christian Steinmaßl in zijn nieuw gecreëerde rol heeft overgenomen.

Derde kwartaal

Het bedrijf heeft het moeilijk gehad om winst te maken in wat de web- en digitale divisie was. De daling van de inkomsten uit heatset- en krantenpersen is sneller gegaan dan de groei van digitale producten. Dit heeft ervoor gezorgd dat de resultaten achterbleven bij de verwachtingen en dat er druk werd uitgeoefend door tegenstemmende aandeelhouders.

In haar Q3 update gaf K&B aan dat het bedrijfsresultaat voor het hele jaar aan de onderkant van de verwachte range van €25 – €40 miljoen zal uitkomen, maar het verwachtte haar omzetdoelstelling van ongeveer €1,3 miljard te halen ondanks de uitdagende marktsituatie – als de handel in Q4 aan de verwachtingen zou voldoen.

Het koersverloop van Koenig & Bauer over de afgelopen drie maanden

De aandelen van K&B stegen na het nieuws met 4,85% op €12,98 (hoogste koers op 52 weken: €14,48, laagste koers: €6,92). Financiële analisten bleven echter over het algemeen positief met vijf die een koersdoel stelden van €16-18 per aandeel en slechts één die een verkoop adviseerde op €11 per aandeel.

Na Komori en Koenig & Bauer ook Heidelberg?

Nu twee van de meest bekende persenbouwers op basis van hun financiële resultaten het mes zetten in de structuren van hun ondernemingen is het de vraag of Heidelberg volgt. Het lijkt er op dat Heidelberg vooraf al het nodige heeft gedaan om het roer om te gooien. Ook op digitaal gebied lijkt het bedrijf in de twee strategische overeenkomsten met Ricoh en (tijdens drupa) met Canon voldoende ‘bewapend’ te zijn op het gebied van zowel toner als inkjet in de twee digitale speelvelden. Zij maakten dus duidelijk de keuze niet zelf te gaan ontwikkelen, daar waar anderen al zover vooruit liepen op digitaal. Alleen op het gebied van verpakkingen ontwikkelt Gallus zelf digitale- en hybride oplossingen. Het behoud van Gallus is nu voor Heidelberg van groot belang, terwijl zij een aantal jaren geleden nog pogingen deden Gallus van de hand te doen.

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Verkoop gedaald bij Koenig & Bauer in Q1- 2021 FINANCIEEL - De omzet voor het eerste kwartaal van Koenig & Bauer nam met 7,8% af. Daar staat tegenover dat de zogenaamde 'orderintake' met 5,3% toenam. Met dat gegeven gaat...
  2. Omzet Koenig & Bauer daalde in 2020 met 17,4% FINANCIEEL - Met een omzet van 1029 miljoen euro sloot Koenig & Bauer 2020 af. In 2019 was de omzet nog 1246 miljoen euro. In dat jaar werd nog een...
  3. ‘Digital & Web’ bij Koenig & Bauer ‘onder het mes’ FINANCIEEL - Per 1 juni jl. werd CEO Christoph Müller van de digitale divisie al vervangen door Philipp Zimmermann. De wisseling maakt deel uit van een aantal andere mutaties in...
  4. Koenig & Bauer gelooft in hybride combinaties TOELEVERANCIERS – Robbert Amse is commercieel directeur press & packaging bij Wifac in Mijdrecht. Wifac is sinds begin 2003 het exclusieve verkoopkanaal voor Koenig & Bauer in de Benelux. Deel...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

3 december 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: digitaal, Heidelberg, herstructureren, hybride, Koenig & Bauer, Komori, offset

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?
  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • Joh. Enschedé kiest voor Ricoh Pro C7500

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.