
FINANCIEEL - Cimpress hanteert een gebroken boekjaar dat loopt tot en met 30 juni van het lopende jaar. De omzet voor 2025 bedroeg 3,4 miljard dollar (2024: 3,22 miljard dollar). De bruto winst steeg van bijna 1,597 miljard dollar naar 1,617 miljard dollar. Het merk Vistaprint neemt het grootste deel van de omzet voor haar rekening, zo een 1,824 miljard dollar.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Download de achterliggende details/cijfers
De bruto winst (EBITDA) daalde 8% ten opzichte van 2024 met 36 miljoen dollar tot 433 miljoen dollar (13% van de omzet). Ook hier nam Vistaprint het voortouw met een bruto winst van bijna 347,7 miljoen dollar, vrijwel gelijk aan het resultaat van 2024.

In Europa nam Vistaprint ruim 454 miljoen dollar omzet voor haar rekening. De Verenigde Staten was goed voor ruim 1,266 miljard dollar.
Ook binnen Cimpress is men zich bewust van de potentie van producten rondom verpakkingen en label: 2025 liet een groei van 12% zien in dat segment. De bruto winst in dat segment nam met 17% toe.

De netto schuldenlast nam van 1,4 miljard dollar af tot ruim 1,37 miljard dollar

De kosten van de omzet van Cimpress bedroegen 456,7 miljoen dollar, een stijging van 6,6% op jaarbasis. De marketing- en verkoopkosten bedroegen in totaal 193 miljoen dollar, een daling van 0,7% op jaarbasis. De algemene en administratieve kosten bedroegen 59,1 miljoen dollar, een stijging ten opzichte van de 54,3 miljoen dollar die in hetzelfde kwartaal van het voorgaande boekjaar werd gerapporteerd.
Bruto winst per klant

De top 30% (3,2 miljoen) van de klanten van VistaPrint boekten in het boekjaar 2025 een gemiddelde variabele brutowinst van $ 261 per klant had en dat de top 30% van de klanten goed was voor 90% van de groei van de variabele brutowinst in de boekjaren 2022 tot 2025. Aan de top van de waardepiramide van VistaPrint voor het boekjaar 2025 genereerde 2% van de klanten (215 duizend) een gemiddelde variabele brutowinst van $ 1.408. Deze 2% van de klanten draagt bijna $ 100 miljoen meer variabele brutowinst bij dan de minst waardevolle 70% van de klanten (7,5 miljoen).
Beurs reageerde positief op jaarcijfers

Cimpress (CMPR) rapporteerde echter een kwartaalverlies van $ 1,02 per aandeel. Een jaar geleden bedroeg de winst nog $ 4,33 per aandeel.
Verwachtingen voor 2026
Voor het boekjaar 2026 (eindigend op 30 juni 2026) verwacht Cimpress een omzetstijging van 5-6% op gerapporteerde basis en 2-3% op organische basis bij constante wisselkoersen. De nettowinst zal naar verwachting minimaal 72 miljoen dollar bedragen. De aangepaste EBITDA zal naar verwachting minimaal 450 miljoen dollar bedragen.
Product categorieën
Onderstaande tabel toont de geschatte omzetaandeel, groei en variabele brutomarge voor de verschillende productcategorieën binnen Cimpress. Het grootste deel van de omzet wordt gerealiseerd met o.a. ansichtkaarten, flyers, boekjes, boeken, catalogi. De grootste bruto marge wordt gerealiseerd met visitekaartjes en retouradresstickers.

Adverteren
Cimpress investeert in advertenties met een terugverdientijd van meer dan twaalf maanden waarvan men verwacht dat ze zullen helpen de naamsbekendheid te vergroten. Ze zeggen daarbij regelmatig tests uit te voeren om de optimale mix voor alle markten en producten te vinden.
Er zullen de komende jaren waarschijnlijk aanzienlijke veranderingen plaatsvinden in welke marketingkanalen het meest effectief zijn, naarmate AI-zoekopdrachten aan populariteit winnen, bedrijven hier geld mee willen verdienen en het gedrag van klanten in hoog tempo blijft veranderen. Gezien de relatieve merksterkte van Cimpress, zegt het bedrijf klaar te zijn om ook op dit gebied de uitdagingen met AI aan te gaan.
Slotwoord van CEO Robert Keane
"In het boekjaar 2025 hebben we dezelfde strategische en uitvoeringsgerichte koers voortgezet die we al enkele jaren varen, omdat dit de waarde die we onze klanten bieden versterkt, de efficiëntie verhoogt en de snelheid waarmee we verbeteringen doorvoeren versnelt. We bouwen aan de beste capaciteiten en concurrentievoordelen in onze klasse, waarmee we onze klanten beter van dienst kunnen zijn en onze decennialange disruptie van de zeer grote, gefragmenteerde markt voor drukwerk en drukgerelateerde producten kunnen voortzetten. Financieel gezien denken we dat dit zal leiden tot een voortzetting van onze geschiedenis van groeiende cashflow op de lange termijn, vooral op basis van het aantal aandelen. Zoals altijd ben ik dankbaar voor de duizenden medewerkers van Cimpress die elke dag werken om waarde te leveren aan onze klanten, en ben ik dankbaar voor de langetermijnaandeelhouders en kredietverstrekkers die ons hun kapitaal toevertrouwen."
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.