
ALGEMEEN - Aan het einde van dit jaar bestaat printmedianieuws 12,5 jaar. Bij de start van de titel waren de ambities nog beperkt en gericht op het slechts kleine aantal 'middenbedrijven' binnen de branche. Na 12,5 jaar schreef het redactieteam ongeveer 4400 artikelen, die tezamen een rijk stuk historie weergeven van een branche in een dynamische periode. Tijd voor een nieuwe fase.
Analyse, diepgang en achtergronden waren en zijn nog altijd de redactionele uitgangspunten. Zowel met nationaal als internationaal nieuws als basis. Dat werd snel herkend. Natuurlijk door de vele bedrijven in het segment in talrijke segmenten, maar ook door toeleveranciers, branche gerelateerde organisaties, maar ook door uitgevers en (creatieve- en/of reclame) bureaus. Een mooie 'doorsnee vertegenwoordiging' van de printmediabranche.
Omvang van het aantal 'middenbedrijven'
Het behoeft nauwelijks toelichting dat het aantal 'middenbedrijven' beperkt is tot hooguit 200 bedrijven, die de moeite nam om het de door ons gevraagde abonnementskosten te betalen. Dat gebeurde overigens in een periode dat er nog volop geklaagd werd dat uitgevers hun content achter een betaalmuur plaatste. Anno 2025 is de betaalmuur eerder norm dan uitzondering. We liepen als het ware voor de troepen uit.
De toeleveranciers binnen de branche namen ook volop een abonnement en vroegen zich af op welke wijze printmedianieuws extra kon bijdragen aan hun naamsbekendheid. We - de oprichters Erik van Erp en ondergetekende - hadden geen idee hoe we dit zouden aanpakken. "Destijds deden we op dat punt maar wat, een uitgebreid marktonderzoek werd niet gedaan, we plakten 'zomaar' een prijs op een jaar extra aandacht door middel van een 'logootje' op de website. Later werd dat uitgebreid met de vermelding in de wekelijkse nieuwsbrief en de websites printmediabanen.nl en printmediatrainingen.nl, gecombineerd met een reeks zogenaamde 'partnerartikelen', die niet achter de betaalmuur stonden, maar ook door de lezers vanwege de juiste inhoud en vorm volop werden gewaardeerd.
Series doen het goed
Spelenderwijs ontdekten we dat series het goed deden. De bekende 'Top 5 of 10 van....', jaarverslagen binnen de branche en de diepgaande analyses van de 'high-end printerfabrikanten' zijn daarvan slechts enkele voorbeelden.
Ook alle interviews met de mensen achter hun bedrijven deden en doen het goed. Oprechte verhalen, veelal opgetekend door Hans Baljet en vanuit de toeleveranciers door Jan Vroegop.
Blokboek.com
Een aantal jaren geleden namen we blokboek.com over. De rubriek 'persberichten/kort nieuws' die we op vrijdag publiceerde, verhuisde naar blokboek.com. Daarmee ontstond een zustertitel (zonder abonnementsmodel) met korte (pers)berichten, inspiratie, leuke weetjes, crossmediale uitstapjes, aankondigingen, evenementen etc. Ook die titel gaat na ongeveer dezelfde levensduur in de verkoop. Dus een leuke en complementaire combinatie van twee titels met het grootst denkbare bereik in het printmedia landschap.
Tijd voor een nieuwe fase

Het bestaansrecht van printmedianieuws en bloboek.com is na 12,5 jaar wel aangetoond binnen een branche die nog steeds behoorlijk in beweging is. Maar het wordt wel tijd voor een nieuw aanpak. We bieden de titels via dit 'persbericht' openbaar aan. Waarom doen we dat op deze manier? Peter Luit: "We zoeken een nieuwe frisse en dus jonge aanpak om de titels de komende jaren verder te ontwikkelen. Daar helpen we natuurlijk graag bij, maar willen de dagelijkse leiding overdragen aan een nieuwe energieke uitgever."
Mocht je interesse hebben, laat het dan vooral weten. Stuur dan even een mail met je contactgegevens om vervolgens samen eens te bekijken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.