• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Slimmer werken met AI: co-intelligentie basisboek

OPINIE - Vorige week besteedde de redactie aandacht aan het boek 'ChatGPT als tweede brein', met als slogan 'ChatGPT en AI in je schrijfproces'. Dat boek opent de ogen van menig ChatGPT gebruiker en leert je om ChatGPT bijna 'menselijker' te gebruiken, waardoor de resultaten van hetgeen je als antwoorden krijgt, daadwerkelijk tijd kan besparen in je creativiteit en productiviteit. Het boek 'Co Intelligence' van Ethan Mollick beoordeelt de redactie als 'het AI basisboek'.

• Leestijd ca. 4 minuten
• Kosteloos aangeboden door de redactie als 'weekendinspiratie' 😉
• Printmedianieuws heeft in de loop der jaren een flink archief opgebouwd rondom de term 'kunstmatige intelligentie'
• Lees ook onze review over het boek 'ChatGPT als tweede brein' van Martin van Kranenburg

AI is inmiddels zo revolutionair dat het vergeleken wordt met tal van gebeurtenissen uit het verleden die een enorme impact hadden op mens en maatschappij. Maar doordat AI zich grotendeels 'nestelt' in software en binnen systemen is het voor velen lang niet zo zichtbaar als bijvoorbeeld de revolutie van smartphone, of nog veel verder terug in de tijd, de radio of de televisie. Want die vergelijkingen worden gemaakt, ook met de revolutie van het internet en later dus ook het web. Het belangrijkste verschil is 'snelheid'. AI gaat razendsnel in vergelijking tot alle revoluties die de mensheid tot nu toe heeft meegemaakt.

Ethan Mollick

Auteur Ethan Mollick is professor aan de prestigieuze Wharton School (*)

Als je je nu met AI bezig gaat houden, bekruipt je al gauw het gevoel van een duizelingwekkende hoeveelheid gereedschappen, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Maak je geen zorgen, als je instapt zijn er een aantal boeken (ja, in print) die je goed op weg kunnen helpen met duidelijk tips, maar ook bronnen om zelf aan de slag te kunnen. Je maakt een sprongetje in de tijd. En ja, je wordt heen en weer geslingerd tussen negatieve- en positieve gevoelens rondom de gevolgen van AI voor maatschappij en mens. Maar dat komt alleen door de duizelingwekkende snelheid. Want ook de auto, de radio, de televisie en de telefoon hebben geresulteerd in grote maatschappelijke veranderingen.

De mensheid in rep en roer? Wat betekent AI voor het onderwijs, de basis van de vorming van 'de mens' van de toekomst, die tot nu toe traditioneel wordt klaargestoomd voor een maatschappij, waarvan we (nog) niet weten welke invloed AI door op zal gaan uitoefenen.

Alexander Klöpping

De Nederlandstalige versie van het boek 'co-intelligence'

Op BNR maakte Alexander Klöpping de afgelopen weken flink reclame voor het boek. De cover wekt bijna de indruk dat het boek door hem is geschreven. Immers zijn bekendheid in ons land is natuurlijk vele malen groter dan de tot nu toe relatief onbekende auteur van het boek, Ethan Mollick.

Klöpping liet zijn voorwoord zelfs 'maken' door een reeks instructies aan ChatGPT. Hij gaf toe het resultaat hier en daar te hebben aangepast, maar het kwam als 'heel natuurlijk' over. In de review van het boek 'ChatGPT als tweede brein' werd al duidelijk dat prompting (het formuleren van de vraag) de belangrijkste voorwaarde is voor het krijgen van goede resultaten.

Co-intelligentie

Misschien een veel betere term dan 'kunstmatige intelligentie' omdat co-intelligentie samenwerking benadrukt. In plaats van AI te zien dus als vervanger van menselijke vaardigheden, benadrukt het boek dat AI een partner is. Het versterkt ons denkvermogen, verhoogt onze creativiteit en neemt repetitieve taken over. Dat bespaart tijd en kosten. Mollick heeft het over 20-80% efficiënter. Dat is natuurlijk een heel brede bandbreedte waardoor die bewering qua waarde verwaarloosbaar is en ook nog lang niet bewezen.

Het boek biedt overigens wel een reeks tips&tools, waar je doorgaans zonder kosten mee kunt experimenteren in een 'free account' omgeving. Wil je meer, dan volgt er een keuzemenu, vaak beginnend met een maandelijks bedrag van enkele tientjes. Dat kan dus snel oplopen bij een reeks tools die tot de verbeelding spreken.

De arbeidsmarkt verandert snel door AI. Het boek helpt lezers zich voor te bereiden op een toekomst waarin adaptief leren en het omarmen van technologie essentieel zijn.

Waarom dit boek relevant is voor de mediabranche

In de media-industrie zijn snelheid, creativiteit en datagestuurde beslissingen cruciaal. Slimmer werken met AI laat zien hoe AI kan helpen bij:

  • Het automatiseren van routinetaken (workflows) zoals transcripties of data-analyse.
  • Het verbeteren van storytelling door visuele en tekstuele AI-tools.
  • Het begrijpen van doelgroepen door geavanceerde analyses.

Het bijna 200 pagina's tellende boek is opgesplits in twee delen. Het eerste deel is vrij algemeen en vooral in inleiding met begrippen over AI. In het tweede deel wordt het concreter met de zes stellingen: AI als mens, AI als creatieve denker, AI als collega, AI als privédocent, AI als coach en tot slot AI als onze toekomst.

Binnen printmedia bedrijven wordt AI embedded ingezet in talloze systemen voor preventief onderhoud, data analyses en het optimaliseren van processen in prepress, press en afterpress. Vaak zonder dat de gebruiker zich daarvan bewust is.

AI als mens?

Vanuit de review van het boek 'ChatGPT als tweede brein' krijg je al een beetje de indruk met een 'mens' te maken te hebben. In dit boek gaat Ethan Mollick daarin nog een stap verder en spreekt in de epiloog van het boek over 'AI als wij'.

Mollick: “AI gedraagt zich niet als software, maar als een mens. Behandel de AI alsof ze menselijk is, omdat ze zich in veel opzichten als een mens gedraagt.”

Vier principes over het omgaan met AI

In het boek filosofeert Mollick ook of AI al dan niet 'een bewustzijn heeft'. Het antwoord op die vraag heeft hij niet, maar je krijgt betere resultaten als je AI in je prompting als mens behandelt. Dat werd al heel duidelijk na de eerste lessen te hebben gevolgd vanuit het boek 'ChatGPT als tweede brein'. De resultaten zijn zonder meer beter als je je vraag uitgebreider snel, dus 'niet te snel door de bocht'. 'Rommel-erin-is-rommel-eruit'.

Moeten we echt iets met AI?

Voor professionals met weinig AI-kennis, is dit boek een prima vertrekpunt. Het boek een prima basis over AI en de daarbij horende taalmodellen, en leert je praktische tips waarmee je meer uit de talloze tools haalt. Gebruik je nu al dagelijks ChatGPT of misschien wel Claude, dan zul je in deze tips weinig verrassends tegenkomen. Maar voor iedereen die op zoek is naar een toegankelijke eerste stap in de wereld van AI, is dit boek samen met 'ChatGPT als tweede brein' een prima keuze.

(*) De Wharton School is de businessschool van de Universiteit van Pennsylvania, een particuliere Ivy League-onderzoeksuniversiteit in Philadelphia. Opgericht in 1881 door een donatie van Joseph Wharton, een medeoprichter van Bethlehem Steel, is de Wharton School 's werelds oudste collegiale businessschool.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ChatGPT na 2 jaar, wordt het ons tweede brein? OPINIE - Op 30 november 2022 werd het taalmodel voor ChatGPT gelanceerd. Sam Altman is momenteel één van de meest spraakmakende ondernemers in Silicon Valley. Er ontstond een hype aan...
  2. Kunstmatige intelligentie: de beeldverwerking TRAININGEN - ChatGPT was vorige week een jaar oud. De werking ervan werd verduidelijkt door Ekaterina Shutova tijdens een lezing van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De redactie maakte...
  3. Weekendopinie: Kunstmatig intelligent of algoritme? OPINIE - Er gaat tegenwoordig geen dag voorbij of er is wel weer iets 'kunstmatig intelligent'. Ik vind het nog steeds een merkwaardige term, de combinatie van 'kunstmatig' en 'intelligent'....
  4. Gaat pay-per-use businessmodel Heidelberg werken? OPINIE - Anthony Thirlby is de man achter het nieuwe 'pay-per-use' businessmodel welke Heidelberg uitrolt binnen de nieuwe strategische keuze 'Heidelberg goes Digital'. Operationeel haalbaar of goed geregisseerde offensieve marketing?...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

6 december 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: alexander klöpping, ChatGPT, ChatGPT als tweede brein, Claude, co-intelligentie, Ethan Mollick, Slimmer werken met AI

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.