
BUITENLAND – Quad (Graphics) behoort tot één van de grootste drie Amerikaanse printmedia groepen. Het beursgenoteerde bedrijf op New York Stock Exchange (NYSE) kondigde gisteren aan al haar Europse activiteiten te hebben verkocht aan de Duitse kapitaal investeerder Capmont.
• Leestijd ca. 3 minuten

De transactie van 41 miljoen euro omvat alle werknemers en faciliteiten voor Quad/Graphics Europe print- en inktproductie met hoofdkantoor in Wyszków, Polen, het Peppermint agentschap (eveneens in Polen ,aar in Warschau) en Quad POS (inclusief Marin’s International SAS), dat vestigingen heeft in heel Europa. De verkoop omvat niet de werknemers van Quad in Polen die de activiteiten van het geïntegreerde marketingplatform van het bedrijf in Noord- en Zuid-Amerika ondersteunen.
In Polen staat een enorme offset- en vellenoffsetfabriek van maar liefst 65.800 vierkante meter omvang. De deal met Capmont vond zijn oorsprong al in oktober van het afgelopen jaar. AlixPartners fungeerde als financieel adviesbureau voor Quad en Eversheds Sutherland was de juridisch adviseur van de groep. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de nieuwe eigenaar de overkoepelende naam van het bedrijf zal gaan veranderen. Jean-Michel Gaffé is de huidige President van Qua in Europa. Naast locaties in Polen heeft de Europese tak ook vestigingen (verkoopkantoren) in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Bij de totale groep van Quad bedrijven werken wereldwijd zo een 13.150 mensen, waarvan 1.575 in Polen, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Portfolio is breed

Het bovenstaande portfolio is breed en zeker geschikt voor talloze webapplicaties voor wat betreft het opzetten van complete platformen voor een volledige online dienstverlening aan de opdrachtgevers. Toch lijkt het er – na analyse van de verschillende segmenten – niet direct op dat Quad in Europa zich online manifesteert als platform. De keuze dat wel of niet te doen is aan de nieuwe eigenaar Capmont. Bij dergelijke ondernemingen wordt de strategie voor zowel korte- als lange termijn doorgaans niet bekend gemaakt. Een bekend scenario is vaak het reorganiseren, winstgevend maken en vervolgens verkopen, al dan niet in onderdelen.
Capmont’s gebruikelijke werkwijze is gericht op het opbouwen van sterke bedrijven op de lange termijn, waarbij herstructurering een middel is tot waardecreatie, niet een doel op zich om zo snel mogelijk te verkopen.


Capmont in München wordt geleid door Dr. Rüdiger Schmid-Kühnhöfer en Ralf Huep. Capmont zegt uit te blinken in waardecreatie en operationele ondersteuning op veldniveau. Het bedrijf toonaangevend risico-rendementsprofiel via meerderheids- of beschermde minderheidsbelangen.
Gedetailleerde plannen voor de Europese tak van Quad zijn niet door Capmont bekend gemaakt. Capmont had op het moment van schrijven nog geen commentaar willen geven op de plannen. Capmont managing director Henrik Munte zei in oktober van het afgelopen jaar: “Quad Europe is the best-in-class for print, point of sale and marketing solutions.”
De aankoop van Quad/Graphics Europa is Capmont’s eerste grote stap in de grafische sector; het fonds had vóór deze transactie geen andere drukkerij-investeringen in haar portefeuille
Verkoop niet uit luxe
Quad verkoopt de Europese tak primair om de schuldenlast te verminderen. Die bedroeg over de jaarcijfers over 2024 nog 350 miljoen dollar. De omzet in 2024 bedroeg 2,7 miljard dollar, 300 miljoen dollar minder dan in 2023. Ook nam de EBITDA (winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen) met 10 miljoen dollar af tot 224 miljoen dollar. Quad heeft in de afgelopen jaren haar schulden al flink gereduceerd tot een verlaging van 684 miljoen dollar ofwel 66% over de afgelopen vijf jaar als onderdeel van een meerjarige schuldverlagingsstrategie. De verwachte netto-opbrengst is volgens het bedrijf voor de cijfers van 2025 geraamd op ongeveer 26,4 miljoen dollar. Er werd een bijzondere waardevermindering van 57,6 miljoen dollar doorgevoerd in verband met de Europese verkoop om de boekwaarde van de activiteiten te verlagen, evenals kosten voor operationele lease activa.
De Europese activiteiten van Quad hadden in 2024 een omvang van bijna 153 miljoen euro.

Naast het verslagen van de schulden, wil het bedrijf zich ook meer richten op de Marketing Experience (MX) van haar opdrachtgevers. Ze zeggen daarmee meer aandeelhouderswaarde te willen behalen.

Joel Quadracci is CEO van het bedrijf. In een verklaring zegt hij verheugd te zijn de overeenkomst met Capmont succesvol te hebben kunnen afronden. Hij spreekt nadrukkelijk over ‘marketingbelevingsbedrijf’ en dus zeker niet over drukkerijgroep. Wel zegt hij de ultramoderne printactiviteiten te blijven inzetten binnen het evoluerende MX-aanbod.
De deal betekent dat twee grote Amerikaanse drukkerijen zich uit de Europese productie hebben teruggetrokken. LSC Communications (voorheen RR Donnelley) verkocht zes jaar geleden zijn Poolse rotatieoffsetactiviteiten aan Walstead.
Bron (bewerkt en aangevuld): Quad
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.