
BUITENLAND - Begin dit jaar publiceerde de redactie een artikel over de toen in gang gezette fusie van de aanvankelijke concurrenten Printful en Prinify, die samen zouden doorgaan onder de naam Fyul. Hoe staan de zaken ervoor, nu een half jaar na de aankondiging van de fusie? En gaan we iets van dit fusiebedrijf in de EU merken?
• Leestijd ca. 4 minuten

Beide bedrijven zijn vanuit hun oosprong relatief jong (Printify werd in 2015 opgericht en Printful in 2013). Printful had in 2022 een personele omvang van meer dan 1000 medewerkers, Printify had zo een 750 medewerkers in dienst. Nu zouden er samen al zo een 2500 werknemers actief zijn in 46 landen. Links en rechts melden media dat ca. 20% van de werknemers hun baan zouden gaan verliezen als gevolg van de fusie, maar dit is niet bevestigd.

De twee jonge ondernemers uit Letland waren aanvankelijk elkaar rivalen. Maar in november 2024 zochten beiden elkaar op en zagen kennelijk in elkaar voldoende aanleiding om samen door te gaan en daarmee een nog sterkere speler te worden in het wereldwijde netwerk dat beiden in pakweg 10-12 jaar hadden opgebouwd.
Printful is grotendeels gebaseerd op eigen druk- en printcapaciteit, terwijl Printify is gebaseerd op een marktplaatsmodel zonder eigen 'printfabrieken'.


In Riga groeiden twee succesvolle techbedrijven op, beide met ambitieuze oprichters en beide met een internationaal klantenbestand. Printful verplaatste zijn hoofdkantoor al vroeg naar de Verenigde Satten (Charlotte, NC), Printify vestigde naast de Letse basis ook een hoofdkantoor in San Francisco

Het argument om samen te gaan was voldoende onderbouwd. Vooral de verschillende klantenkringen - door de twee benaderingen - zouden elkaar juist kunnen aanvullen. Printful met haar eigen productiecapaciteiten bediende een duidelijke - meer professionele - markt in vergelijking tot Printify, maar had een zeer uitgebreid partnernetwerk waardoor lokale productie eenvoudiger zou zijn, met tal van logistieke voordelen.
Achter de marktargumenten gingen natuurlijk ook financiële aspecten schuil, waardoor een gemeenschappelijke onderneming een aanzienlijk hoeveelheid kosten kon besparen, lees daarbij ook besparing op arbeidskosten en dus arbeidsplaatsen.
Bekijk een redelijk recente vergelijking tussen beide bedrijven bij Teeinblue (2024, dus voorafgaand aan de fusie)
Gelato

In het artikel van januari meldde de reactie al dat analisten ook zinspeelden op een aanval op het Noorse Gelato. Dat bedrijf is in 2007 opgericht en realiseerde in 2022 een omzet van 107 miljoen euro. Winstcijfers uit dat jaar waren niet te achterhalen. De omzet van Gelato bedroeg in 2021 bijna 75 miljoen euro met een EBITDA van ruim 13 miljoen euro.
Fyul zou nu tot de grotere POD aanbieders behoren binnen Europa.
Kijk hoe Printify zich profileert op haar YouTube kanaal, marketing op topniveau.
Cijfers

Printful maakte in 2023 alleen in eigen land een omzet van 83,7 miljoen euro – een stijging van 6,1 % ten opzichte van het voorgaande jaar – en een nettowinst van 6,49 miljoen euro. Dat is weliswaar slechts een deel van de wereldwijde activiteiten, maar het laat zien dat Printful geld verdient. Printful maakt wereldwijd geen actuele omzetcijfers bekend; in 2021 werd voor het laatst een omzet van meer dan 289 miljoen dollar genoemd.
Printify rapporteerde voor 2023 een omzetstijging van 11,2 % tot 29,6 miljoen euro, met een nettowinst van 1,13 miljoen euro. Ook hier geldt: dit is slechts een deel (waarschijnlijk vooral platformkosten), aangezien de daadwerkelijke omzet via de partners loopt. Printify heft marges op bemiddelde verkopen of biedt premiumabonnementen voor resellers aan. De exacte wereldwijde inkomsten zijn niet openbaar, maar diverse marktexperts schatten het door Printify bemiddelde handelsvolume op aanzienlijk meer dan 100 miljoen dollar per jaar.
Fusie van 'gelijken', geen sprake van overname
Er is sprake van een fusie met een gedeelde eigendomsstructuur. De respectievelijke aandeelhouders stemden snel in met de fusie, op 20 november waren alle administratieve zaken rondom de fusie geregeld.
Merkwaardig genoeg is de naam Fyul (van beide bedrijven de laatste twee letter), nog niet als Fyul.com operationeel voor het fusiebedrijf.
Beide merken behouden - zo zeggen de partijen - 'voorlopig' nog hun eigen naam in de markt. Achter gesloten deuren gebeurt er echt veel om de front- en backoffice activiteiten te stroomlijnen. En dat is een flinke klus voor de op dat punt nogal verschillende bedrijven. In totaal bieden beide bedrijven nu nog aan 2500 medewerkers een (al dan niet fulltime) baan. Zowel op Dead Pixels Society als op LSM+ zou een niet bevestigd banenverlies van 20% zijn aangekondigd.

Fyul wekt qua naam en uitspraak wel wat verwarring met de naam Fuel. Dat is een POD bedrijf, gevestigd in Indianapolis in de Verenigde Staten.
Twee hoofdige leiding met duidelijke taakverdeling


Het gecombineerde bedrijf zal worden geleid door voormalig Printful-CEO Alex Saltonstall als CEO (groei en winstgevendheid), en voormalig Printify-CEO Anastasija Oleinika als President en Platform Lead' (gebruikerservaring en technologie). De functies voor CFO, COO en CPO (Chief People & Culture Officer ) zijn inmiddels ingevuld onder een gecombineerd managementteam, dat klaar staat om nu van start te gaan.
De raad van bestuur bestaat uit prominente namen uit beide kampen, zes mensen, een zevende bestuurslid moet nog worden benoemd en moet van buitenaf komen.
Over een paar jaar naar de beurs?
Afgelopen januari werd al volop gespeculeerd over een mogelijke beursgang. Maar zover is het nog niet, althans niet op korte termijn. Beide bedrijven trokken in de afgelopen jaren een aantal sterke financieringspartijen aan, die belang zouden kunnen hebben bij een beursgang van het bedrijf.

Printful verkreeg in 2021 een financiële injectie van 130 miljoen dollar van een private-equityfonds en werd daarmee de eerste Letse 'unicorn' (waardering van meer dan 1 miljard dollar). Eén van de financiers was de investeringsmaatschappij Bregal Sagemount uit New York, die sindsdien een minderheidsbelang heeft. Printful gebruikte dit kapitaal voor uitbreiding, opening van nieuwe vestigingen en de overname van Snow Commerce.

Printify haalde daarentegen in verschillende rondes in totaal ongeveer 54 miljoen dollar aan durfkapitaal op, onder andere van Index Ventures. Bij een financieringsronde in 2021 werd Printify volgens CBinsights gewaardeerd op ruim 300 miljoen dollar – dus aanzienlijk lager dan Printful, maar nog steeds indrukwekkend.
Bij een gemeenschappelijke waardering van 1,3 miljard dollar is een beursgang een voor de hand liggende keuze. Ter vergelijking: Cimpress heeft ongeveer een gelijke beurswaarde.
Opinie
Er zijn talrijke uitdagingen binnen deze fusie te formuleren. het 'het' allemaal zal gaan, is op voorhand niet te voorspellen. In ons land zijn Printful en Printify tot nu toe vrijwel onbekend. Of de rol van het fusiebedrijf onder de naam Fyul wel een rol van betekenis kan krijgen, die vergelijkbaar zou kunnen zijn met Cimpress is zeker een vraag die voor de hand ligt, zeker wanneer een beursgang een redelijke gelijke speler oplevert, al verschillen beide bedrijven aanzienlijk in aantallen werknemers. Een voelbare gamechanger, ook in de EU? Daarvoor is het nog (iets?) te vroeg.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.