• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

NAPCO Research: We leven in een ‘En-tijdperk’

PRODUCTIE INNOVATIE - NAPCO Research onderzoekt trends en ontwikkelingen binnen onder andere de printmediabranche. In navolging op het artikel van gisteren waarin de ontwikkelaars vanuit het vellen offset segment hun visie gaven op de ontwikkelingen van hun oplossingen, vandaag de resultaten van een gehouden onderzoek naar het 'hybride tijdperk'.

• Leestijd ca. 4 minuten
• Dit artikel wordt aangeboden door A&O Fonds Grafimediabranche en GOC

De industrie bevindt zich in een fase waarin offset en digitaal printen niet (langer) tegenover elkaar staan, maar elkaar juist aanvullen. Deze door NAPCO genoemde 'And Era' stelt commerciële drukkers in staat om de voordelen van beide technologieën te combineren en zo flexibeler, efficiënter en klantgerichter te opereren.

Deelnemers aan het onderzoek

Wie deden er mee aan het onderzoek?

Kodak sponsorde dit NAPCO-onderzoek onder commerciële MKB drukkers in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan, met als doel inzicht te krijgen in hoe deze hybride strategie in de praktijk wordt ingezet. Er deden ongeveer 230 bedrijven mee, waarvan de meerderheid uit de VS.

Hybride al langer bekend bij grote(re) online spelers

De combinatie - die inmiddels bekend staat onder de term 'hybride', biedt:

  • De kostenefficiëntie van offset voor grote oplages
  • De snelheid en personalisatiemogelijkheden van digitaal printen
  • Nieuwe kansen op het gebied van marketing, klantrelaties en operationele winstgevendheid

Bovenstaande is voor ervaren print-service-providers (PSP's) doorgaans een open deur, daar zij vaak al in deze situatie opereren.

Digital groeit, maar offset blijft dominant

Hoewel 60% van de ondervraagde bedrijven aangeeft dat hun digitale productie zal toenemen en offset zal afnemen, blijft offset goed voor ca. 70% van het productievolume. De rol van digitaal is vooral aanvullend en gericht op korte runs en gepersonaliseerde opdrachten.

Tijdens een rondetafelgesprek op drupa 2024 vertelde Andy Robbins, algemeen directeur van Blackmore Ltd. in Shaftesbury, Dorset, Verenigd Koninkrijk, over de waarde die de ‘And Era’-aanpak voor zijn organisatie oplevert.

Robbins: "We zijn relatief nieuwe gebruikers van digitale technologie en het sleutelwoord is hier echt ‘aanvulling’. In de commerciële drukkerij drukken we kleine oplagen, opdrachten met variabele gegevens en voorlopige exemplaren digitaal. We zijn behoorlijk actief op het gebied van verpakkingen. Kleine oplagen van verpakkingen of prototypes worden ook op onze digitale drukpersen geproduceerd, dus dit is zeker een groeiend gebied voor ons."

Grootste voordeel van hybride strategie: kostenbesparing

De belangrijkste reden om beide technieken in huis te hebben, is kostenbesparing. Door opdrachten te matchen met de meest efficiënte technologie, kunnen drukkers arbeid reduceren, verspilling tegengaan en marges verbeteren.

Redenen om beide technologieën te combinerenTotaal (%)
Kostenbesparing75%
Klantvraag naar personalisatie61%
Flexibiliteit en snellere doorlooptijd58%
Kwaliteitsverwachtingen57%
Minder verspilling30%
De hybride aanpak verhoogt dus niet alleen de winstgevendheid, maar ook de klanttevredenheid.

Digitaal printen: kortere runs en personalisatie

Digitaal wordt in 54% van de gevallen vooral ingezet voor kleine oplages, waar offset juist uitblinkt bij lange runs. Dat aspect werd in het artikel van gisteren door de ontwikkelaars van vellen offset systemen deels tegengesproken. Heidelberg, Koenig & Bauer, Komori en manroland zeggen met hun nieuwste innovaties in offset juist de grens van de oplage grootte fors te hebben verlaagd.
Daarnaast wordt digitaal natuurlijk gebruikt voor gepersonaliseerde communicatie (44%).

De keuze voor digitaal hangt samen met lagere instelkosten, het ontbreken van platen en de mogelijkheid tot just-in-time productie.

Grootste uitdaging: workflowcomplexiteit

Het combineren van twee technologieën leidt vaak tot meerdere workflows: 73% van de respondenten werkt (kennelijk nog) met afzonderlijke systemen voor offset en digitaal. Dit zorgt voor:

  • Minder flexibiliteit in planning
  • Hogere kans op fouten
  • Dubbel werk in administratie en prepress
  • Bottlenecks bij joboverdracht

Duitse (67%) en Japanse (56%) bedrijven ervaren dit sterker dan Amerikaanse (37%).

Personeel moet anders worden opgeleid

De introductie van digitale productie leidt tot extra trainingseisen:

Slechts 50% van het personeel is cross-trained voor zowel offset als digitaal

De Verenigde Staten loopt hierin kennelijk voorop vanwege eerdere digitaliseringsgolven. In Duitsland en Japan wordt dit nog als grotere uitdaging gezien. Kritische vaardigheden zijn:

  • Workflow-integratie
  • Kleurmanagement
  • Variabele data
  • Digitale onderhoudskennis
Invloed op personeelstrainingPercentage
Meer training nodig40%
Nieuwe mensen aangenomen31%
Geen verandering20%

Finishing is cruciaal investeringsgebied

Met de groei van digitaal printen ontstaat druk op de afwerking. Conventionele finishingapparatuur kan de snelheid en flexibiliteit van digitale persen vaak niet bijhouden. Drukkers investeren daarom in:

  • Geautomatiseerde bind- en vouwsystemen
  • Snel wisselbare modules voor kleine oplages
  • Intelligente postpress-oplossingen die workflows verkorten

Zeker voor korte runs en prototyping is finishing vaak de bottleneck die het hybride potentieel beperkt.

Toekomstige investeringen gericht op concurrentiekracht

230 respondenten geven aan dat hun investeringsbeslissingen gericht zijn op:

InvesteringsdoelstellingRelevantie (%)
Concurrentievoordeel71%
Langetermijnkosten verlagen69%
Lagere kosten per opdracht66%
Kwaliteit verbeteren65%
Workflow-compatibiliteit64%
Nieuwe business genereren64%

De 'And Era'-strategie wordt gezien als sleutel tot structurele groei. Drukkers die beide technologieën weten te combineren met gestroomlijnde processen, een goed getraind team en slimme afwerking, zijn beter in staat zich te onderscheiden in een concurrerende markt.

Conclusie

De studie bevestigt dat hybride productie geen hype is, maar een structurele verschuiving in de commerciële printsector. Succesvolle implementatie vraagt om:

  • Strategische investeringen
  • Workflowharmonisatie
  • Training en personeelsontwikkeling
  • Technologische synergie tussen offset, digitaal en finishing

De “And Era” is geen compromis, maar een hefboom voor innovatie, marges en klantgerichtheid.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Scholma Print & Media brengt drukwerk tot leven BEDRIJVEN - Scholma Print & Media uit het Groningse Bedum heeft goed rondgekeken op de laatste Drupa. ‘We hebben verschillende investeringen op het oog na onze bezoeken aan de Drupa’,...
  2. Gedrukte marketingcommunicatie materialen in een online tijdperk Dat is de titel van het boekje naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 100 professionals die onlangs hun mening gaven over effectiviteit en efficiency in de zogenaamde marketing supply...
  3. Intergraf: ‘Print is essentiële dienst in corona-tijdperk’ BRANCHE - De regeringen binnen de Europese Unie hebben een lijst van 'essentiële diensten' samengesteld die tijdens de 'lockdown' van een land moeten worden gecontinueerd om enerzijds informatie rondom het...
  4. Xerox geeft Palo Alto Research Centre (PARC) weg TOELEVERANCIERS - Xerox was ooit de grondlegger van diverse technologische revoluties, ontwikkeld door de wetenschappers bij PARC. De eerste muis, de eerste graphical user interface (Wysiwyg GUI), allemaal uitvindingen van...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 juni 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: productie innovatie Tags: 'En-periode', hybride, Napco

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Pieter Post introduceert antwoordpost met QR-code 18 juni 2025
  • Grafimedia Producenten Onderzoek in 5 vragen 17 juni 2025
  • Kaartje2go opnieuw klantvriendelijkste kaartenwinkel 17 juni 2025
  • BDUmedia is verhuisd naar BDUprint 17 juni 2025
  • NAVO-top belemmert pakketbezorging in delen van Den Haag 17 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • NAPCO Research: We leven in een ‘En-tijdperk’
  • Offset blijft onverminderd innoveren
  • Campagne KvK: check uw SBI activiteiten codes
  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.