
BEDRIJVEN – Wanneer je de planning van de GSOB Grafimediastudiegroep bekijkt is het plezierig om te constateren, dat het nieuw aangetreden bestuur erin slaagt om voor dit jaar een voor de leden interessant programma samen te stellen.
• Leestijd ca. 5 minuten

De deelnemers aan deze excursie konden kennisnemen van en zich diepgaand laten informeren over de productie van uitzonderlijke en zeer bijzondere grafische producties. De directie en medewerkers van dit bijzondere bedrijf gingen daarbij geen vraag uit de weg. Ook de redactie van Printmedianieuws was uitgenodigd om aan te schuiven bij dit bezoek.
Hoe het begon

Tijdens de presentaties en de tour door de productie hoorde je al regelmatig de opmerking dat hier op grafisch gebied echt topsport werd bedreven. Bij de start van de drukkerij was hier overigens nog geen sprake van. Al vond de oprichter dat mogelijk van wel.
Het was namelijk Rob Stolk die in 1976 deze drukkerij begon. Zeker de oudere generatie kan zich Stolk vermoedelijk nog wel herinneren. Hij was namelijk in 1965 een van de mede oprichters van Provo. Dat was een ludiek-anarchistische beweging die bestond tot 1967. Na Provo werd Stolk actief in de kraakbeweging. Toen deze meer en meer radicaliseerde keerde Stolk zich daarvan af en begon hij in het centrum van Amsterdam Drukkerij Rob Stolk BV. Met het orderpakket richtte hij zich vooral op de maatschappelijke en culturele sector. Rob Stolk was een zeer maatschappelijk betrokken drukker. Hij overleed geheel onverwachts in 2001.
In 2003 is het bedrijf overgenomen door Jacqueline van As en Tanneke Janssen. Deze voeren samen met creatief directeur Freek Kuin de directie. Toen de nieuwe eigenaren het bedrijf overnamen was Rob Stolk al een drukkerij die bekend stond om het vervaardigen van uitzonderlijk fraai en kwalitatief hoogstaand drukwerk. Van As en Janssen namen zich direct voor om dit te continueren in hun aanpak. De huidige Drukkerij Rob Stolk BV is nu gevestigd in Amsterdam-West.
Drukkerij Rob Stolk anno 2025

De avond werd geopend door Freek Kuin. In zijn welkomstwoord zegt Kuin: “Wij bedienen het hoogste segment van de grafische markt. Met veel aandacht en passie maken wij hier met 25 medewerkers buitengewoon mooi en creatief hoogstaand drukwerk. Zo maken we boeken, verpakkingen, folders en huisstijlen. Het komt regelmatig voor dat we een vraag krijgen uit de markt waar we niet direct een oplossing voor hebben. Het gebeurt ook wel zo af en toe dat een project commercieel gezien niet interessant is voor ons. Wij zijn dan toch altijd bereid om het gesprek aan te gaan. Gelukkig hebben wij veel speelruimte om creatief te zijn. Wat dan volgt is zoeken, brainstormen, discussiëren, schetsen en uitproberen. Het is iedere keer weer bijzonder plezierig wanneer die fase afgesloten wordt met een eindresultaat waar iedereen tevreden mee is. Problemen komen we soms tegen bij de afwerking. Hoewel we met veel binders in Nederland uitstekend samenwerken, komt het ook wel voor dat we moeten uitwijken naar een binderij in bijvoorbeeld Duitsland of België.”
Zo schetste Kuin ook een probleem dat ze tegenkwamen bij het aanbrengen van een tekst over bijna de volle lengte op de rug van een boek. Na veel testen was de oplossing om hiervoor om een rubberen stempel te gebruiken. Voordat er gestempeld kon worden moest het boek eerst ingeklemd worden in een mal.
En wie zijn jullie klanten? Kuin: “Eerst even dit. We zoeken het beslist niet in hoge volumes. En klanten? Dat zijn culturele instellingen, fotografen, vormgevers, galerieën en musea in Nederland, maar ook uit heel Europa. Zelfs vanuit de UK en de USA weet men de weg te vinden naar ons. In cijfers: veertig procent van onze omzet wordt gerealiseerd bij relaties in het buitenland”
Cases

Een leuke vondst op de betreffende avond was dat verschillende medewerkers van Drukkerij Rob Stolk een presentatie gaven over hun werkzaamheden. Zo vertelde Daphne Daka dat er veel gebruik wordt gemaakt van sociale media. Daphne zelf is specialist op het gebied van online marketing. Onder verantwoordelijkheid van Chris Altorffer wordt vanuit de vestiging van Rob Stolk de markt in het zuiden van ons land en Duitsland bewerkt.
Chris: “Het draait allemaal om respect en vertrouwen. En niet te vergeten ons grote en warme netwerk. Potentiële klanten weten ons goed te vinden.”
Miriam Suijkerbuik liet in haar presentatie een aantal indrukwekkende voorbeelden zien van boekontwerpen. Je zou in eerste instantie zeggen dat alle mogelijke ontwerpen al een keer uitgevoerd zijn. Miriam toonde heel duidelijk aan dat dit beslist niet het geval is.
Productie

Dan is het moment daar waar de techneuten onder de leden van de GSOB altijd in het bijzonder naar uitkijken. Bedoeld wordt de tour door de productie. Toen, omdat toch al jaren de behuizing op de Mauritskade wel erg krap was, is besloten om te verhuizen naar het huidige pand werd gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om te investeren in een Rapida 106 met vijfkleuren en HR-UV droging van Koenig & Bauer.
Tanneke Janssen: “Ook hier was onze overweging dat we mogelijkheden zagen in deze investering, juist vanwege die vijfde toren, om onze drukkwaliteit nog verder te verhogen. En dus niet wat je veel ziet, om de productiviteit te verhogen en de doorlooptijd te verkorten”
De investering in een nieuwe pers met een groter formaat betekende ook dat er een nieuwe CTP-installatie aangeschaft moest worden. Gedrukt wordt met zogenaamde hoog-gepigmenteerde inkten. Bij deze inkten zijn kleine verschillen in laagdikte snel zichtbaar. Dat betekent, dat het voor de drukkers een hele uitdaging is om een constant resultaat te behouden.

Bij de presentaties werd het al even ter sprake gebracht. Namelijk dat bij Rob Stolk gewerkt wordt met het, wat AGFA noemt, het derdegeneratieraster. Dit raster met de naam Cristal 3 combineert de eigenschappen van de Cristal 1 en de Sublima technologie. Zo is bijvoorbeeld in druk een toonweergave bereik van 1 t/m 99 procent haalbaar met dit raster. Tevens ontbreekt bij dit raster het karakteristieke rozetje en doet zich het verschijnsel moiré niet voor. Dit levert een ongekend hoge beeldkwaliteit op.
Vanzelfsprekend moest dit door bijna alle van de GSOB aanwezige leden met behulp van een loep zeer nauwkeurig bekeken worden. Ook de toelichting van de werkzaamheden op de afdeling prepress was interessant en leverde boeiende gesprekken op. Eén van de oudere leden van de GSOB merkte op, dat de beeldbewerking zoals die bij Drukkerij Stolk toegepast wordt, veel overeenkomsten heeft met de foto-lithografie uit een inmiddels ver verleden.

Intensieve samenwerking en open sollicitaties
Opvallend is dat bij Rob Stolk bij wijze van spreken de deur altijd openstaat. Freek Kuin: “We zijn een echt in- en aanloopbedrijf. Iedereen is altijd van harte welkom.” Het viel de leden van de GSOB bij het bezoek ook op dat de sfeer in het bedrijf bijzonder informeel is. Dat moet ook wel, want er wordt ongelooflijk intensief met de klant samengewerkt. Bijzonder is ook dat men bij Rob Stolk ook geen personele problemen kent. Kuin: “In tegendeel, bijna iedere week ontvangen wij wel open sollicitaties.”
Kopfoto: afkomstig van website Drukkerij Rob Stolk
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.