
PRODUCTIE INNOVATIE – In deze tweede publicatie over kunstmatige intelligentie had de redactie een gesprek met Lucas Baarspul, mede-oprichter van print.com. In de volle breedte is het bedrijf bezig met de zoektocht AI op juiste wijze in te zetten bij de eigen ontwikkelde webapplicatie, maar ook in samenspraak met de ontwikkelaars van applicaties van derden die binnen de processen van print.com worden ingezet.
• Leestijd ca. 4 minuten
Hoe ziet print.com invloed van AI in zijn algemeenheid?

Baarspul: “Heel breed. Het creatieve proces gaat veranderen, maar ook workflows. Nieuwe markten worden toegankelijker en digitale assistenten gaan bijna iedereen helpen in hun dagelijkse werk. Maar de mens blijft bij onze processen centraal staan, zeker richting de professionele opdrachtgevers, die onze deskundigheid nodig hebben en zelf hele specifieke vraagstukken hebben. Dat zie ik niet zo heel snel verdwijnen.”
Wat is de invloed van AI op jullie eigen software ontwikkelingen?
“Ja, daar is het zeker ‘voelbaar’. 40% van wat we ontwikkelen gaat met AI sneller. Daarbij blijven we natuurlijk kritisch op de gegenereerde code en testen we wat we opleveren. Alleen dan hebben we 100% garantie dat wat we releasen voldoet aan onze standaarden.”
Bij Print.com zijn maar liefst 25 developers (allemaal ‘digital natives’) actief om de eigen ontwikkelde webapplicaties te onderhouden en verder te ontwikkelen. Wel ziet Baarspul verschillen tussen developers: “Ook bij ons is het ‘learning by doing’: de één grijpt elk stukje gereedschap aan om het werk te versnellen, de andere is wat selectiever. Samen zoeken we binnen de stormachtige ontwikkelingen de juiste balans.”
Werkt AI voor jullie altijd en overal?
“Nee, zo eenvoudig ligt dat niet. Onze webapplicaties kunnen niet zomaar in een handomdraai ‘worden overgelaten’ aan AI. We zien AI als investering in tijd en kosten. Nu al, maar zeker ook in de toekomst. We doen alles dus ‘bottom-up’. Dat kan ook niet anders, want voorop staat altijd de kwaliteit van de services die we nu al aanbieden aan onze opdrachtgevers en snel iemand aan de lijn kunnen hebben, staat bijvoorbeeld voorop. Vaak is er sprake van een complex maakproduct in combinatie met een deadline voor levering. Er is dan een creatieve oplossing nodig in productie of logistiek. Dan wil je niet 5 keer een AI agent moeten vragen om iemand die je wel kan helpen. Uiteindelijk moet het natuurlijk wel onze klant ook tijd besparen.”
Baarspul: “Met onze benadering zien we hoe onze 25 developers meebewegen met de AI ontwikkelingen, een vast format is er nog niet. We moeten dus samen flexibel zijn.”
Hoe wordt AI in de dagelijkse productie ervaren?

“Anders dan bij de software ontwikkeling zien we dat AI iets minder leeft bij de productie ondersteuning op locatie. Daar zijn de uitdagingen ‘gewoon praktisch’ en dus gericht op het maken van fysieke producten voor onze opdrachtgevers.”
Hij doelt daarbij ook op de technische workflows of software die veelal vanuit de toeleveranciers zijn geregeld. Die implementeren inmiddels ook wel AI tools in rap tempo, al zijn deze niet altijd direct zichtbaar. Ook zegt hij dat wanneer alle toeleveranciers AI tools gaan maken voor alles, het overzicht verloren kan gaan. Als elke machine een BI tool (business intelligence) ‘aan boord’ gaat krijgen, wordt de zaak onoverzichtelijk: “We willen juist overzicht en stabiliteit bieden. Een wildgroei van AI-toepassingen en bijbehorende maandelijkse abonnementen is niet wenselijk.” Nu is het natuurlijk wel zo dat heel gerichte oplossingen bepaalde processen en repetitieve taken kan vervangen of beter kan uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan administratieve taken of sales gesprekken voorbereiden. Dat zijn makkelijke stappen om te nemen.”
Een ‘lachend’ uitstapje, wel passend binnen de context van het artikel: “Wel leuk feitje is trouwens dat ChatGPT recent de domeinnaam Chat.com voor meer dan 15 miljoen dollar heeft gekocht, wij geloven natuurlijk ook wel in een goede domeinnaam.”
AI is niet iets nieuws hoor, het bestaat al tien jaar
Baarspul relativeert overigens de huidige hype rondom AI, die vooral door ChatGPT nu zoveel extra aandacht krijgt. AI is niet gisteren begonnen, maar 10 jaar geleden. Juist met die visie houden we de regie zelf in handen. Natuurlijk is het allemaal ‘handig’, maar jezelf gek laten maken door de media hype vanuit de grote ontwikkelaars is niet aan ons besteed.”
Dus AI zet geen enorme druk op de organisatie in zijn geheel: “We zijn met z’n allen ‘gewoon’ aan het werk en AI is slechts één component binnen ons dagelijkse bestaan.” Baarspul zegt met de gebruikelijk pakketten, zoals Office 365 van Microsoft, Hubspot of Business Intelligence oplossingen natuurlijk ook ervaring op te doen met oplossingen zoals CoPilot, zeg maar de ’tegenhanger’ van ChatGPT. “We kijken gewoon rustig naar hetgeen daar gebeurt, ook voor onze klantondersteuning. Daar waar mogelijk neem je uiteraard grotere stappen, maar het roer hoeft niet direct om.”
Hoe kan AI daarbij helpen?
“Bij onze professionele markt moet je voorkomen dat chatbots vervelend overkomen, fouten maken en dus de relatie kunnen verstoren. Daarin is nog een behoorlijke weg te gaan. Natuurlijk krijgen ze bijna menselijke trekjes in hun antwoorden, veel beter dan de eerste stapjes in chatbots van enkele jaren geleden. Voor klantondersteuning die meer is gericht op consumenten zie je dat vaak dat dezelfde vragen worden gesteld. Daar kun je een AI-chatbot prima voor inzetten. Maar binnen de één-op-één relaties met (grote) opdrachtgevers zijn we nog uitermate terughoudend.”
“Juist in dat professionele segment met meerdere keren per dag ‘gewoon’ contact zet je AI voorlopig nog niet in. Het is zeker nog geen ‘auto pilot’, zoals in een vliegtuig.” Daarmee verwijzend naar de bekende First Class benadering van print.com.
Creatief proces
Natuurlijk hangt het ervan af waar de professionals in de keten zitten. Aan de voorkant zal AI zeker invloed gaan krijgen op het creatieve proces. Baarspul: “Dat is de plek waar zij zelf AI kunnen inzetten om processen te verkorten en dus ook meer rendement te maken.”
Print.com, eigenaar van Converdy
Met Converdy in huis bestaat een mooi platform waarbinnen ook onderzocht wordt hoe AI het creatieve proces kan gaan stimuleren. “Natuurlijk zien we ook aan de voorkant van de keten mogelijkheden voor AI. Converdy zal daar ook zeker aan gaan bijdragen. Vanuit Converdy is recent onze Pop-up store ontstaan, daarin hopen we onze klant makkelijk een stap te laten zetten naar Conversational commerce. Daarmee kan onze klant makkelijker een waardevolle relatie met zijn klant opbouwen .”

Wat is jouw rol binnen dit geheel aan ontwikkelingen?
“Als co-founder van print.com opereer ik meer op de achtergrond binnen het bedrijf. Ik ben dus meer bezig met de interne processen, ben dus zeker niet net zoals Marco op de voorgrond (in de media) aanwezig. Daar is Marco gewoon heel erg goed in. Uiteraard volg ik alle processen, ook de wijze waarop we ons ontwikkelen. Ook onze internationalisering – recent openden we bijvoorbeeld een kantoor in Spanje – benader ik in termen van kansen: produceren we zelf in een centrale productiehub of werken we samen met lokale leveranciers? Ook in de platformeconomie zal AI een grotere rol gaan spelen.”
Samenvatting

Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.