
TOELEVERANCIERS – Heidelberg heeft al twee strategische samenwerkingen op het gebied van digitaal. Met Ricoh voor de tonermachines en met Canon voor het inkjet segment. Na in 2020 gestopt te zijn met diverse machines in het ‘very-large-format’ (VLF) segment, keert Heidelberg terug met de Cartonmaster CX 145 op een formaat van 105 x 145 centimeter.
• Leestijd ca. 4 minuten

Met Ricoh (onder Heidelberg Versafire genoemd) en Canon (onder Heidelberg Jetfire genoemd) is het segment ‘digitaal’ afgedekt.
Het in eigendom zijnde Gallus zorgt voor met name de label- en etikettenmarkt in flexo, hybride en ook digitaal. In de afgelopen jaren is het segment (vouw)karton enorm gegroeid. In 2020 werd de stopzetting van de (digitale) Primefire 106 gezien als een aderlating voor Heidelberg, die de maatregel nam in het kader van de toen matige financiële resultaten. Daarna werd het stopzetten van het VLF segment (onder andere de Speedmaster XL 162) met minder persaandacht uitgevoerd.

De samenwerking tussen Heidelberg en manroland komt voort uit zowel marktomstandigheden als de geschiedenis van beide ondernemingen. Heidelberg had in het verleden eigen grootformaat persen (Speedmaster XL 145/162), maar stapte in 2020/2021 uit het VLF-segment als onderdeel van een reorganisatie onder CEO Rainer Hundsdörfer.

Dit liet een ‘gapend gat’ achter in de markt voor grootformaat vouwkartondruk, aangezien Heidelberg tot dan toe een belangrijke speler was. Concurrenten manroland en Koenig & Bauer profiteerden destijds van Heidelbergs vertrek en versterkten hun positie in grootformaat offset. Manroland lanceerde in 2020 de Roland 900 Evolution om deze groeimarkt te bedienen en nam zelfs Heidelbergs voormalig hoofd VLF-ontwikkelingen (Bernhard Schaaf) in dienst om zijn kennis te benutten.
De nieuwe Cartonmaster CX 145 is gebaseerd op de Roland 900 Evolution-pers van manroland sheetfed en voegt zich bij de flexo-rotatiepers Boardmaster voor vouwdozen in Heidelbergs verpakkingsportfolio.
Inhaalslag niet alleen te doen
Heidelberg heeft ontdekt dat het zinloos is gebleken in alle segment alles zelf te moeten kunnen doen. Dat werd al duidelijk binnen het segment digitaal. Heidelberg heeft het voordeel een wereldwijd enorm groot netwerk aan klanten te kunnen benaderen. Voor Ricoh en Canon betekent dat simpelweg een uitbreiding op hun ‘verkoop potentie’.
Een volledig nieuwe pers gaan ontwikkelen in het (vouw)karton segment zou niet alleen enorm veel geld kosten, maar ook nog eens (te) lang duren, terwijl de markt juist nu in dat segment volop in beweging is.
De nieuwe samenwerking 2 juni jl. aangekondigd in de aanloop naar de officiële viering van Heidelbergs 175e verjaardag.


Vanaf begin 2024 zocht Heidelberg echter naar manieren om terug te keren in dit groeisegment zonder dus de enorme ontwikkelkosten van een volledig nieuwe pers.
Dit leidde tot gesprekken met manroland Sheetfed, die volgens berichten begin 2024 zijn gestart. De motivatie was wederzijds gunstig: Heidelberg kon via een OEM-overeenkomst weer een VLF-pers aanbieden met beperkte R&D-inspanning, terwijl manroland extra volume en marktbereik kon krijgen door Heidelbergs uitgebreide verkoopkanaal.
Op 2 juni 2025 werd de samenwerking officieel aangekondigd als een ‘nieuwe alliantie’ tussen de bedrijven. Bij Heidelbergs jubileumevenement ‘Home of Print’ schudden Heidelberg CEO Jürgen Otto en manroland CEO Mirko Kern elkaar de hand om de deal te bekrachtigen
CEO Otto benadrukte: “Het gaat om slimme samenwerking met partners… Niet alles wordt door ons zelf gemaakt, maar alles wordt door ons gecontroleerd.”
Beide bedrijven streven ernaar hun positie in het hoogvolume packaging-segment te versterken zonder een dure en risicovolle technische wedloop aan te gaan.

De introductie van de Cartonmaster CX 145 via deze samenwerking heeft potentieel een aanzienlijke impact op de markt voor vouwkartondruk. Ten eerste verhoogt het de concurrentiedruk op de bestaande spelers. Koenig & Bauer (met de Rapida 145/164 persen) en manroland zelf moeten nu rekening houden met een herintrede van Heidelberg als merk in het grootformaat segment.
Reacties
Openlijke reacties van concurrenten op de Heidelberg–manroland samenwerking zijn vooralsnog beperkt in de publieke bronnen. Toch wordt in de branche het ‘samenbrengen’ van twee voormalige rivalen gezien als een pragmatische zet. Analisten merken op dat Heidelberg hiermee feitelijk erkent dat het verlaten van de VLF-markt een gemiste kans was in een groeiend segment, en dat terugkeer via samenwerking logisch is om risico’s te spreiden. Manroland’s stap om Heidelberg te laten instappen wordt eveneens begrepen als ‘slimme timing’ – al in 2021 werd hun lancering van de 900 Evolution geprezen omdat Heidelberg’s exit een ‘gapend gat in de markt’ had gecreëerd. Nu, enkele jaren later, profiteert manroland ervan dat Heidelberg meehelpt die markt te bedienen in plaats van er zelf weer een concurrent bij te creëren.

Hoewel Koenig & Bauer geen publieke uitspraken heeft gedaan die direct verwijzen naar deze alliantie, zal dit bedrijf naar verwachting zijn strategie aanscherpen om zijn marktaandeel te verdedigen. Koenig & Bauer was samen met manroland de dominante speler in grootformaat offset na 2020. Koenig & Bauer heeft recent al ingezet op schaalvergroting en partnerships (bijv. met Durst voor digitaal, Celmacch voor flexo) om concurrerend te blijven in belangrijke marktsegmenten.
De eerste installatie bij klanten staat gepland voor 2026, gevolgd door een wereldwijde uitrol. Heidelberg verwacht de grootste vraag in Noord-Amerika, Europa en China.
Geïntegreerd in het digitale ecosysteem

De CX 145 kan worden geïntegreerd in de Prinect-workflow en in het workflowaanbod van andere leveranciers. Klanten kunnen ook de prestatiegegevens van de machine opvragen in het klantenportaal van Heidelberg. Het totale aanbod omvat de machine in Heidelberg design, verkoop, installatie, training en ondersteuning met service en verbruiksartikelen. Een soortgelijke overeenkomst, zoals met Ricoh en Canon.
Wereldwijd servicenetwerk
Voor verpakkingsproducenten in het hoogvolume vouwkartonsegment in het bijzonder, zijn maximale beschikbaarheid van de machine, lage complexiteit en professionele, gerenommeerde service van de leverancier doorslaggevende investeringscriteria. Volgens Heidelberg biedt zijn wereldwijde serviceorganisatie toegevoegde waarde voor klanten die nu een uitgebreider aanbod hebben in dit marktsegment. “Onze servicebelofte omvat lokale ondersteuning voor onderdelen en de wereldwijde aanwezigheid van gekwalificeerd servicepersoneel met korte responstijden voor alle machines,” zegt David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.