
BUITENLAND - Het is wat vroeg in het lopende jaar, maar de uitgever van het bekende Amerikaanse vakmedium Printing Impressions publiceerde begin deze maand al de Top 300 van Amerikaanse en Canadese printmedia bedrijven over 2025. De 2024 editie dateerde nog maar van begin dit jaar.
• Leestijd ca. 3 minuten
Printing Impressions geeft als verklaring dat ze 'actueler' willen zijn met de lijst en dus meer de huidige situatie willen accentueren in plaats van aan het begin van een jaar terug te kijken op het voorafgaande jaar. Net zoals in eigen land hechten bedrijven een steeds minder groot belang op het terugblikken. Vooruitkijken - zeker in onzekere tijden - vergt een wat andere aanpak om ondernemers te voorzien van puur cijfermatige informatie die er op kortere termijn toe doet.
Cijfers meer dan een jaar oud doen er niet meer toe
Printing Impressions vroeg daarom ook aan de deelnemende bedrijven meer actuele - en dus lopende - cijfers aan te leveren, zodat de ranglijst cijfers bevat die niet meer dan 6 maanden oud zijn. Bij deze 'overgangs uitgave' kan het dus voorkomen dat er nog wel wat onvolkomenheden in de ranglijst zitten, omdat bedrijven moeten wennen aan het tussentijds leveren van alle gevraagde informatie. Ter verduidelijking: de 2024 editie die in het begin van dit jaar verscheen, laat dus de cijfers zien van 2023, de 2025 editie laat de jaarcijfers van 2024 zien. Dus een half jaar eerder.
De redactie heeft echter ook besloten de vooruitzichten in meer algemene zin te verplaatsen naar het decembernummer van Printing Impressions.
Nieuwe categorieën
Een opmerking over de ranglijst van dit jaar is dat er verschillende nieuwe primaire specialisatiecategorieën zijn. Ook dat weer in het teken van de actualiteit van bewegingen binnen de branche. Ook in de Verenigde STATEN speelt convergentie in al zijn verschijningsvormen een grote rol.
Ala voorbeeld wordt genoemd Czarnowski uit Chicago, Illinois, een bedrijf met een omzet van 507 miljoen dollar. op het eerste gezicht lijkt het erop dat dit bedrijf vooral actief is in de evenementen, waarvoor een wel heel breed pallet aan producten en diensten wordt aangeboden tot en met complete fulfillment. Het bedrijf komt op nummer 13 binnen in de Top 300 ranglijst.

Vergelijking Top 10 met 2024

Lezers die de ontwikkelingen in de Verenigde Staten volgen, weten inmiddels wel dat de Top 10 vaak de bekende namen RRD (RR Donneley), Cimpress en Quad laten zien. Daarbij valt meteen al één ding op. De omzet die Cimpress (kennelijk) heeft opgegeven is exact gelijk aan de omzet die in de 2024 editie verscheen, dus de jaarcijfers van 2023. Cimpress hanteert een gebroken boekjaar dat loopt tot en met 30 juni van het lopende jaar. Voordat die resultaten bekend waren, werd de Top 300 lijst van 2025 al gemaakt. Om niet 'buiten de boot' te vallen, kon Cimpress niets anders doen dan de oude cijfers herhalen. Op die manier bleef ze haar positie in de lijst dus behouden.
Wellicht is het ook tijd om af te stappen van omzet per bedrijf als primaire graadmeter van de lijst. Naast de omzet worden ook genoemd aantal werknemers, aantal productielocaties en de segmenten waarin het bedrijf actief is met onderliggende omzetverdeling. INKISH maakte op basis van de Top 300 voor 2023 een alternatieve opzet met de 'productiviteit per medewerker'. Dat resulteerde in een geheel ander Top 10 lijstje, waarin zelfs de oorspronkelijke namen uit de publicatie van Printing Impressions nog nauwelijks voorkwamen.

Geen Top 300 binnen Europa
In Europa kennen we geen vergelijkbare Top 300 lijst van de grootste Europese spelers. Dt zou zeker interessant kunnen zijn, zeker in relatie tot flinke bewegingen op het gebied van consolidatie in onze regio. Het initiatief zou dan moeten beginnen bij de lokale brancheorganisaties die dan vervolgens de actuele cijfers aanbieden aan Intergraf, die dan een Top 300 samenstelt binnen de EU.
Aan de hand van het artikel over de fusie van Printify en Printful zou het interessant zijn om deze ontwikkeling te bezien in een bredere EU context.
Opinie
Om een dergelijk initiatief te doen laten slagen is niet alleen de medewerking van brancheorganisaties en haar leden van belang, maar ook van uitgevers die hun abonnees aanschrijven (die al dan niet lid zijn van een brancheorganisatie). Dat maakt het geheel stukken complexer, temeer de spreiding van cijfers in een sterk concurrerende landelijke- maar ook Europese omgeving, gevoeliger (b)lijkt te liggen dan binnen de Verenigde Staten. Daarnaast ook de spreiding van individuele belangen van uitgevers. In Europa is het landschap van uitgevers in de branche nu eenmaal veel groter en vooral diverser dan in de Verenigde Staten. Per land spelen diverse aspecten een rol. Het lijkt daarom niet voor de hand liggend dat een soortgelijk initiatief in de EU zal lukken. We zullen ons 'tevreden' moeten stellen met de 'toch wel ver van mijn bed' lijstje uit de Verenigde Staten.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.