• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Ondernemersenquête: bedrijven bezig met grote crises

BRANCHE – In de VNO-NCW FORUM Special ‘Bildenberg’, vooruitlopend op de 63e conferentie, wordt onder de titel ‘staat van paraatheid’ in kaart gebracht op welke wijze ondernemers zich voorbereiden op crises scenario’s.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Bron enquête: FORUM special, artikel geschreven door Pascal Theunissen, redacteur FORUM. Door de redactie samengevat (en waar nodig voorzien van aanvullingen/commentaren)
• Kopbeeld gemaakt door Midjourney

Pascal Theunissen, VNO-NCW

Daaruit zou blijken dat ca. 66% van de bedrijven een noodplan hebben opgesteld voor crises of daarmee bezig zijn. Cyberaanvallen staan hoog op het lijstje (36%) van de ondernemers, gevolgd door arbeidstekorten (20%), energietekorten (15%), grondstoffentekorten (12%), oorlogsdreiging (5%)en een pandemie (5%). Er deden 225 ondernemers anoniem mee aan de Bildenberg enquête, die werd gehouden tussen eind november 2024 en eind januari van dit jaar.

Van de geënquêteerden zegt 74 procent ‘maatregelen te hebben genomen’ om zich voor te bereiden op nieuwe crises. 

Uit de enquête: ‘De meesten (ruim 30 procent) antwoorden dat ze maatregelen hebben genomen op het gebied van cybersecurity. Bijna 20 procent heeft een risicoanalyse uitgevoerd, 11 procent heeft een noodplan opgesteld. Slechts 6 procent heeft geen maatregelen genomen’.

Dreigingen en oefeningen naast elkaar (illustratie: Bas van der Schot)

Meer wendbaar om weerbaarheid te verhogen

Uit sommige reacties blijkt dat bedrijven of te klein zijn, waarbij financiële middelen ontbreken of domweg menscapaciteit om alles vast te leggen. Maar er bestaan ook grotere bedrijven waarbij bewust niets is vastgelegd. Een bedrijf met ca. 500 werknemers zei in de enquête dat ‘wendbaarheid’ het toverwoord is. Een vaardigheid die we als hele maatschappij zouden moeten ontwikkelen: “Met wendbaarheid vergroot je je weerbaarheid,” zei één van de respondenten.

Weerbaarheid is dit jaar het thema van de bekende Bildenbergconferentie (10 en 11 april aanstaande). Sprekers zijn minister president Dick Schoof, topmilitair Rob Bauer, journalist Michiel Vos, burgemeester Carola Schouten en ceo KPN Joost Farwerck. Diana Matroos van onder meer BNR Nieuwsradio is conferentievoorzitter. Deelname is alleen op uitnodiging toegankelijk.

Weerbaarheid en technologie

Een datakabel door sabotage van Rusland of China kan door de huidige geopolitieke omstandigheden ‘zomaar’ gebeuren. En zelfs buiten die dreiging wordt al 20% van de bedrijven jaarlijks geconfronteerd met cybercriminaliteit, met al dan niet grote gevolgen tot en met zelfs een faillissement (lees het drama van Xander Koppelmans, welke hij presenteerde tijdens een algemene vergadering van het KVGO).

De paniek slaat pas echt toe als stroom, water, functionerend betalingsverkeer of een goede infrastructuur er plotseling niet meer zijn, of slechts in beperkte mate. De sociale onrust die dan gaat ontstaan is niet of nauwelijks te overzien.

Uit de enquête blijkt dat 50% van de bedrijven nooit een simulatie of oefening uitvoert om te beoordelen hoe groot de weerbaarheid van het bedrijf is. 23% doet dat jaarlijks, gevolgd door elk half jaar (11%), elk kwartaal (9%), maandelijks (6%) en zelfs wekelijks (1%).

Wordt personeel ook daadwerkelijk getraind?

66% zegt het belangrijk te vinden dat personeel getraind moet worden om voldoende kennis te hebben om samen weerbaarder te zijn bij niet verwachte situaties. Maar of dat percentage in de praktijk ook daadwerkelijk wordt gehaald, is zeer te betwijfelen.

Verschil tussen de kans op onverwachte gebeurtenissen en grootste dreiging voor de bedrijfsvoering

79% acht de kans op nog meer volatiliteit in energieprijzen het grootst (79%), gevolgd met 73% voor cyberaanvallen, die echter wel worden gezien als de grootste bedreiging voor de dagelijkse bedrijfsvoering. De kans op een verstoring van de energievoorziening wordt door 61% als hoog ingeschat, dat zou voor 21% van de respondenten een dreiging betekenen voor de bedrijfsvoering.

Verantwoordelijkheid voor de voorbereiding op onverwachte gebeurtenissen

52% zegt het geheel of gedeeltelijk eens te zijn met de stelling dat het bedrijfsleven het voortouw moet trekken bij onverwachte gebeurtenissen, 22% is het niet mee eens en legt de bal kennelijk neer bij de overheid. Dat is een opvallend laag percentage. Iemand reageerde binnen de enquête als volgt: “Ik denk dat de overheid goed kan inschatten waar de risico’s liggen en ons daarover informeren. Maar als Nederland hebben we te lang gedacht: o, het komt allemaal wel goed, de overheid regelt dat wel. Dat kan niet meer. Ik denk dat overheid en bedrijven met elkaar moeten overleggen over wat we van elkaar nodig hebben.”
Andere reacties: “Ons bedrijf is ouder dan honderd jaar en heeft meerdere crises doorstaan’, schrijft een van de respondenten. ‘In de huidige tijd zijn we sterk afhankelijk van de digitale infrastructuur en dat heeft wel onze focus.” “Denken in crisisscenario’s, voorbereiden, trainen en goede crisiscommunicatie,” meldt een ander.

10 tips om je voor te bereiden

In dezelfde publicatie worden 10 tips meegegeven om bedrijven bewust te maken van het voorbereiden op onverwachte gebeurtenissen.

#1 Maak een noodplan
#2 Formeer een crisiteam
#3 Oefen een crisis
#4 Beveilig je ICT
#5 Werk thuis
#6 Zorg voor een buffer
#7 Communiceer
#8 Keep cal en carry on
#9 Wees flexibel
#10 Kijk naar de toekomst
De 10 te doorlopen stappen door Paul Scheer VNO-NCW

Deel dit artikel…..
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Weinig animo bij grote bedrijven voor Ledenraad KVGO De Ledenraad van het KVGO is het hoogste orgaan van de werkgeversorganisatie in de grafische bedrijfstak. Grote bedrijven blijken weinig animo te hebben om mee te doen, zo blijkt. Van...
  2. Grote bedrijven uit grafische top 10 doen het slechter dan de rest De meeste grote grafische bedrijven moeten vechten voor hun toekomst. Deze week was Adel Media aan de beurt, en vlak daarvoor Biegelaar, Joh. Enschedé en de Thijsen Media Group. Allemaal...
  3. Helft grote grafische bedrijven slecht bereikbaar via website Een onderzoekje onder bedrijven van het segment ‘groot’ van de Ledenraad van het KVGO is tamelijk ontluisterend: van de twaalf bedrijven reageert de helft niet op een verzoek om informatie...
  4. Veel tumult bij grote Engelse grafische bedrijven BUITENLAND - Het grote Engelse grafische bedrijf Polestar zit in surseance van betaling, Walstead is door overnames een grote Europese speler geworden, en de aandelenkoers van St. Ives is onverwachts...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

11 maart 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: Bildenbergconferentie, forum, Pascal Theunissen, staat van paraatheid, VNO-NCW

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

pmn-12-5-jaar

In verband met dat jubileum zetten we tot en met 31 december de betaalmuur open, om iedereen te laten zien wat de toegevoegde waarde is van alle inspanningen van de redactie.
Printmedianieuws biedt verdieping en relevantie bij de achtergronden van het nieuws uit de sector. Nationaal en internationaal.

‘Het Congres’ 6 november

Het Congres 2025

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Blokboek.com vanaf vandaag onderdeel van printmedianieuws 1 september 2025
  • Creatief mbo-talent schittert op Dutch Design Week 29 augustus 2025
  • Pakketautomaatactie levert Jarige Job €250.000 op 29 augustus 2025
  • Personalisatie stuwt online cadeau-industrie vooruit 28 augustus 2025
  • Navigeren door nieuwe EU-wetten: PEFC Jaarbijeenkomst 2025 28 augustus 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Crown Van Gelder mag windturbine bouwen
  • Kaartje2go valt dubbel in de prijzen
  • NMO Kids: Kinderen combineren scherm én papier
  • Een boek, een magazine of een bookazine?
  • BTW boeken en andere media zou toch laag blijven?

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.