• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande

OPINIE - In talloze onderzoeken wordt digitalisering als uitdaging genoemd voor bedrijfsprocessen binnen de branche. Toch is die digitalisering al ruim een halve eeuw gaande. De evoluties van een beweging die kennelijk nog lang niet ten einde is. Deel 1.

• Leestijd ca. 3 minuren, volgende week vrijdag deel 2 uit deze mini-serie

Je moet wel enig 'historisch besef' hebben binnen de branche om die 50 jaar te kunnen overzien. De groep mensen met dat stukje historische besef wordt steeds kleiner. De 'jonkies van toen', twintigers en dertigers, zijn inmiddels ruimschoots met pensioen. Voor wie dat perspectief wil bijspijkeren, biedt dit opinie artikel wellicht enige houvast om te begrijpen waar we vandaan zijn gekomen en waar we nu staan. Dit om dan ook 'digitalisering als uitdaging' binnen de huidige bedrijfsprocessen in perspectief te kunnen bezien.

Digitalisering in zetten van teksten

Berthold beeldscherm om het resultaat van ingevoerde zet-instructies 'in het echt' te kunnen zien op een 'opmaakscherm'

De eerste stapjes rondom het gebruik van 'digitale technologie' stammen uit de tijd van merknamen als Linotype, Berthold, Monotype, Scangraphic en Compugraphic. Het zetten van teksten kent een hele lange historie en gaan zelfs tot bijna 60 jaar terug waarbinnen de eerste stapjes rondom 'digitale zetsystemen' werden gezet'. Digitaal was toen het begrip dat puur stond voor het invoeren van teksten via een toetsenbord met daaraan een beeldscherm voor de invoer van zogenaamde 'zet instructies', zoals lettertype keuze, grootte en talloze (complex gecodeerde) typografische instructies, die vanaf de komst van desk top publishing (DTP) halverwege de jaren '80 met bekende applicaties als Aldus PageMaker of Quark XPress 'gewoon' direct op een opmaakscherm werden ingevoerd en realtime getoond, dus zonder gebruik te hoeven maken van gecodeerde instructies.

Berthold werplek met twee 8" floppy disc 'loopwerken'

Toen al werden verschillende systeemonderdelen via niet gestandaardiseerde koppelingen aan elkaar verbonden, maar lange tijd blijven 8" floppy discs de datadragers om content vanuit zetsystemen te 'transporteren' in de workflow vanaf de invoer tot en met de uiteindelijke uitvoer op 'film'.

Vorig jaar verscheen een artikel over de verschillende Berthold werplekken op attentionspan.nl. Een tweede artikel liet de verdere stappen zien in de digitalisering van hun productiemogelijkheden.

Digitale beeldverwerking

De branche kenmerkte zich door 'gescheiden disciplines' op het gebied van tekst- en beeldverwerking, er was sprake van een bedrijfstak met typografische bedrijven en lithografische bedrijven die qua technologie niets met elkaar gemeen hadden. De tekst films vanuit de typografie werden aangeleverd als 'bronmateriaal' voor verdere handmatige verwerking van beeldmateriaal om samen gebracht te worden tot (full-color) pagina's met tekst en beeld. Voor full color druk werden vier films gebruikt voor de basiskleuren cyaan, magenta, geel en zwart. Nog steeds de basis van zowel analoge- als digitale druk- en printprocessen.

In april 2014 schreef ik een artikel over de ontwikkelingen op het gebied van digitale beeldverwerking van Hell uit Kiel (Noord-Duitsland). In 2014 was het maar liefst 35 jaar geleden dat Dr. -Ing. Rudolf Hell GmbH het zogenaamde Chromacom digitale beeldverwerkingssysteem had ontwikkeld. Uit die tijd zijn nog maar weinig beelden beschikbaar van de toen ontwikkelde apparatuur. Een complete installatie met een enkele werplek liep omgerekend al gauw op tot ca. 1,5 miljoen euro. Naast Hell waren er nog een paar spelers op die markt: Crosfield, Scitex en Dainippon Screen. Elk met hun eigen dataformats voor voor de opslag van CMYK kleurenbeeldverwerking en dus niet uitwisselbaar.

Standaarden gingen langzaam maar zeker ontstaan toen halverwege de jaren '80 de dtp revolutie, aangevoerd door Apple, Adobe, Aldus, Quark, Canon en Linotype, het besef voor meer transparantie in de digitale (gelijktijdige) verwerking van tekst en beeld ging ontstaan. Het zou nog decennia duren voordat zovele processtapjes met elkaar gekoppeld zouden kunnen worden. In 2019 sprak ik met Henk Gianotten, hij was vele jaren een ambassadeur op het gebied van standaarden.

Het digitaliseren van dia's of foto's via een high-end scanner (1 miljoen gulden per scanner)
De opslag van beelden of pagina's op een 300MB schrijf (kosten: 2500 gulden per stuk)
De digitale verwerking van pagina's op een 800.000 gulden kostende werkplek
De verwerking werd gedaan door R30 mini computers van Siemens

High-end ging verdwijnen

Veel sneller dan gedacht verdween de high-end technologie, die pas om en nabij het begin van de jaren '80 de markt bereikte. Het duurde slechts 5 jaar, toen dtp in hoog tempo prepress (dus de combinatie van typografie en lithografie) ging aanbieden in Apple Macintoshes. Vergis je niet hoor, toen kostte een volledige Macintosh (bijvoorbeeld het model Quadra, volgestopt met intern geheugen en de grootst mogelijke hard disc) en een beeldscherm al snel (omgerekend) zo een 20.000 euro. Nog altijd een fractie van de kosten van één high-end werkplek.

Het duurde nog wel flink wat tijd voordat de grafische branche de dtp ontwikkelingen omarmde. In met name de typografische wereld werd (vak zelf met hoongelach) de dtp ontwikkeling afgedaan als dt(prut), verwijzend naar de gebrekkige typografische (on)mogelijkheden. De term 'good-enough' deed zij intrede. De kwaliteitsnormen werden niet meer door interne specialisten bepaald, maar door de opdrachtgever. Die zag tevens mogelijkheden tot lagere inkoopkosten omdat zij ook wel zagen dat de productiekosten in hoog tempo daalden, omdank de toen nog torenhoge salarissen van de high-end operators destijds.

In deel 2: opslag, gekoppelde werplekken met in- en output, bottlenecks

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Een halve eeuw in de wereld van verpakkingen MENSEN - De grafische industrie mag dan weliswaar de naam hebben niet erg innovatief te zijn, daar waar verpakking ontworpen en gemaakt worden draait juist alles om innovatie. Althans volgens...
  2. Digitalisering drukt stempel op bedrijvenlandschap BRANCHE - Het CBS heeft onlangs vragen beantwoord van WNL (omroep Wij Nederland) over de ontwikkelingen van het bedrijvenlandschap tussen 2007 en 2017. Deze analyse is in de breedte van...
  3. Fujifilm heeft ambitie digitalisering industrie te leiden FINANCIEEL - "We zullen onze activiteiten verder uitbreiden en de digitalisering van de industrie leiden door innovatieve producten te ontwikkelen en te leveren die gebruik maken van onze eigen geavanceerde...
  4. Digitalisering in de uitgeefsector zet fors door PERSBERICHTEN – De digitale omzet van uitgevers groei nog steeds. Maar papier voelt nog steeds het lekkerst, blijkt bij ‘Voelboekje’ van Zwaan. Twee grote Belgische drukkerijen gaan fuseren (kopfoto). Innovatie...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

16 mei 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: branche, digitalisering, DTP, evolutie, high-end, mini-serie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Overname RTL Nederland door DPG Media voldoet grotendeels aan voorwaarden ACM 16 mei 2025
  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Digitalisering van de branche ruim halve eeuw gaande
  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.